ועדות הכספים ועבודה ורווחה אישרו >> תוגדל גמלת השלמת הכנסה למקבלי קצבאות זקנה

יו"ר ועדת הכספים גפני: "צדק חברתי למען אחת הקבוצות החלשות בחברה"

 

 
 

איתי שלוסברג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
12/10/2015

הצהרה חברתית ראשונה במעלה מיד עם התקציב הראשון של הכנסת ה- 20; ועדות הכספים וועדת עבודה ורווחה אישרו היום (א') בישיבה משותפת את העלאת גמלת השלמת הכנסה למקבלי קצבת זקנה בשיעורים ניכרים. בכך החלו שתי הוועדות ליישם בפועל את דו"ח הוועדה למאבק בעוני שפעלה עוד בקדנציה הקודמת. העלאת הקצבה היא במסגרת חוק ההסדרים ותיכנס לתוקף החל מה- 1 בינואר 2016. המהלך הינו חלק מיישום ההסכם הקואליציוני בין סיעות הקואליציה . עלות העלאת הגמלה – 550 מיליון ₪ בשנה החל משנת 2016.  

יו"ר ועדת עבודה ורווחה, לשעבר יו"ר הוועדה למלחמה בעוני, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו): "העלאת גמלת הכנסה למקבלי קצבת הזקנה היא מהלך חשוב ביותר. זהו יישום כמעט מלא של המלצת דו"ח הוועדה למלחמה בעוני לגבי שיפור רווחתם של הקשישים הנזקקים. הקשישים הם האוכלוסייה היחידה שלא יודעת לצאת מהעוני בכוחות עצמה. עלינו לשאוף שלא יהיה אף קשיש עני במדינת ישראל". במהלך הדיון בישר ח"כ אלאלוף כי בכוונתו להקים ועדת משנה לבחינת כל קצבאות הביטוח הלאומי: "הקצבאות עולות מדי פעם ויורדות מדי פעם, כמעט ללא שיקול ענייני. ואנחנו, במודע, מורידים קשישים ואוכלוסיות חלשות נוספות אל מתחת לקו העוני. מה מצפים, שזקן יוכל להשלים בעצמו את הכנסותיו?". עוד אמר אלאלוף כי אין הצדקה להמשיך בקצבאות אוניברסליות: "אדם שמרוויח 28 אלף ₪ בחודש לא צריך לקבל קצבה מהביטוח הלאומי". 

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה): "אכן צריך לקיים דיון מקצועי בנושא הקצבאות ולא דיון פוליטי. אני מברך על ההחלטה להקים את ועדת המשנה. בינתיים העלאת גמלת השלמת הכנסה היא מהלך חשוב שיסייע לקשישים רבים כבר בזמן הקרוב. כיו"ר ועדת הכספים אפעל על-מנת לקדם דיון רציני ומעמיק בנושא הקצבאות ואתמוך בהעלאתן לטובת אזרחים נזקקים. על המדינה לתמוך ולסייע לאזרחים הקשישים ובמיוחד לאלו שנמצאים מתחת לקו העוני". גפני ציין, ש"יישום דו"ח העוני היה גם חלק מההסכמים הקואליציוניים בין סיעת יהדות התורה לליכוד".  

רפרנטית ביטוח לאומי במשרד האוצר, יעל אגמון: "מדובר בהעלאת גמלה בסכומים של בין 5% ל- 13%, תלוי בגיל ובמצב משפחתי. המהלך נובע מהחלטת ממשלה במסגרת יישום ההסכם הקואליציוני בין סיעת 'כולנו' ל'ליכוד' מיועד לקשישים שזקוקים להשלמת הכנסה, כ- 189 אלף קשישים. העיקרון; לשמור על מבנה הקצבה, ככל שהגיל עולה הקצבה עולה, יחיד מקבל יותר יחסית מזוג".      

מנהלת אגף מחקר בביטוח הלאומי, מרים שמלצר: "קצבאות הזקנה הן בערך 25 מיליארד ₪ והשלמת הכנסה כ- 2.8 מיליארד ₪". 

