כמה הכנסות ממיסים וכמה הוצאות ממשלה היו החודש...??

בחודש אוקטובר 2015 הסתכמו הכנסות המדינה ממסים ואגרות ב-20.6 מיליארדי ₪ | הגירעון ירד בחצי

 

 
 

משרד האוצר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
05/11/2015

להלן אומדן ראשוני של הגירעון ומימונו ושל ביצוע התקציב בתקופה ינואר - אוקטובר 2015 שנערך על ידי חטיבת מידע ניהולי באגף החשב הכללי.

גירעון
  1. בחודש אוקטובר נמדד גירעון בפעילותה התקציבית של הממשלה בסך 3.5 מיליארד שקלים. 

  2. בפעילות למימון היה בחודש אוקטובר גירעון בסך 3.5 מיליארד שקלים.

  3. בחודשים ינואר – אוקטובר 2015 היה לממשלה גירעון בפעילותה התקציבית בסך 7.4 מיליארד שקלים, זאת לעומת גירעון בסך 13.1 מיליארד שקלים בתקופה המקבילה אשתקד, ובהשוואה לגירעון שנתי בסך 31.4 מיליארד שקלים המתוכנן בהצעת התקציב לשנת 2015.

  4. הגירעון המצטבר ב 12 החודשים האחרונים (נובמבר 2014 – אוקטובר 2015) עומד על  2.1% מהתמ"ג. 
הוצאות

  1. בחודשים ינואר - אוקטובר פעלה הממשלה ללא מסגרת תקציב מאושרת ובהתאם לחוק יסוד משק המדינה. 

  2. סך ההוצאות של הממשלה (ללא פירעון קרן) הסתכמו בחודש אוקטובר ב 28.0 מיליארד שקלים. מזה: הוצאות משרדי הממשלה 22.1 מיליארד שקלים, תשלומי ריבית על החוב הממשלתי 3.0 מיליארד שקלים ותשלומי ריבית וקרן למוסד לביטוח לאומי 2.9 מיליארד שקלים. 

  3. מתחילת השנה הסתכמו סך הוצאות משרדי הממשלה (ללא פירעון קרן וריבית) ב 217.1 מיליארד שקלים  - עלייה של 5.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד:

  • הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב 4.7%. 

  • הוצאות מערכת הביטחון עלו ב 8.1%. (ההשוואה בין השנים בעייתית עקב שינויים בתוואי העונתיות של ההוצאות).
הכנסות

  1. סך גביית המסים בחודש אוקטובר הסתכמה ב 20.6 מיליארד שקלים.

  2. בחודשים ינואר – אוקטובר הסתכמה גביית המסים בסך של 227.2 מיליארד שקלים, עלייה נומינלית של 6.9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

  3. הפקדות המוסד לביטוח לאומי בחודש אוקטובר הסתכמו ב 2.8 מיליארד שקלים, זאת לעומת פירעונות קרן וריבית למוסד בסך של 2.9 מיליארד שקלים.

  4. הכנסות ממענקים מחו"ל הסתכמו בחודש אוקטובר ב 0.8 מיליארד שקלים.

  5. הכנסות מגביית ריבית, מע"מ יבוא ביטחוני והכנסות אחרות  הסתכמו בחודש אוקטובר בסך כולל של 0.4 מיליארד שקלים.

מימון הגירעון

  1. בחודש אוקטובר היה גיוס ההון נטו (מקומי ובחו"ל) שלילי והסתכם בסך של  0.6- מיליארד שקלים.

  2. כתוצאה מפעילות הגירעון ומימונו ירדו יתרות הממשלה בבנקים בסך של 4.1 מיליארד שקלים.

מצ"ב נתונים מפורטים כולל חלוקה סכמתית ראשונית של המיון הכלכלי של ההוצאות הנדרש על פי סעיף 49ב לחוק יסודות התקציב.


1.סך הכנסות המדינה ממסים 

  • בחודש אוקטובר 2015 הסתכמו הכנסות המדינה ממסים ומאגרות ב-20.6 מיליארדי ₪.

  • בניכוי שינויי החקיקה, עלו ההכנסות בשיעור ריאלי  של 5.1% לעומת חודש אוקטובר אשתקד. הגביה ממסים ישירים עלתה ב-0.2%,  והגביה ממסים עקיפים עלתה ב-10.4%, שיעור גידול גבוה יחסית הנובע בחלקו משוני בעיתוי חגי תשרי השנה לעומת שנה שעברה. 

