יום הדיור בכנסת יתקיים היום (שלישי 22/7)

ביוזמת פורום דיור ציבורי ושדולת הדיור בכנסת‎

 

 
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/07/2014

יום הדיור בכנסת, בדגש על דיור ציבורי, יתקיים ביום שלישי, 22 ביולי, ביוזמת שדולת הדיור בכנסת ופורום דיור ציבורי.
באותו היום, ועדת הפנים תנסה להעביר במחטף, תוך כדי לחימה, חוק בתחום הדיור שלא יכלול כלל בנייה לדיור הציבורי!

 יום הדיור בכנסת, שיתקיים ביום ג', ה-22.07 , יכלול חמש ועדות בנושאים שונים: בוועדת כלכלה תקיים 2 דיונים: האחד, בנושא התנהלות החברות המשכנות (בדגש על סתירות בתוך החוזים של החברות המשכנות בין תפקידם הציבורי לבין מבנה התגמולים,כמו גם- היעדר שקיפות, ניהול ותחזוקה).  השני, בנושא תקנות זכויות הדייר בדיור הציבורי (הוראות לעניין הזכות למגורים בדירה ציבורית בעת פירוד). הוועדה לזכויות הילד תדון בהשלכות היעדר קורת גג יציבה על ילדים החיים מתחת לקו העוני (משפחות שמקבלות סיוע בשכר דירה). ועדת פנים וסביבה תעסוק בהרחבת מלאי דירות הדיור הציבורי. ועדת עבודה ורווחה תקיים דיון בנושא הרחבת הקריטריונים לזכאות, וועדת עלייה וקליטה תדון באפליה כנגד עולים בשל קריטריונים שונים לזכאות.

בזמן שמדינת ישראל נמצאת במלחמה, מנסים להדיר את הדיור הציבורי מפרויקט הדיור השאפתני ביותר של מדינת ישראל בדור האחרון.

ועדת הפנים, לאחר חודשים ארוכים של קיפאון, תידון לפתע ביום שלישי בחוק הותמ"ל, במסגרתו תאושר בנייה של 150,000 יחידות דיור (כ- 30% מהדירות מיועדות למעמד הבינוני) וללא בנייה לזכאי הדיור הציבורי כלל! זאת בניגוד להתחייבויות של יו"ר הוועדה, ח"כית מירי רגב, לכלול בחוק 20% לדיור הציבורי. בנוסף, הפשרה בין ח"כית מירי רגב ומשרד האוצר, במסגרתו התחייב האוצר לתת הלוואה של 1.5 מיליארד ₪, הינה חסרת משמעות, מאחר שהסכום יילקח בחזרה עם מכירת הדירות, כך שלא תהיה תוספת כלל לכספי הדיור הציבורי.
 
פורום דיור ציבורי וועדת אללוף, גורסים שבנייה בתמהיל היא הדרך הנכונה ביותר שתוביל להגדלת המלאי, תבטיח איכות נאותה של הדירות וצמצום העוני הרב דורי בישראל על ידי הוצאת העניים מהשכונות העניות בישראל. לטעמנו, המדינה חייבת לקבוע שבכל בניין שנבנה, לפחות 10% מהדירות יהיו דירות לדיור הציבורי ועליהן להישאר בידי המדינה. הצעות ברוח זו הוצעו בעבר, הן במסגרת הדיונים על הודל"ים, הן בהקשר של רפורמת התכנון, וגם לאחרונה על ידי הוועדה במסגרת הדיון על הותמ"ל. חשוב לציין שישנן גם הצעות חוק שעלו על ידי חברי כנסת משדולת הדיור שהציעו גם הם את פיתרון התמהיל.    
נושא מצוקת הדיור בישראל בכלל, והדיור הציבורי בפרט, איננו חדש ושורשיו בהזנחה רבת שנים וארוכה של ממשלות ישראל השונות, שהאמינו בשוק חופשי וכתוצאה מכך, לא השקיעו משאבים מספיקים ולא בנו מערך ראוי לדיירי הדיור הציבורי. הממשלות לא השכילו להבין, שהדיור הציבורי והבנייה הציבורית, אינם רק פתרון לעניים, אלא מהווים חלק מהפתרון הכולל ליציבות בשוק הדיור בישראל. הוכחה חותכת לבעיה הוצגה בשבוע שעבר ע"י ועדת אללוף, שפרסמה מסקנותיה גם בנושא הדיור הציבורי וקבעה שדיור ציבורי הינו חלק מהפתרון הכולל לבעיית העוני הרב דורי.

במצב האבסורדי שנוצר היום, ממשלת ישראל הנוכחית מכירה בבעיית הדיור, אך נותנת פתרונות במקומות לא מתאימים, לדוגמא: משקיעה כ- 2.4 מיליארד ₪ לפחות בתכניתו של שר האוצר- 0% מע"מ. לשם השוואה, מדינת ישראל משקיעה כ- 1.4 מיליארד ₪ בסיוע בשכ"ד ל- 140,000 הזכאים. אך למעשה, הסיוע בשכר דירה מחמם את שוק השכירות, מעודד אנשים עם כסף פנוי לרכוש דירה להשקעה, ומייצר עליית מחירים, במקום לייצב את השוק.

מפורום דיור ציבורי נמסר: "לאור המציאות העגומה, במסגרתה ממתינים כ- 2,500 זכאי משרד השיכון וכ-30,000 זכאי משרד הקליטה, פתרונות מעיין אלו אינם הפתרונות הנכונים לייצוב שוק הדירות בישראל. נדרשת השקעת משאבים בבניית נוספת של דיור ציבורי, בשיפוץ ותחזוקת המבנים ובשיפור השירותים לדיירים. כמו כן, הפורום קורא לממשלה לאמץ את רעיון הבנייה בתמהיל וליישם את המלצות וועדת אללוף. העדר תוכניות ופתרונות אמיתיים לבעיית הדיור הציבורי עלולים לדרדר חלק מהאוכלוסייה ממעמד הביניים לקו העוני".










 

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי וביןבהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x