שר הרווחה לשעבר, ח"כ מאיר כהן (יש עתיד): "מברך על התחלת יישום דו"ח העוני ולא משנה איזו ממשלה מבצעת את זה. מי שבא ממקומות בפריפריה שם יש הרבה קשישים נזקקים יודע עד כמה מצבם קשה. למשל עולים קשישים מבריה"מ לשעבר שבאו ללא פנסיה, שחיים בדיור ציבורי בתנאים קשים והעלאה זו מבחינתם היא בשורה של ממש. ניתן היה להיות קצת יותר נדיבים ולא להפחית 50 מיליון ₪ מההצעה הראשונית ובמקום 600 מיליון ₪ רק 550 מיליון ₪ אך עדיין, אני מברך ויש על מה. בנוסף, יש להעלות את מס הכנסה שלילי בסה"כ 90 מיליון ₪, היה בתקציב 2014 וכן קצבאות לחד-הוריות השקעה של 52 מיליון ₪". 

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני): "נכון שאין בתקציב הרבה דברים להתגאות בהם, אך יש קרן אור אחת;  העלאת גמלת הבטחת הכנסה". שמולי בירך את ח"כ אלאלוף שהוביל את זה בשנים האחרונות. לגבי ההצעה לבטל את עקרון האוניברסליות צריכים להיות זהירים בנושא הזה. אמנם נכון שעשירים לא זקוקים לקצבאות אך אי אפשר לשבור את העיקרון לפני שמבטיחים שהמדרון החלקלק לא יחל לפעול. שלא נגיע לכך שגם לעשירונים 6 ו-5 מורידים את הקצבאות".        ח"כ אילן גילאון (מר"צ): "דווקא בעקבות ועדת אלאלוף אני חושב שהרעיון הנכון זה האוניברסאליות. אני מאמין במערכת שיש בה תשלומי העברה. אז ששרי אריסון תקבל את הקצבה שלה ותשלם את המיסים שלה, אך שלא נשבור את העיקרון של מנגנון קבוע לכולם. אני רוצה לחיות ב'חברת ביטוח' ושלא יהיו אנשים שבגלל כשלים במנגנון המורכב בהיעדר אוניברסליות של קצבאות יישאר ללא קצבה ויחיה בעוני".        ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו): "אזרחים רבים ממתינים לבשורה שתצא מכאן היום. רבים מיוצאי בריה"מ, הגיעו לכאן בגילאי 40+ ומה שהספיקו להרוויח עד גיל הפנסיה הגובה שלה אותו סכום של הבטחת הכנסה של מי שלא עבדו יום אחד, אך לא מקבלים את אותן הטבות של אלה שלא עבוד יום אחד – לא בארנונה, לא בחשמל ולא בשום דבר אחר וזה אבסורד. אלה שעבדו צריכים לקבל עוד בונוס תוספת". 

 ח"כ רחל עזריה (כולנו): "מברכת על המהלך. יש חשיבות של אוניברסאליות, כיוון שברגע שנפרק את זה ונעשה הערכה מחדש, נמצא עצמינו מהר מאוד בפקידות מוגברת וטופסולוגיה אינסופית על-מנת לנסות להגיע עם קצבאות למי שאמור לקבלן. זה גם יעודד אנשים לא לעבוד או לעבוד בשחור. המחקרים מראים שעדיף לשמור על האוניברסאליות".

להלן טבלת השינויים בגובה הגמלה, כפי שרוכזו ע"י החוקרת ענת לוי, ממרכז המחקר והמידע של הכנסת:

הרכב משפחתי

המצב היום

לאחר השינוי המוצע

הפרש

מי שטרם מלאו לו 70

מי שמלאו לו 70 וטרם מלאו לו 80

מעל גיל 80

מי שטרם מלאו לו 70

מי שמלאו לו 70 וטרם מלאו לו 80

מעל גיל 80

מי שטרם מלאו לו 70

מי שמלאו לו 70 וטרם מלאו לו 80

מעל גיל 80

יחיד

2,803

2,887

3,016

2,980

3,042

3,151

177

155

135

זוג

4,164

4,284

4,469

4,706

4,808

4,980

541

524

511

זוג + ילד

5,099

5,218

5,404

5,640

5,742

5,915

541

524

511

זוג + 2 ילדים ויותר

6,033

6,154

6,339

6,575

6,676

6,849

541

523

511

יחיד + ילד

4,487

4,607

4,792

5,028

5,130

5,303

541

523

511

יחיד + 2 ילדים ויותר

5,421

5,542

5,727

5,963

6,064

6,237

541

523

511


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x