כנס חירום של לשכת סוכני הביטוח >> איך יכול רגולטור לפתור את המוסדיים מחובת ייעוץ פנסיוני?

אם היה מונדיאל באבסורד אז המפקחת עולה לגמר בלי בית מוקדם

 

 
 

עידו אסייג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/10/2015

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש: "נטל הרגולציה על העולם העסקי היא בלתי נסבלת. הרגולטורים הופכים את החיים שלנו לבלתי אפשריים מי שמניע את גלגלי המשק זה אנחנו, לא דורית סלינגר!"

נשיא לשכת המסחר, אוריאל לין: "מדינת ישראל נתנה כוח מופרז לרגולטורים. השרים שאישרו את הרפורמה הזו אינם יודעים מה הם אישרו. הם הולכים אחרי סיסמאות: "תחרות", "לטובת העובד". זו לא תחרות וזה לא לטובת העובד – זו הולכת שולל ופגיעה קשה בחופש העיסוק".

ח"כ מיכל בירן: "חוק ההסדרים נעשה בצורה פזיזה ומלאה חורים. ללא הפרדת דמי הניהול מתגמול הסוכן, לא תיפתר הבעיה. הצעת החוק שלנו בנושא כבר כתובה ותוגש בקרוב".

עוד אמר נשיא לשכת סוכני הביטוח, אריה אברמוביץ: 

  • הפיקוח רוצה להפוך את וועדת הכספים ואת מליאת הכנסת לחותמת גומי ולאשר רפורמה דרמטית על בלנקו"

  • "אנחנו לא נמסמס את הרפורמה הזו, אנחנו גם לא נדחה אותה על סף. אנחנו נשב, ייקח שעות רבות, ובסוף נגיע לפתרון הראוי. בסופו של יום כל מי שירצה לעשות פנסיה בישראל יהיה חייב בייעוץ פנסיוני. נוריד לצרכן את דמי הניהול בכך שיופרד תגמול הסוכן מדמי הניהול. יש לך דורית סלינגר חוזר ביד תאכפי אותו. בפחדנות לא בונים מנהיגות".
כנס מיוחד של לשכת סוכני הביטוח בנושא חוק ההסדרים נערך היום (א') בגני התערוכה בת"א בנוכחות למעלה מ-700 סוכני ביטוח. בכנס השתתפו נשיא לשכת סוכני הביטוח, אריה אברמוביץ; נשיא לשכת המסחר, אוריאל לין; נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש;  נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי; ח"כ מיכל בירן; ח"כ נורית קורן; יו"ר הועדה לביטוח פנסיוני בלשכת סוכני ביטוח, יובל ארנון; מנכ"ל סוכנות הביטוח UNET, שלמה אייזיק; עיתונאי ידיעות אחרונות, רועי ברגמן; עורך עדיף תקשורת, עופר נוריאל.

את הכנס פתח נשיא לשכת סוכני הביטוח, אריה אברמוביץ, שהדגיש את מוכנות הסוכנים לרפורמה ולהפחתת העלויות הפנסיונית למבוטחים. "לא התכנסנו כאן היום בכדי להגיד לא. לא התכנסו כאן היום בכדי לומר למפקחת על הביטוח תשכחי משינויים, אני גם לא רץ ימים ארוכים במסדרונות הכנסת ומשרד האוצר בכדי לשכנע את מקבלי ההחלטות שאין עם מי לדבר. אני מבקש להעביר כאן היום מסר חד ביותר - ככל שזה תלוי בנו סוכני הביטוח יש עם מי לדבר ויש על מה לדבר". 

בהמשך תקף אברמוביץ את מוכנות הפיקוח לפתור את חברות הביטוח מהליך ייעוץ פנסיוני.

