בהתאם להוראות סעיף 55 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981 (להלן - חוק הפיקוח) מבטח או סוכן ביטוח לא יתאר תיאור מטעה של עסקת ביטוח המוצגת לפני לקוח פלוני.
מבירור פניות ציבור שהתקבלו באגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון (להלן - האגף) ומביקורת שערך האגף בנושא אופן צירוף מבוטחים ושיווק של פוליסות תאונות אישיות, נמצא כי ישנן חברות ביטוח המשווקות ביטוח תאונות אישיות באופן מטעה, מבלי שהן מבהירות את מהות העסקה - מכירת פוליסת ביטוח חדשה, ומבלי שהן מפרטות בפני המועמדים לביטוח עניינים מהותיים לעסקת הביטוח, כמשמעותם בסעיף 55 לחוק הפיקוח (להלן - תיאור מטעה).
כך, נמצא, כי ישנן חברות היוצרות קשר עם מבוטחיהן הקיימים, ומציינות בפני המבוטחים כי הם זכאים להטבה, או כי נערך "עדכון" או "שידרוג" לפוליסה קיימת, או כי ניתן להוסיף כהטבה "סעיפים" או "כיסויים" לפוליסה קיימת, בשעה שהן משווקות להם ביטוח חדש או מרחיבות את הכיסוי הביטוחי של אותם מבוטחים על דרך של הפקת פוליסה חדשה, מבלי להבהיר שמדובר בעסקת ביטוח חדשה עם כיסוי ביטוחי שונה, ושנדרש לשלם בגינו דמי ביטוח נוספים. בנוסף, נמצא כי לא נמסרים למבוטחים באופן ברור פרטי מידע חיוניים בעת שיווק הפוליסה, בין היתר בדבר גובה דמי הביטוח והיקף הכיסוי הביטוחי.
לפיכך, מתוקף סמכותי לפי סעיף 65 לחוק הפיקוח, הריני להורות על תיקון ליקויים כדלקמן:
1.בעת שיווק פוליסות לביטוח תאונות אישיות, חברת ביטוח תבהיר למועמד לביטוח כי משווקת לו פוליסה חדשה עם כיסוי ביטוחי חדש, בנוסף לפוליסה שברשותו. כן תפרט בפניו את מהותה של עסקת הביטוח, היקף הכיסוי הביטוחי ואת דמי הביטוח, ולא תכלול תיאור מטעה ביחס לכיסוי הביטוחי המוצע.
2.חברת ביטוח תפנה באמצעות שיחה טלפונית לכל אחד מן המבוטחים שבעת צירופם לביטוח תאונות אישיות תואר בפניהם תיאור מטעה כמתואר לעיל, כדלקמן:
א.חברת ביטוח תפרט בפני כל אחד מהמבוטחים כי במסגרת שיחה טלפונית שהתקיימה במועד שתציין החברה, צורף המבוטח לביטוח תאונות אישיות, וכי מדובר בפוליסת ביטוח חדשה שאינה תלויה בפוליסות אחרות שברשותו. בנוסף, תפרט לכל הפחות את הפרטים הבאים: תקופת הביטוח, סכום הביטוח הנרכש ודמי הביטוח החודשיים הנגבים בגין הפוליסה האמורה.
ב.החברה תעדכן את המבוטח כי נדרשת הסכמתו המפורשת להמשיך להיות מבוטח בביטוח האמור בתוך 10 ימים (להלן - התקופה הקובעת). נתן המבוטח הסכמתו להמשיך להיות מבוטח, תתועד הסכמתו במעמד השיחה או בתוך התקופה הקובעת.
ג.מבוטח שיודיע לחברת הביטוח בתום התקופה הקובעת, כי אינו מסכים לביטוח - על החברה לבטל את הכיסוי הביטוחי ולהשיב לו את דמי הביטוח ששולמו על ידו החל ממועד צירופו לביטוח תאונות אישיות לראשונה ועד למועד ביטול הכיסוי הביטוחי, בצירוף הפרשי הצמדה וריבית כדין.