  • בחודשים ינואר-אוגוסט נרשם עודף של 8.3 מיליארד ש"ח לעומת תחזית הגבייה המקורית. כתוצאה מכך, עודכנה התחזית לשנת 2015 ל-269.4 מיליארד ש"ח. בחודשים ספטמבר ואוקטובר נרשם עודף נוסף של 0.6 מיליארד ש"ח לעומת פריסת התחזית המעודכנת.  סה"כ עודף הגביה מראשית השנה עומד על  8.9 מיליארד ₪. 

  • בחודש ספטמבר, הוחלט על הפחתת שיעור המע"מ מ-18% ל-17% החל מחודש אוקטובר 2015, ועל הפחתת שיעור מס חברות מ 26.5% ל-25% משנת 2016. עלות הפחתות אלה נאמדת ב-5.7 מיליארד ש"ח בשנה מלאה, מזה עלות של 0.8 מיליארד ש"ח כבר בשנת 2015.

  • נתוני המגמה בארבע השנים האחרונות מצביעים על גידול מתמשך בגביית המסים בקצב שנתי ממוצע של כ-5%. בתוך כך, מסוף שנת 2011 ועד חודש יוני 2014, הגבייה גדלה בקצב של 4% לשנה ואילו מחודש יוני 2014 ועד חודש יוני 2015, הואץ קצב הגידול לכ-9%. אולם בארבעת החודשים האחרונים ניכרת האטה בקצב הגידול ל-3% בלבד.

2.הכנסות רשות המסים בישראל

  • הכנסות רשות המסים בחודש אוקטובר 2015 הסתכמו ב-20.1 מיליארד ₪, לעומת 19.4 מיליארד ₪ בחודש אוקטובר 2014. בניכוי תיקוני החקיקה, עלו ההכנסות בשיעור ריאלי של 5.1% לעומת חודש אוקטובר אשתקד. הגידול מוסבר בחלקו בדחייה בהחזרי מס הכנסה מאוקטובר 2014 לנובמבר בגלל החגים.

  • הכנסות רשות המסים בחודשים ינואר-אוקטובר 2015 הסתכמו ב-221.8 מיליארד ₪, לעומת 207.2 מיליארד ₪ בתקופה המקבילה אשתקד. בניכוי תיקוני חקיקה והתאמות עלו ההכנסות בשיעור ריאלי של 7.9%. 

הכנסות ממסים ישירים

בחודש אוקטובר 2015 הסתכמו ההכנסות ממסים ישירים בכ-10.0 מיליארד ₪, סכום זהה להכנסות אוקטובר 2014 . בניכוי תיקוני חקיקה, עלו ההכנסות בשיעור של כ-0.2%.

  • ניכויים (ניכויי מס הכנסה משכירים וניכויים במקור אחרים, כולל משוק ההון). הגביה מניכויים בחודש אוקטובר 2015 הסתכמה בכ-6.4 מיליארד ₪, ירידה של 0.3% לעומת חודש אוקטובר 2014. 

  • שוק ההון – הגביה משוק ההון הסתכמה ב-195 מיליון ₪, ירידה של 54%. בגביה מריבית נרשמה ירידה של 34% ובגביה מניירות ערך נרשמה ירידה של 73%. יש לציין כי אשתקד היו ההכנסות מניירות ערך גבוהים במיוחד בגלל גאות בשוק ההון, והשנה שוק ההון נמוך יחסית.

  • מס הכנסה מחברות ומעצמאים – הגביה ברוטו ממס הכנסה מחברות ומעצמאים הסתכמה בחודש אוקטובר 2015 בכ-4.1 מיליארד ₪, ירידה של 2.3% לעומת חודש אוקטובר 2014. בגביה מעצמאים נרשמה עליה בשיעור של כ-31.0% הנובעת ממספר תיקי מנהלים ובגביה מחברות נרשמה ירידה בשיעור של 10% הנובעת מירידה בגביה בענף הבנקאות. יצויין כי אשתקד נרשמה גביה חריגה בענף הבנקאות.

  • מיסוי מקרקעין – ההכנסות ממיסוי מקרקעין (בניכוי החזרים) הסתכמו ב-763  מיליון ש"ח, עליה ריאלית של 48% לעומת אוקטובר 2014. במס שבח נרשמה עליה בשיעור של 63% ובמס רכישה נרשמה עלייה בשיעור של 31%. יש לציין כי אשתקד הייתה פעילות נמוכה יחסית בגלל ההמתנה לשינויים במיסוי נדל"ן.

  • החזרי מס הכנסה– החזרי מס הכנסה הסתכמו בכ-761 מיליון ₪, עליה של 15.2% לעומת חודש אוקטובר 2014, הנובעת ככל הנראה ממיעוט ימי העבודה באוקטובר אשתקד בגלל החגים.

