1
תזכיר חוק תיקוני אכיפה בדיני ניירות ערך (תיקוני חקיקה), התשע"ו-2015
א. שם החוק המוצע
תזכיר חוק תיקוני אכיפה בדיני ניירות ערך (תיקוני חקיקה), התשע"ו-2015.
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו עניינו של התיקון הוא בקביעת איסור על פעולות הטרמה על ידי מתווך פיננסי, עובדו, יחיד בעל רישיון ואחרים העשויים לקבל מהם מידע. לצד זאת, מוצעים תיקונים שונים בתחום האכיפה הנוגעים לאיסור השימוש במידע פנים, להגבלות על החזקה ועשיית עסקאות בניירות ערך על ידי גורמים שונים המפוקחים על ידי הרשות
ג. עיקרי החוק המוצע
התיקון המוצע נוגע לארבעה נושאים עיקריים:
1. איסור הטרמה -
מטרת התיקון היא מניעת ביצוע פעולות הטרמה (front-running) על ידי מתווך פיננסי, עובדו, יחיד בעל רישיון או אחרים העשויים לקבל מהם מידע.הטרמה היא ביצוע פעולה בנייר ערך לאור ידיעה מוקדמת על עסקה עתידית של לקוח או גורם מקורב בניירות ערך.
לדוגמא, יועץ השקעות היודע כי אחד מלקוחותיו מבקש לרכוש כמות גדולה של נייר ערך מסוים ומקדים וקונה ניירות ערך מסוג זה לחשבונו הפרטי, לאור הערכתו כי הביקוש של לקוחו לנייר הערך יביא לעליית שער, מבצע פעולת הטרמה. על פי המוצע, מתווך פיננסי, עובדו או יחיד בעל רישיון, המבצע עסקה בנייר ערך או בנייר ערך קשור, כשבידיו מידע על עסקה העתידה להתבצע על ידי לקוח או גורם מקורב, באותו נייר ערך או בנייר ערך קשור אליו, שהגיע לידיו מאת הלקוח או מאת הגורם המקורב, וכן המוסר מידע על פעולה כאמור, ייחשב למבצע פעולת הטרמה אסורה, שדינה מאסר חמש שנים או קנס בשיעור של כמיליון ₪ ליחיד או כחמישה מיליון ₪ לתאגיד. כמו כן, מקבל מידע כאמור, במישרין או בעקיפין, ממתווך פיננסי, עובדו או מיחיד בעל רישיון, שיעשה בו שימוש, ייחשב אף הוא למבצע פעולת הטרמה אך עונשו יהיה קל יותר, בדומה למקבל המידע לעניין עבירת מידע פנים. בנוסף, מוצע לקבוע גם הפרות מנהליות בגין ביצוע הפעילויות המפורטות לעיל.
יחד עם זאת, מוצע לקבוע מספר מקרים, הכוללים נסיבות אשר בהתקיימן לא תחשב פעולה להטרמה ולא תוטל אחריות פלילית בגינה. כך לדוגמא, מתווך פיננסי שביצע את העסקה לחשבון לקוח אחר, לא ייחשב כמי שביצע הטרמה. בעקבות הכללת איסור ההטרמה בחוק ניירות ערך יימחק סעיף 52ט לחוק.
2. איסור שימוש בחוות דעת על נייר ערך שהתקבלה מאיש פנים בחברה -מטרת ההצעה היא הבהרת המצב המשפטי ביחס לשימוש בחוות דעת על נייר ערך, שהגיעה לידי אדם מאיש פנים בחברה. בהתייחסו למסירת מידע פנים,מכליל החוק בפירוש גם מסירת חוות דעת על נייר ערך בגדר איסור השימוש במידע פנים, בעוד שביחס למקבל חוות הדעת, לא כולל החוק התייחסות לפעילות המבוצעת על בסיס חוות הדעת. לעניין זה מוצע לקבוע, באופן מפורש, כי העושה שימוש בחוות דעת שהגיעה לידיו מאת איש פנים בחברה עושה שימוש במידע פנים, אם הוא מקיים את יתר יסודות העבירה אותם מוצע לקבוע. היסודות האמורים כוללים בין היתר יסוד נפשי לפיו למנצל חוות הדעת יש ידיעה או שיש יסוד סביר להניח כי מידע פנים מצוי בידי איש הפנים שמסר לו את חוות הדעת.
