קומפיוגן מציגה תוצאות מחקר התומכות בטיפול בדלקת מפרקים שגרונתית (RA)

 

 
 

עידו אסייג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
11/11/2015

תוצאות שיתוף הפעולה המחקרי עם פרופסור איאן ב' מקינס מאוניברסיטת גלזגו מוצגות בכנס השנתי של הקולג' האמריקני לראומטולוגיה

קומפיוג'ן (נאסד"ק: CGEN, ת"א: קמפג), חברה מובילה לגילוי חישובי של תרופות, הודיעה היום כי בהרצאה שהתקיימה בכנס השנתי של הקולג' האמריקני לראומטולוגיה, הנערך כעת בסן פרנסיסקו, קליפורניה, החברה דיווחה על תוצאות ממחקר מעבדתי התומכות באפשרות לטפל בדלקת מפרקים שגרונתית (RA) באמצעות CGEN-15001. CGEN-15001 הוא חלבון המצומד למקטע של נוגדן, המבוסס על אחד מחלבוני הבקרה החדשים של מערכת החיסון שהתגלו על ידי החברה.

המחקר, שנערך בשיתוף פעולה עם פרופסור איאן ב' מקינס מאוניברסיטת גלזגו, תוכנן על מנת להעריך את האפשרות לתרגם לחולים את יעילות הטיפול באמצעות CGEN-15001 כפי שנצפתה בחיות מודל. פרופסור מקינס הוא רופא ומדען בעל שם עולמי בתחום הראומטולוגיה וחבר בוועדה המדעית המייעצת של קומפיוג'ן. 

המחקר משתמש בתרביות תאים של תאי מערכת החיסון מחולי RA, המיועדות לדמות את יחסי הגומלין המזיקים בין תאים אלו במפרקים של חולי RA. יחסי גומלין אלה גורמים להפרשה של חלבונים מעודדי דלקת המכונים ציטוקינים, הממלאים תפקיד מרכזי בפתולוגיה של RA, וגורמים לדלקת כרונית ונזק מצטבר למפרקים. משום כך, תרביות תאים אלו מספקות כלי יישומי להערכת הפוטנציאל של תרופות חדשות המיועדות לפיתוח טיפול ב-RA.

בתוצאות עליהן דווח בכנס, תוספת של CGEN-15001 לתרביות התאים עיכבה הפרשה של ציטוקינים שונים מעוררי דלקת הקשורים ל-RA, כולל TNF, IFN ו-GM-CSF. תוצאות אלו מצביעות על מנגנון באמצעותו תרופה פוטנציאלית זו עשויה לטפל ב-RA. ההשפעה נוגדת הדלקת הודגמה תחילה בתאים מתורמים בריאים ולאחר מכן שוחזרה בהצלחה בתאים מחולי RA, ומאששת כי המסלול עליו משפיע  CGEN-15001פעיל ומגיב בחולים אוטואימוניים אלו. 

פרופ' איאן ב' מקינס, מנהל המכון למחלות זיהומיות, חיסון ודלקת באוניברסיטת גלזגו, אמר, "אנחנו מאד נלהבים לשתף פעולה עם קומפיוג'ן עבור תרופה מבטיחה זו למחלות אוטואימוניות. התוצאות עבור CGEN-15001 התקבלו במעבדתי בעזרת מערכת ניסוי יישומית, המנצלת דגימות תאים מחולי RA הנלקחות לצורך אבחון. התוצאות במערכת ניסוי זו מראות כי CGEN-15001 מסוגל להשפיע על התהליכים החיסוניים העומדים בבסיס הדלקת במפרקים של חולי RA. מנגנון הפעולה הייחודי של CGEN-15001 עשוי לעורר תגובה טיפולית ארוכת טווח אצל חולים ולהפוך, משום כך, לתוספת חשובה בארסנל התרופות למחלות אוטואימוניות, שתאפשר לחולים לנהל חיים בריאים ומספקים יותר".

דר' ענת כהן-דייג, נשיאת ומנכ"לית קומפיוג'ן, אמרה, "עיכוב חלבוני בקרת מערכת החיסון בעזרת נוגדנים על מנת לנצל את כוחה של מערכת החיסון מובילה כבר למהפכה בטיפול בסרטן, וקומפיוג'ן היא מובילה ברורה בגילוי חלבוני בקרה חדשים המהווים מטרה לתרופות כאלו. כמו כן, קיים פוטנציאל לשימוש תרופתי חשוב נוסף של חלבוני בקרת מערכת החיסון, זאת על ידי חלבונים המצומדים למקטעי נוגדנים, כמו CGEN-15001, לעיכוב פעילות מערכת החיסון לצורך טיפול במחלות אוטואימוניות. התוצאות החשובות שהתקבלו לאחרונה בניסויי מעבדה במרכז בעל שם עולמי תוך שימוש בדגימות תאים מחולים, מצביעות כי -CGEN-15001 מייצג גישה טיפולית מבטיחה ל-RA ולמחלות אוטואימוניות נוספות. משום כך, בעוד אנו שומרים על המחוייבות הנוכחית שלנו למקד את פעילויות המחקר והפיתוח הפנימיים שלנו באימונו-אונקולוגיה, אנחנו בה בעת בוחנים חלופות שונות לקידום CGEN-15001 כמוצר פוטנציאלי לטיפול במחלות אוטואימוניות".

