מתווה הגז >> פסקת היציבות מרסקת את הדמוקרטיה

נציג עמותת אל הפרט ארז תדמור הביע תמיכה במתווה והזהיר משינויים בלחץ הציבור והתקשורת

 

 
ראש הוועדה איתן כבלראש הוועדה איתן כבל
 

עידו אסייג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
01/12/2015

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) המשיכה היום את הליך ההתייעצות, בהתאם לסעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים, באשר למשק הגז הטבעי. בפתח הישיבה היום הזכיר היו"ר כבל כי הוועדה תמשיך לשמוע את נציגי הארגונים החברתיים ונציגי הציבור, ומאוחר יותר היום תחל לעסוק בהיבטי התחרות.
נציג עמותת אל הפרט ואתר מידה, ארז תדמור, אמר כי בדיון הציבורי על מתווה הגז נשמעות הרבה סיסמאות ומעט מאוד עובדות. לדבריו, מחיר של 5.5 דולר ליחידת חום הוא נמוך יחסית בהשוואה עולמית, ואזרחי ישראל קיבלו עסקה טובה בהחלט. הוא הוסיף כי אחוזי התשואה בקידוחי מים נמוכים בעולם עומדים על 26.4%, בעוד הרווח מתמר הוא נמוך מכך – כ-20-21 אחוז. "עקרונית, המחשבה שמדינה צריכה לקבוע ליזמים שיעור רווח חוסר הבנה של איך עובדת כלכלה. יש שני סוגים של כלכלה – מתוכננת וחופשית. יזמים שמשקיעים כסף עושים לעצמם חישובים של סיכונים, סיכויים ורווח פוטנציאלי. זה לא הגון לעשות להם מה שעשו בדיעבד, כשמפרים חוזה ולמעשה פוגעים במעמד של ישראל בעיני משקיעים מהעולם", אמר תדמור. אמנון פורטוגלי ממכון ון ליר העיר כי "כל הטענות האלה הופרכו בששינסקי". תדמור אמר בתגובה כי "עובדתית המדינה שינתה בששינסקי את הכללים, ומי שבא לחתום איתה חוזה מבין שיש לזה משמעות. המשמעות המעשית לזה היא שישראל הופכת להיות כלכלה מתוכננת ומפסיקה להיות כלכלה חופשית. ההשפעות על הכלכלה הן הרסניות, ישראל יורדת במדדים בינלאומיים ביציבות רגולטורית, מתחת לאינדונזיה".
היו"ר כבל הזכיר לתדמור כי הממשלה היא זו ששינתה את המציאות בששינסקי. לטענת תדמור, "הממשלה נכנעה ללחצים ציבורים ותקשורתיים. לטעמי היא לא רצתה לעשות את זה, ועכשיו יכפו עליה שינויים נוספים". עוד טען תדמור כי אחרי ששינסקי הציבור מקבל 81% מהכנסות הגז הטבעי. ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) טענה כי בדברי תדמור "יש כל כך הרבה סילופים, הנתונים מבוססים על מידע של האנליסט אמיר פוסטר שהוא מוטה".
החוקר אמנון פורטוגלי התייחס לסעיף היציבות הרגולטורית ואמר כי הוא "מרסק את הדמוקרטיה". הוא העריך כי אין אפשרות ריאלית לייצא לא למצרים, לא לירדן ולא לטורקיה. "המזכר עם דולפינוס לא שווה את הנייר עליו הוא חתום", אמר. "זה הסכם משונה, אין התחייבות של תמר לספק ואין התחייבות של דולפינוס לרכוש את הגז. תאגידי הגז לא יודעים מי זו דולפינוס, הם חתמו חוזה עם חברה שיכולה להיות חברת קש וההתקשרות איתה יכולה להיות למטרות אחרות", אמר. לדבריו, שדה אפרודיטה בקפריסין לא פותח 4 שנים אחרי שהתגלה, מפני שאין למי לייצא את הגז. "הגדלת תפוקת הגז המצרית למעשה מאפסת את האפשרות לייצא גז ועוקרת משורשה את ההצדקה לשימוש בסעיף 52", טען פורטוגלי.
ח"כ דוד ביטן (הליכוד) שב ואמר כי המתווה אושר כבר בממשלה ובכנסת וגם נדון בוועדה. לדבריו, "גם לחבורת הגז יש זכויות, אנחנו לא מדינה קומוניסטית. אם נלאים את השדות תקום חברה ממשלתית שבסוף תגמור כמו חברת החשמל עם חוב של 73 מיליארד שקל, שאנחנו לא מצליחים להתמודד איתו. גם פיקוח על מחירים זה לא הפתרון הכי טוב, כי פיקוח על מחירים עלול להכניס מרכיב של מס וזה לא אומר שהמחיר יהיה לטובת האזרחים". באשר ליצוא אמר ח"כ ביטן כי הוא דרוש לשם החזר השקעות אדירות, על מנת לפתח את לוויתן. הוא הוסיף כי אם לווייתן לא יפותח לא יהיה לנו ביטחון אנרגטי, ואמר כי היצוא למצרים וירדן יאפשר לבסס את הסכמי השלום על יחסים כלכליים.
היו"ר כבל התייחס לעניין היצוא ואמר כי הוא לא שולל אותו על הסף. "אם הייצוא היה הבעיה היחידה כבר היינו מצליחים להגיע להבנות והסכמות", אמר. "אבל יש סדרה ארוכה של פעולות נדרשות, כמו פיקוח על המחיר, הנחת צינור נוסף לחוף שצריך לטפל בהן עוד לפני היצוא. אם יהיה פיקוח על המחיר לצד צינור נוסף לחוף זה הופך את היצוא לעניין אחר לגמרי".

