סקירת מאקרו >> ממשיכים להמליץ על ניצול העליות בשוק המניות לצמצום החשיפה לשוק האמריקאי

 

 
 

הלמן אלדובי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
02/11/2015

  1. בארה"ב, מדדי וול סטריט סגרו את החודש הטוב ביותר מאז 2011. אנו ממשיכים להמליץ על ניצול העליות בשוק המניות לצמצום החשיפה לשוק האמריקאי, לאור תנודתיות גבוהה ועצבנות המשקיעים ביחס לנתוני מאקרו, מועד העלאת הריבית הקרב ובא ובתגובה לתוצאות החברות בעונת הדו"חות הנוכחית.

  2. באירופה, מתחילים לראות סימנים להשפעות ההרחבה הכמותית של הבנק המרכזי האירופאי אשר נמשכת כבר כשנה, הן בגזרת האינפלציה עם עלייה קלה במדד המחירים לצרכן בחודש אוקטובר והן בשוק העבודה אשר ממשיך במתווה של ירידת שיעור האבטלה. בהחלט נתונים מעודדים עבור הבנק המרכזי האירופאי והכלכלה האירופאית בכלל.

  3. בארץ, על אף המצב הביטחוני המתוח בנק ישראל הותיר את הריבית במשק ברמת שפל. לטענת בנק ישראל ירידת המחירים בתקופה האחרונה אשר נובעת מאירועים חד פעמיים אשר לא צפויים להשפיע על האינפלציה במשק לטווח ממושך והחשש מתדלוק הבועה במחירי הנדל"ן הביאה להחלטה להותיר את הריבית ללא שינוי, בפעם השמינית ברציפות. להערכתנו הריבית בישראל תשאר ללא שינוי ברמה אפסית עוד חודשים רבים.

התפתחויות כלכליות ואינדיקאטורים מרכזיים שפורסמו לאחרונה

בארה"ב- לאחר שבשבוע שעבר הצגנו נתונים חיוביים על שוק הנדל"ן בארה"ב, השבוע פורסם נתון חלש אשר הצביע על ירידה חדה של כ-11.5% במכירות בתים חדשים, ביחס לחודש הקודם. מדובר בנתון הנמוך ביותר שנרשם בשנת 2015, מה שמעמיד בסימן שאלה את התאוששות הסקטור. בהמשך השבוע התפרסמה החלטת הריבית של הבנק המרכזי האמריקאי- הפדרל ריזרב, אשר שוב הותיר את הריבית ברמתה האפסית. נזכיר בהזדמנות זו כי הפעם האחרונה בה הפד העלה ריבית הייתה אי שם ב-2006, כלומר לפני קרוב לעשור. חברי הפד השאירו דלת פתוחה להעלאת הריבית "בפגישה הבאה", כלומר בדצמבר. הועדה מנמקת את החלטתה בחולשה בייצוא האמריקאי יחד עם העובדה שהאינפלציה לא מתרוממת. אינדיקאטור משמעותי נוסף שפורסם הצביע על צמיחה חלשה של הכלכלה האמריקאית כאשר זו צמחה ב-1.5% בלבד במהלך הרבעון השלישי, נמוך מהצפי שעמד על צמיחה של 1.6% ולאחר צמיחה של 3.9% ברבעון השני.

באירופה - הפוקוס השבוע היה על מדד המחירים בגוש האירו אשר הצביע על יעילותה של התוכנית להקלה כמותית של הבנק המרכזי האירופאי שקיימת מזה כשנה, כאשר מדד מחירי הליבה הציג עליה של 1% במתווה שנתי, מרמה של 0.9% בחודש הקודם. בנוסף, גם באיטליה מדד המחירים לצרכן הציג עלייה חודשית של 0.2%, גבוה מהצפי שעמד על עלייה של 0.1%. עוד פורסם בהמשך השבוע כי שיעור האבטלה בגוש האירו ממשיך להצביע על מתווה של ירידה כאשר זה ירד בחודש ספטמבר לרמה של 10.8% בגוש האירו, זאת לאחר שעמד על 10.9% בחודש הקודם.

בישראל- בנק ישראל הותיר את הריבית לחודש נובמבר ללא שינוי, ברמה של 0.1%. זהו החודש התשיעי בו הריבית נותרת ללא שינוי. ההחלטה התקבלה כשברקע הצמיחה הנמוכה שצפויה להירשם השנה ושני המדדים השליליים בחודשיים האחרונים. על אף נתוני המאקרו החלשים, בבנק ישראל החליטו שלא להוריד את הריבית כרגע לאור התפתחויות בעלות אופי זמני בלבד (ירידת מחירי הדלק וירידות מחירים לאור הוזלות ורפורמות ממשלתיות) ולאור החשש מההשפעה של הורדת ריבית על מחירי הדירות. נתון מאקרו נוסף שפורסם השבוע היה שיעור האבטלה במשק המקומי בחודש ספטמבר, אשר ירד לרמה של 5.1% לאחר שעמד על 5.2% בחודש אוגוסט. שיעור התעסוקה ירד קלות ל-60.8%, לעומת 60.9% בחודש הקודם.

שווקי ההון 

מניות- הבורסה בת"א כמו רוב הבורסות מסביב לעולם סגרה חודש חיובי ביותר, מדדי וול סטריט סיימו את החודש הטוב ביותר מאז 2011. בסיכום חודשי, מדד המעו"ף התחזק בשיעור של כ-5.5% ומדד ת"א 100 לא הרבה אחריו עם עליות של 5%. מבחינה סקטוריאלית בלט לחיוב מדד התקשורת אשר הציג עליות שערים של מעל ל-16%, לעומתו, בלט לשלילה מדד הפיננסים אשר הוסיף לערכו כ-0.7% בלבד. בארה"ב מדד ה-S&P500 הוסיף לערכו החודש כ-8.3% ומדד הנאסד"ק סגר את החודש בזינוק  של יותר מ-11% . באירופה, מדד הדאקס הגרמני סיים את החודש בעלייה של 12.3% ומדד ה- Eurostoxx50 התחזק ביותר מ-10%.

אג"ח- גם האפיק הסולידי סגר את החודש במגמה חיובית. מדדי התל-בונד צמודי המדד רשמו עליות שערים של 0.8% בממוצע חודשי. אגרות החוב הממשלתיות הצמודות בלטו לחיוב ונסחרו בעליות שערים של 1.2% ואילו אגרות החוב הממשלתיות באפיק השיקלי סגרו את שבוע המסחר בעליות של 0.7%.

מט"ח- בשוק המט"ח השקל התחזק במהלך החודש מול המטבעות העיקריים, כאשר מול הדולר התחזק השקל בכ-1.4% ושערו נקבע על 3.87 ₪ לדולר והאירו התחזק מול השקל בכ-3.4% ושערו נקבע על 4.25 ₪ לאירו.

* הנתונים נכונים לתאריך 30.10.15 (סוף יום מסחר)

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x