ראוי להדגיש כי לפי המוצע, העבירה תחול רק על מי שקיבל את חוות הדעת מאיש פנים בחברה ולא על חוליות נוספות בשרשרת המסירה.
3. מגבלות על החזקת ניירות ערך וביצוע עסקאות בהם -מוצע לקבוע הסדר עקבי ביחס להגבלות על החזקה ועשיית עסקאות בניירות ערך, הקבועות כיום בסעיף 4 לחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה-1995 (להלן - חוק הייעוץ),ובהוראות לפי חוק השקעות משותפות בנאמנות, התשנ"ד- 1994 (להלן - חוק השקעות משותפות). תיקון זה נובע מהתפיסה כי לעניין ההגבלות האמורות, אין מקום לקבוע הסדרים שונים ביחס לבעלי רישיון ועובדי מנהל קרן. השונות בין ההסדרים בחוק הייעוץ ובחוק השקעות משותפות, כאמור, אינה מוצדקת ולעיתים אף מעלה בעיות פרשנות כאשר מדובר בגורם הכפוף לשני ההסדרים גם יחד. לפיכך מוצע לתקן את שני ההסדרים ולהמירם בהסדר שיהיה דומה בעיקרו ואשר ייקבע ברוח ההסדר הקיים כיום והמעוגן בהיתר שר האוצר לפי סעיפים 10 ,5 ו-45ג לחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968 ביחס לחברי רשות, עובדיה, דירקטוריון ועובדי הבורסה, וכן עובדי משרד האוצר שעיסוקם נוגע לניירות ערך, בשינויים המתאימים.
הסדר כאמור ייקבע בחקיקה משנית וישרת את ההוראות משני החוקים,בהתאם למאפיינים המיוחדים של כל אחד מהם.
4. מידע שאינו מידע פנים
סעיף 52ו לחוק ניירות ערך קובע כי אין רואים מידע כמידע פנים אם דיווח עליו נמסר לרשות או לבורסה והן פרסמו אותו או אם פורסם המידע בדרך מקובלת אחרת, ועבר יום מסחר מהמועד בו פורסם המידע בכל אחד מאופנים אלו. עוד קובע הסעיף, כי המידע יחדל להיות מידע פנים, בחלוף ארבעה ימים ממועד הדיווח אף אם הרשות או הבורסה לא פרסמו את המידע.בהתאם לתמורות הטכנולוגיות שחלו מעת חקיקתו לראשונה של סעיף זה, מוצע להסיר את ההתייחסות לפער בין מועד מסירת המידע לרשויות לבין דיווחו לציבור, פער שכמעט ואינו קיים עוד מאז החלת חובת הדיווח האלקטרוני. לפיכך, מוצע לקבוע כי מידע ייחשב כידוע לציבור בחלוף שלושים דקות ממועד פרסומו במגנא.
ג. השפעת החוק על החוק הקיים יתוקן חוק נירות ערך, התשכ"ח- 1968 יתוקן חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה-1995 יתוקן חוק השקעות משותפות בנאמנות, התשנ"ד-1994
ד. השפעה על תקציב המדינה לתיקונים המוצעים לא צפויה השפעה על תקציב המדינה.
ה. השפעת התיקונים המוצעים על ההיבט המנהלי והתקן לתיקונים המוצעים לא צפויה השפעה על ההיבט המנהלי והתקן במשרד האוצר או ברשות ניירות ערך.
ו. נוסח החוק המוצע מצורף להלן.
תזכיר חוק תיקוני אכיפה בדיני ניירות ערך (תיקוני חקיקה), התשע"ו-2015
תיקון חוק ניירות
ערך - מס...
