איך אזרח ישראלי אמריקאי צריך להשקיע בשנת 2015 בעקבות חוק ה- FATCA

לאחרונה חתמה ממשלת ישראל על אמנה עם ממשלת ארה"ב לכבד את חוק ה- FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act) שדורש מהבנקים והמוסדות הפיננסים בישראל לאתר כל אזרח אמריקאי שמחזיק חשבון אצלם ולדווח על יתרות, חסכונות, ומשיכות לשלטונות מס הכנסה בארה"ב (IRS).

 

 
דן דוברידן דוברי
 

דן דוברי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
20/03/2015

לאחרונה חתמה ממשלת ישראל על אמנה עם ממשלת ארה"ב לכבד את חוק ה- FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act) שדורש מהבנקים והמוסדות הפיננסים בישראל לאתר כל אזרח אמריקאי שמחזיק חשבון אצלם ולדווח על יתרות, חסכונות, ומשיכות לשלטונות מס הכנסה בארה"ב (IRS).

מתברר שיש לא מעט משפחות בישראל שיש בהם אזרחים אמריקאים, ומנתוני ההלמ"ס מדובר בכשלוש מאות אלף אזרחי ארה"ב המתגוררים בארץ.

כולם כבר יודעים שהחתימה על החוק יצרה בעיה לאזרחים אמריקאים שלא דיווחו במדויק על אחזקותיהם הפיננסיות בישראל, לרבות קרנות פנסיה קופות גמל וקרנות השתלמות, כי עכשיו עליהם להצהיר ולגלות.  כעת, הדיווח עלול לחשו ף נכסים שלא דווחו בעבר, ובחלק מהמקרים יגרמו להטלת חיובי מס ע"י השלטונות בארה"ב, בתוספת ריבית וקנסות כבדים, ואף  עלולים לגרום לפתיחת תהליך של אישום פלילי.

הנושא שמעסיק את כל הפועלים בתעשייה הוא בעצם, באיזה מכשירים פיננסיים מותר לאותה קבוצה בכלל להשקיע? ומה יקרה אם ישקיעו במכשיר שלא מאושר ע"י שלטונות ארה"ב, בקבוצת הנכסים שקיבלו את השם PFIC.  

מה זה ?PFIC

כל השקעה של אזרח אמיריקאי ב - PFIC – (Passive Foreign Investment Company חברת השקעה פסיבית זרה(.

מה המטרה של חוק ה- FATCA ?

המטרה של החוק היתה לייצר מציאות בה אזרח אמריקאי לא יוכל להסתיר הכנסות פסיביות מחוץ לארה"ב, בה המיסוי חל על אזרחיה מכוח אזרחותם, ללא תלות במקום תושבותם. המיסוי האגרסיבי במיוחד, למי שאינו עומד בכללים, יתבטא באילוץ המשקיע לבצע בחלק מהמקרים מכירה רעיונית של ניירות ערך בכל שנה, ותשלום מס על הרווחים לפי דרגת המס הגבוהה ביותר בארה"ב. תיתכן גם  חלוקה של רווחי קרן הנאמנות, באופן יחסי (פרו ראטה), לאורך תקופת ההשקעה, תוך הכרה ברווחים רעיוניים ביחס לשנים קודמות, ותשלום מס וריבית פיגורים בגינם בהתאם לאופן בו בוחר המשקיע לטפל בהשקעתו.

בפשטות, ממש לא כדאי לאזרח אמריקאי להשקיע בקרן או מדיניות השקעה שמוגדרת PFIC.

איזה מכשירים בארץ הם PFIC ?

יש דעות רבות בנושא בין אנשי המקצוע. שבע מדינות בעולם קבלו פטור מהגדרת קרן פנסיה כנכס  המוגדר PFIC. השאלה הנשאלת היא: האם קרן פנסיה איננה PFIC ? האם קופות גמל וקרנות ההשתלמות גם נכללות ומקבלות את הפטור הנכסף?
אז בואו נתחיל בקטגוריות ההשקעה שהם בוודאות PFIC. כל קרנות הנאמנות הישראליות והזרות שאינן מנוהלות בארה"ב, כל פוליסות החיסכון הפיננסי בישראל, שמזוהות כאפיקי השקעה תמימים וסולידיים למדי, מסווגות כ- "חברות השקעה פאסיביות זרות" לעניין מיסים בארה"ב.