ההכנסות ממסים עקיפים

בחודש אוקטובר 2015 הסתכמו ההכנסות ממסים עקיפים ב-10.1 מיליארד ₪, לעומת 9.4 מיליארד ₪ בחודש אוקטובר 2014. בניכוי תיקוני חקיקה  עלו ההכנסות בשיעור ריאלי של 10.4%.

  • מס ערך מוסף – ההכנסות ממס ערך מוסף נטן בחודש אוקטובר 2015 הסתכמו בכ-6.6 מיליארד ₪, גידול של כ-2.2% לעומת אוקטובר 2014. יצויין כי ללא הפחתת שיעור המע"מ בתחילת אוקטובר היו ההכנסות עולות ב-5.5%.

  • מס קניה יבוא – ההכנסות ממס קניה יבוא בחודש אוקטובר הסתכמו ב-1.4 מיליארד ₪, זהה להכנסות בחודש אוקטובר 2014.  

3.הכנסות מאגרות משרדי הממשלה

בחודשים ינואר-אוקטובר 2015 הסתכמו ההכנסות מאגרות ב-5.4 מיליארד ₪.

נתונים ארעיים על הכנסות המדינה ממסים בחודש  אוקטובר 2015

במיליוני ₪ ובאחוזים

 

אוקטובר

ינואר-אוקטובר

שיעור שינוי ריאלי (באחוזים) *

 

2014

2015

2014

2015

אוקטובר

ינואר-אוקטובר

סה"כ מסים, בהגדרות תקציב

19,971

20,582

212,567

227,165

3.9

7.5

מסים ישירים, בהגדרות תקציב

10,077

9,991

105,069

115,235

-0.1

10.3

מסים ישירים, בהגדרות רשות המסים

10,479

10,323

106,749

117,258

-0.7

10.5

מס הכנסה נטו

9,540

9,369

96,896

104,667

-1.0

8.6

מס הכנסה ברוטו

10,206

10,130

105,992

114,264

0.0

8.4

בניכוי החזרי מס הכנסה

666

761

9,095

9,597

15.2

6.1

ניכויים מריבית

211

138

1,588

1,650

-34.2

4.5

ניכויים מניירות ערך

214

57

1,917

1,993

-73.1

4.6

בניכוי החזרי ריבית

8

4

108

68

-43.6

-36.6

מסי נדל"ן נטו

521

763

6,456

9,016

47.6

40.5

התאמה להגדרות התקציב  (א

-402

-332

-1,680

-2,023

..

..

מסים עקיפים, בהגדרות תקציב**

9,360

10,082

102,082

106,537

8.6

5.0

מסים עקיפים, בהגדרות רשות המסים

9,435

9,531

102,225

106,643

1.8

4.9

מע"מ נטו, לא כולל מע"מ יבוא בטחוני

6,460

6,553

71,624

75,367

2.2

5.8

     מע"מ יבוא  

3,738

3,540

37,238

35,613

-4.5

-3.8

     מע"מ מקומי  

5,470

5,928

62,125

68,142

9.2

10.3

     החזרי מע"מ  

2,748

2,915

27,739

28,388

6.9

2.9

ס"ה מסי יבוא ללא מע"מ

1,655

1,676

16,066

16,128

2.1

1.0

     מכס  

237

263

2,331

2,482

11.9

7.1

     מס קניה יבוא  

1,418

1,413

13,735

13,646

0.4

-0.1

ס"ה מסים מקומיים ללא מע"מ

1,320

1,302

14,535

15,148

-0.6

4.8

     מס קניה מקומי  

44

57

322

433

30.6

35.3

     מס דלק  

1,221

1,213

13,581

14,217

0.1

5.3

     מס טבק  (ב  

55

32

632

498

-41.4

-20.7

     מס בולים  

0

0

0

0

..

..

התאמה להגדרות התקציב  (א

-75

551

-143

-106

..

..

אגרות ותשלומי חובה אחרים

534

509

5,416

5,393

-3.9

0.2


*שיעורי שינוי ריאליים לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בהנחה שמדד המחירים לצרכן בחודש אוקטובר 2015 נותר ללא שינוי לעומת מדד חודש ספטמבר 2015. 
**הכנסות אלו אינן כוללות הכנסות ממע"מ על יבוא ביטחוני.
א) הפרשי עיתוי וכן, במסים ישירים, הפרשה לקרן פיצויים.
ב) מס קניה על סיגריות מיצור מקומי.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x