-1 1968. בחוק ניירות ערך, התשכ"ח
(1) בסעיף 5, אחרי סעיף קטן (ג) יבוא:
"(ד) לעניין סעיף זה -"חבר הרשות ועובד משרד האוצר הממלא תפקידים מקצועיים או מנהליים בענייני ניירות ערך" - לרבות בן זוגו ובני משפחה הגרים עימו או שפרנסת האחד על האחר, או תאגיד שבשליטת אחד מהם;
"עסקה" – כהגדרתה בסעיף 52א.";
(2) בסעיף 45ג, במקום "ו-(ב)" יבוא "(ב) ו-(ד)";
(3) בפרק ח'1, במקום שם הפרק יבוא "איסור שימוש במידע פנים והטרמה";
(4) בסעיף 52א, אחרי ההגדרה "החזקת ניירות ערך ביחד עם אחרים"
יבוא:""חוות דעת על נייר ערך" - לרבות הבעת דעה לגבי כדאיות ביצוע עסקה בנייר ערך או באשר לשינוי צפוי בשער נייר הערך.";
(5) בסעיף 52ב(א), בסופו יבוא:
"(3) העושה שימוש בחוות דעת על נייר ערך של חברה או על נייר ערך אחר שנייר ערך של חברה הוא נכס בסיס שלו, שהגיעה לידיו מאיש פנים בחברה, כשהוא יודע, או יש יסוד סביר להניח, כי מידע פנים מצוי בידי איש הפנים, לצורך ביצוע עסקה בנייר ערך או מוסר את חוות הדעת לאדם אשר הוא יודע, או יש יסוד סביר להניח, כי ינצל את חוות הדעת לצורך עסקה או ימסור אותה לאחר.";
(6) בסעיף 52ג, בכותרת, אחרי "מידע" יבוא "פנים";
ס"ח התשכ"ח, בעמ' 234; ס"ח התשס"ח, בעמ' 312
(7) בסעיף 52ד, במקום סעיף קטן (ב) יבוא:
"(ב) העושה שימוש במידע פנים כאמור בסעיף 52ב(א)(1) או (2), אשר הגיע לידו, במישרין או בעקיפין, מאיש פנים בחברה או העושה שימוש במידע פנים כאמור בסעיף 52ב(א)(3), בניגוד להוראות סעיף קטן (א),דינו - מאשר שנתיים או קנס בשיעור פי שניים וחצי מן הקנס הקבוע בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין, ואם הוא תאגיד - קנס בשיעור פי שנים עשר וחצי מהקנס הקבוע באותו סעיף".
(8) בסעיף 52ו -
(1) במקום סעיף קטן (א) יבוא:
"(א) אין רואים מידע כמידע פנים אם חלפו שלושים דקות מהמועד בו פורסם דיווח על המידע; לעניין זה, "פורסם דיווח" - פרסום באתר ההפצה, כהגדרתו בתקנות דיווח אלקטרוני.";
(2) בסעיף קטן (ב), במקום "מידע נמסר או ניתן לו פרסום" יבוא "פורסם דיווח על המידע";
(9) אחרי סעיף 52ח יבוא:
(א) העושה אחת מאלה מבצע הטרמה:
"הטרמה 52ח1.
(1) המבצע עסקה בנייר ערך או בנייר ערך קשור, כשבידיו מידע על עסקה עתידית של לקוח או של גורם מקורב בנייר הערך, שהגיע לידיו מאת הלקוח או מאת הגורם המקורב;
(2) המוסר מידע על עסקה עתידית של לקוח או של גורם מקורב בנייר ערך שהגיע לידיו מאת הלקוח או מאת הגורם המקורב, לאדם אשר הוא יודע, או יש יסוד סביר להניח, כי ינצל את המידע על העסקה העתידית לצורך עסקה או ימסור אותו לאחר;
(3) המבצע עסקה בנייר ערך או בנייר ערך קשור, כשבידיו מידע על עסקה עתידית בנייר ערך או בנייר ערך קשור שהגיע לידיו, במישרין או בעקיפין, ממתווך פיננסי, מעובדו או מיחיד בעל רישיון, או מוסר מידע כאמור לאחר אשר הוא יודע, או יש יסוד סביר להניח, כי ינצל את המידע לצורך עסקה או ימסור אותה לאחר.
(ב) (1) מתווך פיננסי או עובדו לא יבצע הטרמה.