השאלה שנשאלת היא כיצד להתייחס לקופות גמל והשתלמות? האם נכללות בהגדרת PFIC?

אחרי שיחות עם אנשי המקצוע הבכירים ביותר בעולם המיסוי הבינלאומי, לרבות חברות רו"ח ארנסט אנד יאנג (EY), מומחה המיסים של משרדו של אריה עובדיה, שהציג את הנושא בכנס מתכננים פיננסים שלנו, וחשף את הסכנה לאזרחי ארה"ב (Crowe Harworth), ומשרד רו"ח הנודע BDO ו-PwC , הדעה זהה אצל כולם.

בהעדר הגדרה ל- PFIC ע"י השלטון האמריקאי, צריך להתייחס לכל מכשיר שניתן לשנות את מדיניות ההשקעה שלו כ- PFIC , ולפעול להתאים את מדיניות ההשקעה לחוק האמריקאי.

נאמר לי במפורש: "למה לחיות בספק כאשר ניתן לחיות בוודאות" ? כי במקרה ששלטונות המס יבחרו למסות את אפיק ההשקעה, ימחקו במקרה הטוב רוב הרווחים, ובמקרים רבים גם חלק גדול מהקרן עצמה.
 
אז מה האפשרויות שלנו, כאנשי מקצוע, לעזור ללקוחותינו אזרחי ארה"ב?

במקרה של חיסכון במכשירים כגון: קופת גמל, קרן פנסיה, קרן השתלמות, ניתן לבחון מספר אפשרויות העומדות על הפרק, לפתרון בעית המס הנוצרת למשקיעים האמריקאיים, ולו באופן חלקי, כתוצאה מסיווג חברה זרה כחברת PFIC  , כמתואר להלן.
במקרה של חיסכון במכשירים וולונטרים כגון רכישת מניות בחברת PFIC או קרן נאמנות.

יש להיות ערני ולהמנע מהשקעה במכשירים שמוגדרים כ- PFIC. קיימות  חברות רבות ברחבי העולם, שמתמחות בהשקעה של אזרחי ארה"ב וצמצום או ביטול באופן משמעותי של השלכות החוק.

האפשרויות שעומדות בפנינו:

1. במקרה של קרן השתלמות או קופת גמל – ניתן לעבור לקופה לניהול אישי ולתת לאיש מקצוע מיומן לעזור לכם להשקיע במדיניות השקעה שהיא PFIC Friendly לרבות קרנות מדד ונאמנות הנסחרות בארה"ב.

2. השקעות פרטיות ניתן להפקיד בחשבון Tax Bond בינלאומי, בשיתוף בנק ישראלי מקומי, כגון בנק הפועלים או בנק לאומי. ה Tax Bond יוצרת פלטפורמה של מכשיר שדוחה מס ובמסגרתו ניתן להעניק מנדט למנהל השקעות מקומי, להשקיע בהקצאת נכסים Pfic Friendly.

3. השקעה באמצעות קרן פנסיה זרה בשיתוף בנק ישראלי, כגון בנק הפועלים או לאומי. כפי שנאמר, מדינות רבות בעולם הגיעו להסכם עם שלטונות המס האמריקאים, שההשקעה בהם לא יוצרת נכסים המוגדרים PFIC (וגם יוצר פטור מהגשת דוח ל FATCA). לכן ההשקעה של אזרח ישראלי בקרן פנסיה זרה באמצעות בנק ישראלי ובניהול בית השקעות מקומי, אפשרי בכל סוג של השקעה, לרבות מניות ואג"ח בישראל ובכל העולם ללא הגבלות.

פעולה מיידית

יש להתייעץ עם איש מקצוע בתחום. מתכננים פיננסיים מורשים, בעלי תעודת הסמכה  CFP רשמית ומקורית, מסוגלים ומיומנים לספק מענה לבעיות מסוג זה (בשיתוף פעולה עם משרדי רו"ח המובילים  ועורכי הדין המתמחים בתחום).
ניתן לפנות לאיגוד המתכננים הפיננסיים למידע נוסף (בטלפון : 03-6139900  או 054-6111601). 

נכתב ע"י דן דוברי


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.


   

 

x