ד.מבוטח שלא הושגה או לא תועדה הסכמתו בתוך התקופה הקובעת - תפעל החברה כדלקמן:
-
חברת הביטוח תפנה למבוטח בהודעה בכתב שתכלול את הפרטים המופיעים בסעיף 2(א), ותודיע לו כי נדרשת הסכמתו המפורשת להמשיך להיות מבוטח בביטוח האמור, תוך 14 ימים (להלן - תזכורת ראשונה). ההודעה תישלח תוך 15 ימים מתום התקופה הקובעת.
-
לא נתן המבוטח הסכמתו בתוך 14 ימים ממועד התזכורת הראשונה, תפנה החברה בתזכורת בכתב נוספת למבוטח.
לעניין סעיף זה – "מבוטח" הוא מי שמתקיימים בו התנאים הבאים:
2.1.מבוטח בביטוח תאונות אישיות מסוג פרט לתקופה העולה על שנה, המשווק כפוליסת בסיס;
2.2.צורף לביטוח האמור בסעיף 2.1 בדרך של צירוף טלפוני באופן יזום, החל מיום 1 בינואר 2014;
2.3.בוטח עוד קודם לצירופו לביטוח האמור בסעיף 2.1 בכיסוי ביטוחי אחר באותה חברת ביטוח;
2.4.המבוטח לא פנה לחברת הביטוח במהלך התקופה כאמור בדרישה למימוש זכויות מכוח הביטוח האמור בסעיף 2.1, וכן לא פנה בכל פנייה שהיא המעידה כי הבין שצורף לפוליסת ביטוח תאונות אישיות חדשה;
3.החברה תעביר תוך 21 ימים ממועד מכתב זה, לאישור המוקדם של נציגי האגף, את המתווה שעל פיו בכוונתה לפעול לצורך יישום סעיף 2 לעיל. המתווה שיוצג יכלול פירוט של אופן היערכות החברה לביצוע שלבי איתור המבוטחים ולוחות הזמנים לביצועו, כך, שסיום הליך ההשבה יהיה לא יאוחר מיום 31 במרץ 2016.
4.בנוסף, תעביר החברה לאישור מקדים של נציגי האגף את נוסח תסריטי השיחה ואת נוסחי ההודעות שיועברו למבוטחים, כמפורט להלן:
א.נוסח תסריט השיחה לפי סעיף 2(א), אשר יכלול פירוט בדבר נסיבות הצירוף לביטוח, את תנאי הביטוח, וכן בקשה לקבל את הסכמת המבוטח להמשיך להיות מבוטח במסגרת הביטוח.
ב.נוסח הודעת הביטול לפי סעיף 2(ג), אליו יצורף החזר כספי בעד תשלום דמי הביטוח במהלך תקופת הביטוח למבוטח אשר אינו מסכים לביטוח.
ג.נוסח הודעה בכתב למבוטח לפי סעיף 2(ד), אשר יישלח למבוטח שלא הושגה הסכמתו.
5.בנוסף, נבקשכם להעביר למשרדנו עד ליום 30 באפריל 2016 את מספר המבוטחים שלא התקבלה או שלא תועדה הסכמתם המפורשת לפי סעיף 2(ד), לצורך מתן הוראות משלימות ביחס לאוכלוסייה זו.
6.נציין כי בסיום התהליך, ובהתאם למועד שייקבע, יהיה על החברה להמציא לידינו דו"ח ממבקר הפנים בדבר יישום הוראות השבה זו.
7.נבהיר כי אין בהוראות אלו כדי לגרוע מזכותם של מבוטחים שהוראות אלו אינן חלות עליהם, כדי לדרוש מהחברה את ביטול הביטוח, או החזר דמי ביטוח או לפנות בדרישות אחרות לחברה, ככל שעומדת להם זכות זו.
הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.