(2) המבצע הטרמה בניגוד להוראות
סעיף קטן (ב)(1), דינו - מאסר חמש שנים או קנס בשיעור פי חמישה מן הקנס הקבוע בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, ואם הוא תאגיד - קנס בשיעור פי עשרים וחמישה מהקנס הקבוע באותו סעיף.
(ג) (1) לא יבצע אדם הטרמה כאמור בסעיף
(א)(3);
(2) המבצע הטרמה בניגוד לסעיף קטן
(ג)(1), דינו - מאסר שנתיים או קנס בשיעור פי שניים וחצי מן הקנס הקבוע בסעיף 61(א)(3) לחוק העונשין, ואם הוא תאגיד - קנס בשיעור פי שנים עשר וחצי מהקנס הקבוע באותו סעיף.
(ד) לא יראו את מי שביצע את אחת הפעולות האמורות בסעיף קטן (א), כמי שביצע הטרמה, אם הוכיח כי התקיים אחד מאלה
-
העסקה בוצעה על ידו כמנהל כספי אחרים;
-
העסקה בוצעה על ידו כשלוחו של אחר, בלא שהפעיל את שיקול דעתו או בלא שמסר מידע על עסקה עתידית בנייר ערך שהיה בו כדי להביא להתקשרות לביצוע העסקה;
-
ביצע את העסקה או מסר מידע על עסקה עתידית בנייר ערך במסגרת ביצוע העסקה העתידית למען הלקוח שעבורו עתידה העסקה האמורה להתבצע;
-
החליט על ביצוע העסקה טרם הגעת מידע על עסקה עתידית בנייר ערך לידיו;
-
העסקה בוצעה על ידי זירת סוחר כעסקת גידור סיכונים (Hedging) לשם גידור סיכוני המתווך הפיננסי בלבד;
-
העסקה בוצעה כתיקון לעסקה שבוצעה בטעות;
-
העסקה נעשתה עבור המתווך הפיננסי או עובדו על ידי נאמן הפועל על דרך של נאמנות עיוורת; לעניין זה, "נאמנות עיוורת" - נאמנות המופעלת על פי שיקול דעתו הבלעדי של הנאמן וללא התערבות לקוחו;
(ה) לא יראו תאגיד שהוא מתווך פיננסי או גוף מוסדי כהגדרתו בחוק הפיקוח על שירותים 2 פיננסיים (ביטוח), התשמ"א- 1981 (להלן – חוק הפיקוח על הביטוח), כמי שיש לו מידע על עסקה עתידית בנייר ערך רק משום שבידי דירקטור או עובד של התאגיד מצוי מידע אודות עסקה עתידית כאמור ובלבד שנתקיימו בתאגיד הוראות סעיף 52ב(ב) לחוק, בהתאמות הנדרשות לפי הדין החל על התאגיד לרבות הוראות הגורם המאסדר את פעילות התאגיד.
(ו) לעניין סעיף זה:
"גורם מקורב" - כל אחד מאלה:
-
בעל השליטה במתווך הפיננסי;
-
מי שנשלט על ידי בעל השליטה במתווך הפיננסי;
-
מתווך פיננסי שכספיו או כספי לקוחותיו מנוהלים על ידי המתווך הפיננסי;
-
חשבון המתווך הפיננסי; "יחיד בעל רישיון" - כמשמעותו בחוק הייעוץ וכן בן זוגו או בן משפחה הגר עימו או שפרנסת אחד על האחר וכן תאגיד בשליטת כל אחד מאלה;
ס"ח התשמ"א עמ' 208; התשס"ח עמ' 165.
