חברת שפיר הנדסה ותעשייה בע"מ ) 8691 ( פועלת בארבעה מגזרי פעילות עיקריים, באינטגרציה אנכית, כאשר בליבת הפעילות מגזר התעשייה מעניק לה שליטה על חומרי הגלם המשמשים, בין היתר, את שלושת המגזרים האחרים בהן היא פועלת: תשתיות, זכיינות ונדל"ן למגורים.
מגזר התעשייה מחצבות ומפעלי בטון ואספלט במרכז הארץ –
ענף המחצבות שליטה וריכוזיות על משאב טבע במחסור –
-
החברה חולשת על כ 36% מעתודות הגיר והדולומיט בישראל, בהפעלה ישירה של 4 מחצבות בתפוקה שנתית של כ 11 מ' טון המהווים מעל ל 25% מהתפוקה הארצית. זאת, - כאשר מספר המחצבות הפעילות בישראל נמצא בירידה מתמדת, מרמה של 50 מחצבות פעילות בשנת 2000 לכ 272 מחצבות פעילות, בלבד כיום. -
-
צמצום עתודות החציבה הזמינות, עודף הביקוש וההיצע ההולך ומצטמצם, הביאו לעלייה ריאלית של למעלה מ 65% במחירי המכירה, בחמש השנים האחרונות. להערכתנו, ללא -פיתוחן של מחצבות חדשות או שווקן של העתודות הקיימות בידי המדינה, עלול להיווצר מחסור הולך ומחמיר של אגרגט בענף, אשר יביא להמשך עליית מחירים.
- החברה נהנית מיתרון תחרותי עמיד מהנוכחות הריכוזית שלה ב 3 מחצבות באזור ירושלים -
והמחצבה בוואדי עארה ורד, הנובע מהקרבה היחסית שלה ללקוחות ולאזורי ביקוש, מחד ומעלות ההובלה הכבדה של חו"ג, מאידך (כ 1.0% לק"מ מעלות המוצר בשער המחצבה).
- ועדת בלניקוב לא באמת איום, לעיתים אף מדובר בהזדמנות להערכתנו, לאור - - המלצות הועדה ולאור ניסיון העבר המעיד כי כל המלצות הוועדות השונות, בסופו של יום הטיבו משמעותית עם הסביבה העסקית של היזמים; במידה וייושמו המלצות הוועדה ותוחזר אחת המחצבות באזור י ם למדינה, צפוי להינתן בגינה פיצוי כדוגמת זיכיון למחצבה אחרת, כך -שהפגיעה הכלכלית הצפויה, מהמלצות הועדה עלולה להיות מינורית, אם בכלל.
מפעלי בטון ואספלט בפריסה ארצית, נהנים מאינטגרציה אנכית בקבוצה
-
מפעלי בטון ו 6 מפעלי אספלט בפריסה ארצית בלב אזורי הביקוש, מקנים יתרון משמעותי - מול מתחרים, הן מבחינת עלויות ההובלה והן מבחינת המידיות ביכולת ההספקה.
-
בנוסף, האינטגרציה האנכית של החברה בין המחצבות ומפעלי הבטון והאספלט מקנה לחברה יעילות מרבית בעלויות התפעול ובהליכי הייצור.מגזר התשתיות צבר הזמנות של כ 5.67 מיליארד ₪ משני פרויקטים עיקריים: – -
-
פרויקט נמל חיפה בהיקף כולל של כ 4 מיליארד ₪, ברווחיות תקציבית גבוהה מהממוצע, .( אשר החל השנה וצפוי להסתיים בשנת 5556 )יחד עם שותף 25/25
- פרויקט המקטע הצפוני של כביש 6 בהיקף כולל של כ 5.5 מיליארד ₪, ברווחיות תקציבית ( גבוהה מהממוצע, אשר החל השנה וצפוי להסתיים בשנת 2018 )עם שותף 50/50
לסיכום, החברה נהנית מצבר הזמנות במגזר התשתיות בהיקף של כ 5.76 מיליארד ₪, אשר כ25% מתקציבו יירכש כחו"ג ממגזר התעשייה הרווחי שלה; וכן מיתרונות תחרותיים עמידים ומשמעותיים, כגון: שליטה אזורית איתנה באגרגט אשר במחסור מחריף וביקוש גואה; אינטגרציה אנכית של המחצבות עם מפעלי הבטון והאספלט ושל מגזר התעשייה עם שאר מגזרי הקבוצה; ופריסה ארצית באזורי ביקוש, אשר קריטיים לאור עלויות ההובלה וחיי המדף הקצרים של הבטון.
ערך עוז לוי, מאיפקס קפיטל מרקטס
הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.