יו"ר העמותה לכלכלה בת קיימה, יהודה בראון, אמר כי "כשאדם מתחיל לעשות עסקים הוא ניגש לעו"ד, והעצה הראשונה שהוא מקבל היא 'אל תעשה זיכרון דברים – תעשה הסכם', ופה יש מתווה שהוא זיכרון דברים ולא הסכם. יש בו כל כך הרבה חורים שיעלו למדינה כל כך הרבה כסף". הוא שאל איזה נסיבות השתנו שצריך לדחות את מועד תחילת אספקת הגז מלווייתן, ואמר כי אם הוא לא יפותח צריך לקחת לבטל את המתווה לקחת את הזיכיון ולצאת למכרז חדש על הפעלתו. ח"כ רועי פולקמן (כולנו) אמר כי במסגרת המתווה ניתן יהיה תוך שנה וחצי לראות אם מבוצעות ההשקעות הנדרשות לפיתוח לווייתן. "אם הוא לא יפותח יש לנו כלי משפטי לגמור את הסיפור ולקחת את הזיכיון", אמר. היו"ר כבל העיר לו כי "זה לא כתוב בשום מקום", וח"כ פולקמן אמר: "זאת הפרשנות המשפטית של המתווה שאני קיבלתי". על כך אמר היו"ר כבל כי "מה שיצר את תחושת חוסר הביטחון זה העובדה שהכל עמום וחלק ניכר מהמסד של המתווה רעוע. הוא הזכיר כי גם מיכאל גולן זכה במכרז ולא קיים את התנאים שבו, ועכשיו נוצרה מציאות לא פשוטה שאי אפשר פשוט לקחת לו את הזיכיון.

ח"כ כהן פארן התייחסה לדברי ח"כ ביטן, באשר להלאמה, ואמרה: "הגז הוא כבר לאומי ועל זה אין ספק, הוא של המדינה שנתנה רישיון לחפשו וחזקה להפיקו. נוצרה בעיה קשה של מונופול והשאלה מה עושים עם זה, בין הלאמה למונופול יש עוד מצבי ביניים, למשל להקים חברה ממשלתית שתהייה שותפה חלקית. הבעיה במתווה היא שאין הסתכלות על אפשרויות אחרות. ההחלטה להגדיל יצוא מתמר לפני שלווייתן מחובר לחוף לא תבטיח את פיתוח לווייתן".

ח"כ יעקב פרי (יש עתיד) אמר כי הוא עוד לא הגיע למסקנה סופית, ושיבח את נציגי הארגונים החוץ פרלמנטריים על בקיאותם והמאמץ שעשו להציג את עמדתם. "מכל מה ששמעתי עד כה, על מחירי הגז כן צריך לפקח והשאלה היא איך. גם בחוזים הקיימים אפשר לפקח, מחיר של 3 עד 4.5 דולר ליחידת חום זה אפשרי גם תחת תיקון המתווה הנוכחי. צריך לאפשר לכל חברה מכר בנפרד של התפוקות שלה. מדינת ישראל תצטרך בסופו של דבר להכיר בכך שיש סוג של מונופול גז וצריך לעשות זאת בצורה שזה יחזיק מים מבחינה משפטית. צריך למצוא סידור מידי לצינור נוסף, לא צריך קבינט או שיקולי חוץ וביטחון וצריך למצוא נקודות כניסה. צריך לאסור על יצוא גז מתמר בלי מחויבות לפיתוח לווייתן, וגם לקבוע עד מתי יש לפתח את לווייתן ואם לא עומדים בזמנים למדינה יש זכות להפקיע את השדה", אמר. באשר ליצוא ח"כ פרי אמר כי הוא מתקשה להגיע למסקנות, בהנחה שאכן יהיה כזה.

ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) הוסיפה כי "כל עניין המתווה עטוף בחוסר בהירות והדרך הייתה מלווה בחוסר שקיפות. היה ראוי שבכל דיון יהיו נוכחים נציגי ממשלה שיכולים לספק את התשובות כבר כאן בפורום הזה. הראשון שהיה צריך להיות כאן, בדמוקרטיה חזקה באמת, זה ראש הממשלה. הוא לא נמצא ואנחנו לא רגילים שהוא עונה לשאלות. הוא זה שהיה צריך לספק תשובות גם לציבור וגם לחברי הכנסת".

ח"כ ביטן אמר לקראת תום הדיון כי הוא מסכים שנושא פיתוח לווייתן הוא מהותי. לדבריו, "הבסיס ליצוא מתמר זה פיתוח לווייתן, אחרת אנחנו לא יכולים לייצא. אין מצב שלווייתן לא יפותח אבל אני מוכן לשקול להכניס זאת באופן חוזי".
היו"ר כבל סיכם והודה לנציגי הציבור והארגונים האזרחיים. הוא הוסיף כי הוועדה הגיעה לדיון בלב פתוח ובנפש חפצה ולא מנעה מאף אחד להגיע ולהציג את עמדתו בפניה. הוא הזכיר כי היום בשעה 16:00 יחל הדיון עם נציגי הממשלה, שיציגו את המתווה ויענו לשאלות חברי הכנסת. "אני בטוח שנדע להתקדם בתהליך כי אנחנו יודעים בדיוק מה מקומה של הוועדה בו, וזה לא סוד שזה לא יסתיים רק בוועדה", אמר.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x