"מידע על עסקה עתידית בנייר ערך" - מידע שאינו זמין לציבור על עסקה בנייר ערך, העתידה להתבצע או מבוצעת באותה עת על ידי מתווך פיננסי, עובדו או יחיד בעל רישיון, עבור לקוח או גורם מקורב או על ידי הלקוח או הגורם המקורב ואשר אילו נודע לציבור היה בו כדי לגרום שינוי משמעותי במחיר נייר הערך או במחיר נייר ערך קשור;
"מנהל כספי אחרים" - כל אחד מאלה:
-
מנהל קרן הרוכש עבור קרנות שבניהולו, כמשמעות מונחים אלה בחוק להשקעות משותפות;
-
גוף מוסדי כהגדרתו בחוק הפיקוח על הביטוח;
-
מנהל תיקים כמשמעותו בסעיף 8(ב) לחוק הייעוץ, המבצע עסקה לחשבונו של לקוח;
- יחיד המועסק באחד מהמנויים בפסקאות (1) או (4) להגדרה זו, או מתווך פיננסי הנותן שירותים לאחר מהם, לעניין רכישות כאמור;
"מתווך פיננסי" - כל אחד מאלה:
-
חבר בורסה;
-
חתם;
-
עובד בגוף מוסדי כהגדרתו בחוק הפיקוח על הביטוח;
-
-
מנהל קרן להשקעות משותפות בנאמנות כמשמעותה בחוק להשקעות משותפות;
-
מנפיק מוצרי מדדים כהגדרתם בסעיף 35ג1(ה)(1);
-
מפיץ;
-
(תאגיד או יחיד בעל רישיון
-
לפי חוק הייעוץ;
(9) אדם אחר שקבע שר האוצר בתקנות, בהתייעצות עם הרשות ובאישור ועדת הכספים של הכנסת;"נייר ערך קשור" - נייר ערך שנייר הערך של חברה הוא נכס הבסיס שלו או נייר ערך שניתן להמרה או למימוש לנייר הערך של חברה, שהונפק בידי חברה או בידי חברה בת של החברה;
"עובד" - לרבות מועסק שאינו עובד וכן דירקטור, מי שמשתתף בקבלת החלטות השקעה, בן זוגו של כל אחד מאלה או בן משפחה הגר עימו או שפרנסת האחד על האחר וכן תאגיד בשליטת כל אחד מאלה;
"קרן" - קרן להשקעות משותפות בנאמנות כמשמעותה בחוק להשקעות משותפות.";
(10) סעיף 52ט - בטל;
(11) בסעיף 52טז(א), במקום הסיפה החל במילים "ובלבד שטרם חלפה שנה" יבוא "ובלבד שטרם חלפו שלוש שנים ממועד ביצוע ההפרה.";
(12) בסעיף 52נט(א), בפסקה (1), במקום הסיפה החל במילים "שנה מהמועד" יבוא "שלוש שנים ממועד ביצוע ההפרה;".
(13) בסעיף 52סד(ב) במקום "המנויה בפרטים (9) עד (11)" יבוא "המנויה בפרטים (9) עד (11ד)";
(14) בסעיף 53, בסעיף קטן (ב), פסקאות (8) ו-(9) - יימחקו;
(15) בתוספת השביעית בחלק ג' -
(1) אחרי פרט (11) יבוא:
"(11א) עשה שימוש בחוות דעת על נייר ערך של חברה או על נייר ערך אחר שנייר ערך של חברה הוא נכס בסיס שלו, שהגיעה לידיו מאיש פנים בחברה בניגוד לסעיף 52ד(ב), כשהיה עליו לדעת כי מידע פנים מצוי בידי איש הפנים, לצורך ביצוע עסקה בנייר ערך או לצורך מסירת חוות הדעת לאדם אשר הוא יודע, או יש יסוד סביר להניח, כי ינצל את חוות הדעת לצורך עסקה או ימסור אותה לאחר;
(11ב) ביצע עסקה בנייר ערך או בנייר ערך קשור בניגוד לסעיף 52ח1(א)(1), והיה עליו לדעת כי בידו מידע על עסקה עתידית של לקוח או של גורם מקורב בנייר הערך, שהגיע לידיו מאת הלקוח או מאת הגורם המקורב,;
(11ג) מסר מידע על עסקה עתידית של לקוח או של גורם מקורב בנייר ערך בניגוד לסעיף 52ח1(א)(2), שהיה עליו לדעת שהגיע לידיו מאת הלקוח או מאת הגורם המקורב, לאדם שהיה עליו לדעת כי ינצל את המידע על העסקה העתידית לצורך עסקה או ימסור אותו לאחר;
(11ד) ביצע עסקה בנייר ערך או בנייר ערך קשור כשבידיו מידע על עסקה עתידית בנייר ערך, שהגיע לידיו ממתווך פיננסי, עובדו או מיחיד בעל רישיון, או מסר מידע כאמור לאחר אשר היה עליו לדעת כי יעשה במידע שימוש לצורך עסקה או ימסור אותו לאחר והיה עליו לדעת שהמידע האמור הוא מידע על עסקה עתידית שהגיע ממתווך פיננסי, מעובדו או מיחיד בעל רישיון;";
(2) פרט (12) ימחק.
