כללי
מטרתו העיקרית של תיקון זה היא למנוע ביצוע פעולות הטרמה על ידי מתווך פיננסי, עובדו, יחיד בעל רישיון ואחרים העשויים לקבל מהם מידע. כן מוצעים תיקונים שעניינם בתחום איסור השימוש במידע פנים ותיקונים ביחס להגבלות על החזקת ניירות ערך ועשיית עסקאות בניירות ערך, החלות על גורמים שונים המפוקחים על ידי הרשות.
כפי שיוסבר להלן, עבירת ההטרמה אינה כלולה כיום בגדר עבירת ניירות ערך כהגדרתה בחוק ניירות ערך, התשכ"ח- 1968 וזאת על אף שאין חולק על עובדת היותה פסולה, בשל העובדה שהיא נעשית במטרה להביא רווח למבצעה תוך גרימת הפסד למשקיעים אחרים בניירות ערך, והכל תוך פגיעה בתקינות המסחר, בפרט ובתקינות הפעילות בשוק ההון, בכלל.
הטרמה (front-running) משמעותה ביצוע פעולה בנייר ערך, לאור ידיעה מוקדמת על פעולה עתידית של אחר בניירות ערך. ההטרמה נעשית מתוך ציפייה להפקת רווחים כתוצאה מהפעולה העתידית האמורה. יש בפעולת ההטרמה כדי לפגוע בתקינות שוק הון שכן למבצע פעולת ההטרמה (להלן - המטרים) מידע שהצד השני לעסקה אינו חשוף לו. מידע זה יוצר יתרון בלתי הוגן למטרים.
מעבר לכך, במקרים בהם המטרים סוחר בכמות משמעותית של נייר הערך לגביו צפויה הפעולה, עצם המסחר על ידי המטרים עלול להביא לשינוי במחיר נייר הערך, כך שהעסקה המתוכננת עבור הלקוח נעשית פחות כדאית עבורו. במקרים אלו, יש בהטרמה אף משום הפרת חובת האמונים, ככל שהמטרים חב בחובה כזו על פי דין. מעבר ליתרון הבלתי הוגן שמשיג המטרים, הרי שפעילות שחקני שוק המנסים להטרים את לקוחותיהם פוגעת בתקינות שוק ההון ובעניינו של ציבור המשקיעים. מענה חלקי לבעיית ההטרמה מצוי כבר היום בהוראות חוק שונות, הקיימות בחוק ניירות ערך התשכ"ח-1968 (להלן - "חוק ניירות ערך"), בחוק השקעות משותפות בנאמנות התשנ"ד-1994 (להלן - "חוק השקעות משותפות"), ובחוק חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה- 1995 (להלן - "חוק ייעוץ"). עם זאת, מדובר בהסדרים חלקיים, שאינם מספקים ושגם לגביהם נדרש תיקון, בין היתר לאור העדר עקביות ביניהם.
מוצע אם כן לקבוע כי מתווך פיננסי, כפי שיוגדר בחוק, המבצע פעולה בנייר ערך, ביודעו על פעולה העתידה להתבצע באותו נייר ערך או בנייר ערך קשור אליו על ידי לקוחו או על ידי גורם מקורב או המוסר מידע על פעולה כאמור, ייחשב למבצע פעולת הטרמה אסורה, שדינה מאסר חמש שנים או קנס בשיעור של כמיליון ש"ח ליחיד או כחמישה מיליון ש"ח לתאגיד. מקבל המידע מהמתווך הפיננסי ייחשב אף הוא למבצע פעולת הטרמה בצורה קלה יותר (בדומה ל- Tippee לעניין עבירת מידע פנים). עוד מוצע יחד עם קביעת העבירה, לקבוע מספר הגנות שבהתקיימן לא יחשב מי שביצע פעולות בניירות ערך למטרים.
על מנת שלא להכביד על הפעילות בשוק ההון מוצע לצמצם את גדר העבירה ל-16 מקרים בהם מצד אחד, עוצמת המניע לביצוע העבירה היא הגבוהה ביותר ומצד שני, הכללתם בגדרי העבירה לא צפויה לצמצם פעילות לגיטימית ורצויה בשוק ההון.עוד מוצעים תיקונים ביחס להגבלות על החזקת ניירות ערך ועשיית עסקאות בניירות ערך, הקבועות בסעיף 4 לחוק הייעוץ ובסעיף 21 לחוק השקעות משותפות. מתוך תפיסה כי אין להבחין, לעניין ההגבלות האמורות, בין הגורמים המפוקחים לפי שני החוקים,מוצע להמיר את שני ההסדרים בהסדר שיהיה דומה במהותו, שיעוגן בחקיקת משנה שיקבע שר האוצר.
הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.