"יושבים עמנו חברי כנסת שבמשך שנים מדברים על כמה חשוב לחנך לפנסיה, להביא לציבור את הידע והמידע, ומה עושה משרד האוצר? מה עושה המפקחת? פותרת את הגופיים המוסדיים מייעוץ פנסיוני.  כשקראתי את חוק ההסדרים פעם ראשונה נדהמתי וחשבתי שמדובר בטעות. איך יכול רגולטור לפתור גוף מחובת ייעוץ בנושא כ"כ רגיש? אם היה מונדיאל באבסורד אז המפקחת עולה לגמר בלי בית מוקדם. פנסיה איננה מוצר שקונים באיקאה, פנסיה איננה הלוואה חד פעמית שמשק בית לוקח מהבנק.  כשאדם מחליט על המסלול הפנסיוני שלו הוא בוחר באפיק החיסכון הכי חשוב שלו, של משפחתו, ושל הזכות שלו להזדקן בכבוד".

המשיך אברמוביץ ותקף: "תפיסת עולם שהופכת את הפנסיה רק לחיסכון בדמי ניהול היא תפיסת עולם חסרה ופופוליסטית. פנסיה עושים במקצוענות, באחריות עם ייעוץ פנסיוני מקיף ומלא ע"י מי שיש לו רישיון לעשות זאת. רפורמה בפנסיה זו רפורמה שעושים עם אפס טעויות. 

ברפורמה הזאת באמת אין טעויות -  ומדוע?  כי אין בה פרק אחד מלא מא' ועד ת'. הפיקוח רוצה להפוך את וועדת הכספים ואת מליאת הכנסת לחותמת גומי ולאשר רפורמה דרמטית על בלנקו. 

זה לא עובר אותי, זה לא עובר אתכם וזה גם לא יעבור את חברי הכנסת".

נשיא לשכת סוכני הביטוח הדגיש כי "אנחנו לא נמסמס את הרפורמה הזו, אנחנו גם לא נדחה אותה על סף. אנחנו נשב, ייקח שעות רבות, ובסוף נגיע לפתרון הראוי. בסופו של יום כל מי שירצה לעשות פנסיה בישראל יהיה חייב בייעוץ פנסיוני. נוריד לצרכן את דמי הניהול בכך שיופרד תגמול הסוכן מדמי הניהול. יש לך דורית סלינגר חוזר ביד תאכפי אותו. בפחדנות לא בונים מנהיגות".

נשיא לשכת המסחר, אוריאל לין, אמר: "הצעת האוצר תרסק את כל המערך הפנסיוני. מדינת ישראל נתנה כוח מופרז לרגולטורים. השרים שאישרו את הרפורמה הזו אינם יודעים מה הם אישרו, ואני אומר זאת באחריות. הם הולכים אחרי סיסמאות: "תחרות", "לטובת העובד". זו לא תחרות וזה לא לטובת העובד – זו הולכת שולל, ופגיעה קשה בחופש העיסוק. אנחנו לא כופים על אף עובד סוכן ביטוח, או תכנית פנסיונית. כל אחד יכול לבחור במה שהוא רוצה. אבל לא ייתכן שאנחנו נפגע ביעילות השיטה שעובדת היום. המעסיק משיג לעובד את החבילה הטובה ביותר לעובד, באמצעות משא ומתן קולקטיבי. אסור לפגוע בחופש הייצוג הקולקטיבי של המעסיק. סוכן הביטוח  משיג את חבילת הביטוח הטובה ביותר שהוא יכול להשיג. הוא לא יכול להפסיק לאחר מכן לטפל באינטרסים של המבוטח. השיווק והתפעול הולכים ביחד, זהו שירות אינטגרלי ולא ניתן להפריד אותו. המעסיק לא יכול להיות אסקופה נדרסת של הרגולטור".

