פסק דין תקדימי » בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב הכיר בזכות ארגון עובדים לייצג את העובדים, גם אם מספרם בארגון לא ידוע

החלטה זו התקבלה בבית הדין, לאחר שחברת "טל הל יסכה בע"מ", העוסקת בגידול עופות ובשיווק מוצרי עוף, סירבה למסור מידע באשר למספר העובדים שהיא מעסיקה

 

 
 

מיכאל לוי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
11/05/2015

במסגרת סכסוך העבודה החריף שפרץ בין עובדי המשחטה לבין הנהלת המפעל, זימנה ההנהלה מספר עובדים לשימוע, בתואנה כי רב העיר אור יהודה פסל את כשרותם לשמש כשוחטים. כמו כן החלו בחברה להעסיק עובדים חלופיים לאלה השובתים, אך פרקליט העובדים, עו"ד אסף מסדה, הצליח לעצור את המהלך באמצעות פניה בהולה לבג"ץ.

כבוד השופטת אסנת רובוביץ-ברכש קבעה, כי הימנעותה של החברה להציג את מספר עובדיה תשמש נגדה, שכן האחריות להצגת מספר העובדים היא באחריותה ובשליטתה - ולכן ארגון העובדים "כוח לעובדים" קיבל יציגות מפעלית, בצעד תקדימי ויוצא דופן.בנוסף, פסקה כב' השופטת רובוביץ-ברכש פיצויים בסך 140,000 שקלים שעל החברה לפצות את עובדיה, בגין פיטורים וזימונים לשימוע שלא כדין, החלפת עובדים לאור ניסיון התארגנותם בעובדים חלופיים, פגיעה מתמשכת בזכויותיהם, וניסיונות סיכול זכותם הבסיסית להתארגנות. 

ערעורה של החברה בבית הדין הארצי לעבודה נדחה. 

עו"ד אסף מסדה, אשר ייצג את העובדים: "הפסיקה חשובה, מפני שהיא לא מתירה למעסיק לחמוק יותר מלהכיר בארגון עובדים – כאשר ניטש בין הצדדים ויכוח על מספר העובדים המועסקים במקום העבודה. הפסיקה הבהירה, כי חובת ההוכחה בדבר מספר העובדים בחברה חלה על המעסיק"."טל הל יסכה" היא משחטה באור יהודה העוסקת בגידול עופות ובשיווק מוצרי עוף. לפי התביעה, בינואר 2014 הודיע ארגון העובדים "כוח לעובדים" למשחטה על כך שהינו ארגון העובדים היציג בחברה.

עו"ד אסף מסדה, המייצג את העובדים, אומר כי כל ניסיונותיהם של נציגי "כוח לעובדים" להיפגש עם מנכ"ל המשחטה – במטרה לדון עמו על תנאי העסקת העובדים ופתיחת משא ומתן על הסכם קיבוצי – כשלו.

עו"ד מסדה מוסיף כי אסיפת ההסברה שנערכה במשחטה התפתחה לאירוע אלים, "לאחר שהנהלת המשחטה נעלה את הדלתות ולא אפשרה לעובדים להיכנס פנימה". לאחר מכן, מתואר בתביעה, הכריז "כוח לעובדים" על סכסוך עבודה. "החברה התעלמה מבקשת העובדים לנהל משא ומתן עם ארגון העובדים היציג", אומר עו"ד מסדה, "ובנוסף פגעה בשכר העובדים, תנאיהם הסוציאליים ובתנאי עבודתם".בשל עיצומי העובדים החליטה הנהלת המשחטה להעסיק עובדים חלופיים. 