אודות CGEN-15001

CGEN-15001 הוא חלבון תצמיד חדש המיועד לטיפול במחלות אוטואימוניות, הבנוי מהמקטע החוץ תאי של   CGEN-15001Tהמחובר למקטע של נוגדן. CGEN-15001T הוא חלבון בקרה חדש של מערכת החיסון שהתגלה על ידי קומפיוג'ן באמצעות התשתיות החישוביות שלה. ניסויים עם CGEN-15001 העלו כי הוא יעיל בטיפול במספר מחלות אוטואימוניות במודלים של בעלי חיים, כולל טרשת נפוצה, דלקת מפרקים שגרונתית פסוריאזיס וסוכרת נעורים. הטיפול ב-CGEN-15001 עורר תגובה ארוכת טווח המצביעה על חידוש הסבילות החיסונית, כלומר היכולת של הגוף להימנע מתקיפה חיסונית של רקמות עצמיות. CGEN-15001 שיפר גם את הישרדות השתל במודל של השתלת מח עצם. מחקרים נוספים הראו ש-CGEN-15001 ממתן את התגובה הדלקתית של מערכת החיסון ומעודד פעילות אנטי-דלקתית, כולל יצירה של תאי T רגולטוריים.

אודות דלקת מפרקים שגרונתית (RA) 

דלקת מפרקים שגרונתית (RA) היא מחלה אוטואימונית כרונית בה מערכת החיסון תוקפת את המפרקים. מחלות אוטואימוניות מתרחשות כאשר רקמות הגוף מותקפות בטעות על ידי מערכת החיסון. דלקת מפרקים שגרונתית היא מחלה ראומטית נפוצה, המשפיעה על בערך 1% מהאוכלוסייה ועל כ-1.3 מיליון אנשים בארה"ב. מחלה זו נפוצה פי שלושה בנשים מאשר בגברים והיא יכולה להתפרץ בכל גיל, אך לרוב בין גילאי 40 ו-60. המחלה גורמת לדלקת כרונית של המפרקים ויכולה לגרום להרס הסחוס, העצם והגידים ולגרום לעיוות של המפרקים. נזק ארוך טווח זה מוביל לכאבים כרוניים, פגיעה בתפקוד ואף נכות. דלקת מפרקים שגרונתית אינה מוגבלת לפגיעה במפרקים והיא מחלה מערכתית העלולה לפגוע גם ברקמות נוספות בגוף. חלבוני תצמיד ונוגדנים תרפויטיים שפותחו בעשור האחרון גרמו למהפיכה בטיפול ב-RA. אולם חולים רבים עדיין אינם מגיבים לטיפול או נאלצים להפסיק אותו בגלל תופעות לוואי.

אודות קומפיוג'ן

קומפיוג'ן היא חברה מובילה לגילוי תרופות המשתמשת בתשתית חישובית בעלת אפשרויות שימוש נרחבות לצורך זיהוי יעדים חדשים לתרופות ולגילוי תרופות ביולוגיות חדשות. צנרת התרופות הנוכחית של החברה מתמקדת בחלבוני בקרה של מערכת החיסון שהתגלו על ידי החברה, והעשויים להוות בסיס לגל הבא של תרופות אימונותרפיה לסרטן. המודל העסקי של קומפיוג'ן מבוסס על שיתופי פעולה סלקטיביים עבור היעדים החדשים לתרופות ועבור התרופות הפוטנציאליות החדשות שגילתה החברה, בשלבים שונים של מחקר ופיתוח המבטיחים לחברה תשלומים על השגת יעדים וכן תמלוגים ממכירות ומהכנסות נוספות. החברה ממוקמת בתל אביב, עם מעבדות מחקר ופיתוח בתל אביב ובדרום סן פרנסיסקו. המעבדות בארה"ב מתמקדות בגילוי ובפיתוח נוגדנים חדשים כנגד חלבונים תרפויטיים שהתגלו על ידי החברה. למידע נוסף אנא בקרו באתר החברה www.cgen.com.

מסמך זה מהווה תרגום נוחות בלבד להודעה באנגלית שפורסמה בארה"ב, אשר היא המחייבת מבחינת החברה.


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x