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, אמר: "כולנו פה אחה"צ כי זה פשוט נמאס. נטל הרגולציה על העולם העסקי היא בלתי נסבלת. הרגולטורים הופכים את החיים שלנו לבלתי אפשריים. אי אפשר יותר. באחת הפגישות שלנו עם המפקחת על הביטוח – קיבלנו תשובה על אחד הסעיפים – תעברו לסעיף הבא. מה זו התשובה הזו? מה זו ההתחמקות הזו?. אנחנו נתנגד במלוא עוצמתנו וזה לא יעבור. מי שמניע את גלגלי המשק זה אנחנו, לא דורית סלינגר!. מחר אנחנו נפגשים עם ההסתדרות ואנחנו נגייס אותם למאבק".

ח"כ מיכל בירן, אמרה: "חוק ההסדרים נעשה בצורה פזיזה ומלאה חורים. ללא הפרדת דמי הניהול מתגמול הסוכן, לא תיפתר הבעיה. הצעת החוק שלנו בנושא כבר כתובה ותוגש בקרוב".

ח"כ נורית קורן, ציינה: "אנחנו דורשים להוציא את הרפורמות הפנסיוניות מהמסלול המהיר. אני מקווה שיו"ר ועדת הכספים ישמע את הקריאה שלנו להפריד את זה מחוק ההסדרים. בוודאי שיש להוציא את סעיף העיצומים הפליליים שהינו מופרך ומוגזם.  סוכני ביטוח הם קריטיים לענף הביטוח בישראל, ואני עדה באופן אישי לחשיבות פעילות הסוכן ולמעורבותו בתביעות ביטוח".

עורך שוק ההון בידיעות אחרונות, רועי ברגמן, אמר: "הענף הפנסיוני דורש רפורמה. הרפורמה הזו מהווה הזדמנות אדירה לסוכנים. אם אתם תחכימו לנצל זאת בזמן הנכון, אתם יכולים להיות המנצחים של כל המהלך הזה – וזה תלוי אך ורק בכם. אתם צריכים להיות הנתב של הציבור הרחב בשוק הפנסיה". 

בתוך כך, יו"ר הוועדה לביטוח פנסיוני, יובל ארנון,  סקר את דרישות הלשכה בסעיפים השונים בחוק ההסדרים.

  1. פיצול עבודת הסוכן בין תפעול לשיווק – הבהרות מהו תפעול ומהו שיווק.

  2. החלת כללים ברורים בנוגע לגביית תגמול ישירות מהלקוח או גבייה מחברות הביטוח.

  3. ביטול הפטור לחברות הביטוח מהליך ייעוץ פנסיוני.

  4. ביטול הסנקציות הפליליות נגד סוכנים שלא יעמדו בדרישות הרגולציה.
נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי אמר: "העצה הכי טובה שאני יכול לתת לבת שלי היא – אל תהיי עצמאית – לכי תעבדי כשכירה. מדינת ישראל פוגעת בעסקים הקטנים, מונעת חדשנות ויזמות. הגיע הזמן לראות בעצמאים כשותפים בייצור,  בצמיחה, במקום להטיל עליהם עוד ועוד מכשולים. החקיקה הזו היא הגדלת יוקר המחייה במדינת ישראל. חברי הכנסת נבחרו להוביל מדיניות – לא יועצי משפטיים ורגולטורים אחרים". 

מ"מ נשיא לשכת סוכני הביטוח, אורי צפריר אמר: "אי אפשר לנהל מו"מ כאשר הצד השני, הפיקוח, לא אומר מה הוא רוצה. אם אנו היינו מתנהגים ללקוחות שלנו בצורה הזו, היינו נשארים לבד, ללא אף לקוח. אנחנו דואגים לאינטרסים של הלקוחות. בכל מקום בו יהיה ניגוד עניינים – אני אומר זו בצורה ברורה – אנחנו נוותר למען הלקוחות". 

מנכ"ל יונט, שלמה אייזיק, הדגיש כי :"הפרדת התפעול מהשיווק תפגע במעסיקים ובעובדים. אגף הפיקוח על הביטוח החליט כבר שהסוכן מיותר, ושיש להחליפו במחשב ובמוקדנים".

 
הנתונים, המיד, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x