לדברי עו"ד מסדה, פנייה מהירה לבית הדין לעבודה הובילה להוצאת צו מניעה נגד המשחטה. "בנוסף, הורה בית הדין למשחטה לא לפגוע בשכרם ובזכויותיהם של העובדים - עד לתום בבירור הנושא בבית הדין ", אומר עו"ד מסדה. "ניסיון לפסול עובדים באמצעות רבנים" לדברי עו"ד מסדה, מספר תקריות אלימות אירעו בין העובדים להנהלת המשחטה, שאף זימנה כמה מהעובדים לשימוע – בטענה כי רב העיר אור יהודה לא אישר את המשך העסקתם כשוחטים מנימוקים.לדבריו "הניסיון להפסיק את העסקתו של עובד בשל לחץ רבנים הוא ניסיון חדשני ומסוכן בשוק העבודה בישראל".|בהמשך, הליך גישור בין הצדדים כשל, ולכן דן בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בתביעה, שהוגשה על ידי ארגון העובדים והעובדים. ארגון העובדים העובדים תבעו להכיר ב"כוח לעובדים" כארגון היציג אצל המעסיק ולבטל את השימועים.

החברה טענה כי הארגון לא יציג – כי לא הוכיח את כוחו בקרב העובדים בכתב ההגנה ובמהלך הדיון בפרשה, טענו נציגי "טל הל יסכה" כי ארגון "כוח לעובדים" אינו יכול לייצג את העובדים, משום שמספר העובדים שהצטרפו לארגון אינו עולה על שליש מכלל עובדי החברה, כנדרש בחוק. עוד טענה המשחטה כי יש לפסול חלק מטפסי ההצטרפות לארגון, בשל כשלים טכניים.

כבוד השופטת אסנת רובוביץ-ברכש דחתה את טענות המשחטה. לגבי הטפסים, קבעה כב' השופטת כי מדובר בפגמים מינוריים ולא מהותיים, ולגבי כמות המצטרפים לארגון, קבעה כב' השופטת בפסק דין תקדימי, כי מאחר שהמשחטה נמנעה מלספק מידע באשר למספר עובדיה, היא לא תוכל להיאחז בטענה זו. 

"זו החלטה פורצת דרך", אומר עו"ד מסדה, "המעביד הסתיר וטשטש את מספר העובדים במפעל, ועובדה זו שימשה נגדו. הפסיקה הזאת מבהירה באופן חד משמעי כי הצגת מספר העובדים הינה באחריותה הבלעדית של הנהלת החברה, ואם לא תחשוף את המספרים - היא רק יכולה להינזק"."אין להעסיק עובדים חלופיים בעת שביתה"

בעקבות כך, הורתה כב' השופטת רובוביץ-ברכש כי על המשחטה לנהל משא ומתן קיבוצי עם העובדים תוך שבעה ימים, תוך שהיא מדגישה כי המשחטה ניסתה לפגוע בהתארגנות העובדים ולסכל את אסיפותיהם. 

לגבי שכירת עובדים חלופיים, אמרה כב' השופטת רובוביץ-ברכש: "חל איסור על מעביד לשכור עובדים חלופיים במקום העובדים השובתים או הנמנעים לעבוד בשל רצונם לממש את זכות ההתארגנות שלהם על ידי אסיפת מחאה, הפגנה או אי ביצוע עבודה. על מנת ששביתה תשיג את מטרותיה, אין לאפשר את ביטולה באמצעות העסקת עובדים חלופיים". 

כב' השופטת מתחה ביקורת על השימועים אליהם זומנו העובדים, ואמרה כי המשחטה כלל לא צירפה מכתב מטעם רב העיר, המסביר מדוע העובדים לא אושרו לפתע כשוחטים – חרף העובדה שהם משמשים בתפקיד זה זמן רב. "יש לבטל את מכתבי הזימון לשימוע ולהשיב את העובדים לעבודתם לאלתר, בתנאי שכר זהים לאלו שעבדו בעבר", קבעה כב' השופטת.

בנוסף, קבעה כב' השופטת כי כל אחד מ-42 העובדים המאורגנים יפוצה על ידי המשחטה בכ-3,200 שקל (135,000 שקל בסך הכל), ואילו "כוח לעובדים" יפוצה ב-15,000 שקל.

ערעורה של "טל הל יסכה" נדחה לאחרונה בבית הדין הארצי לעבודה, למעט הקביעה כי "כוח לעובדים" יחזיר 10,000 שקל למשחטה.

עוה"ד אסף מסדה, ממשרד מורה טובים & מסדה כהן   עוסק בייצוג עובדים וארגוני עובדים, בסכסוכי עבודה


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x