תיקון חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות
2. בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה-1995
-
(1) במקום סעיף 4 יבוא -
"איסור החזקה ואיסור עשיית עסקה בניירות ערך (א) יחיד שהוא בעל רישיון, או נושא.משרה בתאגיד בעל רישיון ניהול תיקים, למעט דירקטור בו, לא יחזיקו ולא יבצעו עסקה בנייר ערך או ביחידות עבור עצמם אלא בהיתר שקבע שר האוצר בהתייעצות עם הרשות; היתר כזה יכול שיהיה כללי או לגבי סוגים של ניירות ערך או יחידות כאמור;
(ב) בסעיף זה-
"יחיד" ו-"עבור עצמו" - לרבות בן זוגו או בן משפחה הגר עימו או שפרנסת האחד על האחר וכן תאגיד בשליטת כל אחד מאלה, או עבור אחד מאלה, לפי העניין".
"נייר ערך" - כהגדרתו בסעיף 52 לחוק ניירות ערך;
"יחידות" - כהגדרתן בחוק השקעות משותפות.".
(2) בסעיף 39(ב) במקום פסקה (1) יבוא-
"(1) החזיק ניירות ערך או ביצע עסקאות בניירות ערך בניגוד להוראות לפי סעיף 4; בפסקה זו, ניירות ערך - לרבות יחידות בקרנות נאמנות;";
ס"ח התשנ"ה, עמ' 416; התשע"א, עמ' 206.
(3) בתוספת השנייה, במקום פרטים (1א) ו - 1(ב) יבוא:
"(1א) החזיק או ביצע עסקה בנייר ערך או ביחידה בניגוד להוראות סעיף 4;".
תיקון חוק
השקעות משותפות
בנאמנות
בחוק השקעות משותפות בנאמנות, התשנ"ד- 3 1994.
-
(1) במקום סעיף 21 יבוא:
"איסור החזקה
ואיסור עשיית
עסקה בניירות ערך
21. (א) יחיד שהוא נושא משרה במנהל קרן, למעט דירקטור בו, או מי שמשתתף בקבלת החלטות שעניינן ניהול תיק השקעות של קרן, לא יחזיקו ולא יבצעו עסקה בנייר ערך או ביחידות בעבור עצמו אלא בהיתר שקבע שר האוצר בתקנות, בהתייעצות עם הרשות; היתר כזה יכול שיהיה כללי או לגבי סוגים של ניירות ערך או יחידות כאמור;
(ב) בסעיף זה- "יחיד" ו"עבור עצמו" - לרבות בן זוגו ובן משפחה הגר עימו או שפרנסת האחד על האחר וכן תאגיד בשליטת כל אחד מאלה, או עבור אחד מאלה, לפי העניין.". "נייר ערך" - כהגדרתו בסעיף 52 לחוק ניירות ערך;".
(2) בתוספת הראשונה, במקום פרט (5ד) יבוא:
"(2) החזיק או ביצע עסקה בנייר ערך או ביחידה בניגוד להוראות סעיף 21;".
תחילה 4. (א) תחילתו של חוק זה, למעט האמור בסעיף קטן (ב), שישה חודשים מיום פרסומו (להלן - יום התחילה).
ס"ח התשנ"ד, עמ' 308; התשע"א, עמ' 206.
(ב) תחילתם של סעיפים 4 ו-39 לחוק הייעוץ, כנוסחם בסעיף 2 לתיקון זה, וסעיף 21 והתוספת השלישית לחוק השקעות משותפות, כנוסחם בסעיף 3 לתיקון זה, במועד כניסתן לתוקף של תקנות מכוח סעיפים אלה, ובלבד שמועד זה לא יקדם מיום התחילה.
הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.