משרד רה"מ: מיפינו את כל 230 הרגולטורים ואת כל הרגולציות ב-400 תחומים – צריך בירוקרטיה כדי להילחם בבירוקרטיה; ח"כ פולקמן: כשהרגולציה מוגזמת יש לזה משמעויות כלכליות
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) דנה הבוקר בעיכוב ביישום החלטת הממשלה להפחתת הרגולציה. בפתח הדיון ביקש היו"ר כבל להתייחס למשבר בחברת החשמל ולעובדה שגם הבוקר עדיין ישנם אלפי בתי אב שמנותקים מחשמל. הוא מתח ביקורת קשה על שר האנרגיה ואמר: "באירוע כזה פותחים חמל ומנסים להגיד לציבור מה קורה. איפה היה השר הממונה שר התשתיות והאנרגיה? במדינות אחרות השר כבר היה צריך להתפטר מתפקידו. צריך לבחון אפשרות להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית שתעסוק בכל נושא משק החשמל. העובדים, ההנהלה והממשלה יצטרכו לתת הסברים והפעם זה לא ייגמר בש.ג".
היו"ר כבל אמר כי רגולציה היא לא מילה גסה, אבל מהר מאוד היא יכולה להפוך לבירוקרטיה ואז נוצרת בעיה. "צריך למצוא את נקודת האיזון ולמנוע מהרגולציה להפוך לבירוקרטיה, אחת הבעיות שלנו היום היא שהרגולציה לא עושה את עבודתה", אמר. ח"כ רועי פולקמן (כולנו), שיזם את הדיון יחד עם חברי הכנסת דוד ביטן (הליכוד) וקארין אלהרר (יש עתיד), התייחס לנושא הרגולציה ואמר כי במדינה מתוקנת יש בה צורך, אך צריך לנהל אותה נכון ולשמור על איזון בין התערבות הממשלה במשק לבין השמירה על מרחב פעילות חופשית. כשהרגולציה מוגזמת יש לזה משמעויות כלכליות", אמר. הוא הוסיף כי עד מרץ 2015 היו משרדי הממשלה צריכים להכין תוכנית חומש להפחתת 25% מעלות הבירוקרטיה, אך לנוכח העובדה שלמשרד ראש הממשלה שמתכלל את התהליך אין שיניים אז חלק מהמשרדים מבצעים החלטות ממשלה וחלק לא. ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר כי הבעיה היא בצורת ההפעלה של הרגולציה וכי 70% מהבעיה זה כפילות רגולציה.
ראש אגף הרגולציה במשרד ראש הממשלה, עמיחי פישר התייחס להחלטות הממשלה וציין כי נעשתה עבודה שמיפתה את כל 230 הרגולטורים בישראל ואת כל הרגולציות ב-400 תחומים. הוא הוסיף כי ישנה הידברות עם המגזר העסקי והשלישי, ובשבוע שעבר עלה אתר אינטרנט עם המידע על הרגולציה. הוא הוסיף כי "צריך בירוקרטיה כדי להילחם בבירוקרטיה". הוא אף ציין כי נעשה תהליך שיעודד בחינת השפעת רגולציה עתידית (RIA), כדי לעודד רגולטורים לבחור בחלופות מפחיתות נטל. היו"ר כבל העיר כי כדי לגרום לרגולטורים לפעול לפי המודל צריך לחייב אותם בחקיקה, וגם אז לא בטוח שיעשו כן.
מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, ביקש להזהיר מפני השארת ציבור הצרכנים ללא הגנה נדרשת. "הבירוקרטיה מאוסה, מיותר, עולה הרבה וצריך לצמצמה, אבל רגולציה לא צומחת בחלל ריק אלא כתוצאה מהתנהלות כוחנית ובלתי הוגנת נגד צרכנים. הרגולציה אינה נטל אלה מחסום בין הצרכן לגו'נגל", אמר. הוא ביקש שיתקיים שיח מקדים עם ארגוני הצרכנים ואמר כי צריך לבדוק האם הפחתת רגולציה באמת הובילה להורדת מחירים לצרכן. מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות, אילן פלטו, אמר כי לרוב הרגולטור חושב על התועלת ולא על העלות. הוא הוסיף כי כל הרגולטורים של שוק ההון הוחרגו מהחלטות הממשלה וקרא לשלבם בה. סמנכ"לית הרגולציה בקוקה קולה, קרן שינמן, אמרה כי יש תחומים בהם יש כפל רגולטורי, בהם 3-4 רגולטורים נותנים הוראות באותו עניין. היא קראה לפקח בחקיקה לא רק על הפחתת הרגולציה אלא גם על התיאום בין הרגולטורים והוסיפה: "אם זה יהיה וולונטרי זה לא יקרה". סמנכ"לית כלכלה באיגוד לשכות המסחר טענה כי "מי שחושב שנראה תוצרים לכך בשנים הקרובות – חולם".
היו"ר כבל סיכם את הדיון ואמר כי לוועדה נמסר שמרבית החלטות הממשלה בעניין צמצום הרגולציה כלל לא יושמו ורק מספר מועט של רגולטורים העבירו את תוכנית החומש להפחתת עלות הרגולציה. הוא הוסיף כי הוועדה ערה לחשיבות הפחתת הנטל הרגולטורי ותסייע בכל מהלך בעניין, לרבות קידום חקיקה, ואף ממליצה לקדם חקיקה שתחייב רגולטורים לבחון את עלות הרגולציה והחלופות (RIA), וקרא להחיל את החלטות הממשלה בעניין גם על בנק ישראל, אשות ניירות ערך ואגף שוק ההון במשרד האוצר. כמו כן ביקש היו"ר כבל מח"כ פולקמן להמשיך במעקב אחר יישום ההחלטות והודיע כי הוועדה תקיים דיון נוסף בעניין בעוד מספר חודשים.
הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.