למרות טירוף הקניות של יום שישי השחור השוק הסיני הגיב בירידות

 

 
 

אורי גרינפלד
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
03/12/2015

עונת הקניות

יום שישי השחור סימן באופן רשמי את יריית הפתיחה של עונת הקניות בארה"ב אבל לפי הנתונים שמגיעים עד כה נראה כי בינתיים מדובר על מקסימום קפצונים. לפי נתוני חברת האנליזה RetailNext, מכירות החנויות ביומיים של חג ההודיה ויום שישי השחור ירדו ב-1.5% לעומת שנה שעברה בזמן שההוצאה הממוצעת לאדם ירדה גם היא ב-1.4%. הנתונים החלשים הביאו לירידות קלות במניות הקמעונאיות הגדולות שגם כך חוות תקופה לא קלה בחודשים האחרונים. עם זאת, לפני שמכתירים את עונת הקניות ככישלון מוחץ חשוב לזכור שלושה דברים:
  1. ההגדרות הקלנדריות הנוקשות של העונה הולכות ומשתנות, בעיקר בשל העלייה בהיקף הרכישות באינטרנט. יתכן בהחלט למשל שהצרכן האמריקאי שנחשף לחגיגת הקניות של "יום הרווקים" בסין החליט להקדים חלק מהרכישות השנה ולאגור מתנות כבר בתחילת החודש. בנוסף, חלק מהרשתות הגדולות החלו את מכירות יום שישי השחור כבר ביום חמישי.

  2. משקל הרכישות באינטרנט כל הזמן הולך וגדל על חשבון הרכישות בחנויות עצמן. מנתוני חברת Adobe עולה כי הרכישות ברשת גדלו ביומיים של החג ב-18% לעומת שנה שעברה וב-22% בחג ההודיה עצמו. הצרכן האמריקאי מעדיף כיום לקנות את הכורסא באינטרנט ואז להתיישב עליה ולהמשיך במסע הקניות ממנה. תופעה זו כמובן איננה חדשה ומנתוני ShopperTrak עולה כי בשלוש השנים האחרונות היקף הרוכשים בחנויות קטן בממוצע בקצב של 5.6% בשנה (ראה גרף מטה).

  3. בכל מקרה, נתוני סוף השבוע של חג ההודיה הם לא ממש אינדיקאטור טוב לעונת הקניות. בשנה שעברה למשל נרשמה בתקופה זו ירידה של 11% בהוצאה הצרכנית (לעומת השנה הקודמת) אבל ירידה זו הובילה למבצעים משמעותיים יותר ולטירוף קניות בדצמבר לקראת הכריסטמס. כתוצאה מכך, ההוצאות בעונת החגים כולה גדלו בסופו של דבר ב-4.1%.
 
בשורה התחתונה: מוקדם עוד לדעת כיצד תראה עונת הקניות. שוק העבודה האמריקאי ממשיך להשתפר והירידה במחירי הדלק תורמת לגידול בהכנסה הפנויה של הצרכן. בנוסף, נתוני המכירות הקמעונאיות של אוקטובר, שמהווים היסטורית איתות טוב על עונת החגים, היו חזקים כך שניתן עדיין להיות אופטימיים. אם תתרגמו את האופטימיות הזו גם למסע קניות אינטרנטי זה רק יעזור.
 
סינים נעלמים באישון לילה

מדדי המניות בסין רשמו ירידות חדות ביום שישי (השנחאי והשנזן ירדו ב-5.5% ו-6.1%, בהתאמה) בעקבות אוסף של גורמים שליליים שהתפרסמו בבת אחת. ראשית, דיווחים על חקירות של הרגולטור הסיני לגבי התנהלות הברוקרים הגדולים בסין העלו את מפלס אי הוודאות בסקטור הפיננסי, זאת בהמשך להיעלמותו המסתורית של יו"ר אחד הברוקרים הגדולים בסין בתחילת השבוע. שנית, הכותרות בתקשורת הכלכלית אודות אי היציבות הפיננסית של חלק מהחברות בסין (בעיקר בסקטור הסחורות) והעובדה שהסקטור העסקי בסין ממונף מאוד הגבירו את החששות ממשבר חובות במדינה. שלישית, רווחיות ענף התעשייה רשמה ירידה חדה של 4.6% באוקטובר (שינוי שנתי).

מי שחשב שהסיפור הסיני מאחורינו מוזמן לחשוב שוב. בועת האשראי בסין לא תיעלם כל כך מהר וחלק מהפירמות במדינה (כולל חלק מהבנקים) אינן סולבנטיות. עם זאת, אנו ממשיכים להעריך כי לממשל הסיני יש את החזון, את הנחישות ואת הכלים להוציא את האוויר מהבועות בסין באופן הדרגתי מבלי לגרום למשבר פיננסי חריף. העלות של תהליך זה הוא כמובן צמיחה איטית במשך מספר שנים אך השווקים מתמחרים כיום תרחיש גרוע יותר מסתם האטה.

עוד בסין, יו"ר קרן המטבע הבינ"ל, כריסטין לגארד, המליצה ביום חמישי על הוספת היואן לרשימה האקסקלוסיבית של מטבעות הSDR-. למי שלא ממש עוקב, נזכיר שלכל מדינה החברה בקרן המטבע יש למעשה זכויות המאפשרות לה ללוות מהקרן מטבע זר על מנת לנהל את רזרבות המט"ח שלה גם בתקופות של לחץ בשווקים. המטבעות הזרים שניתן ללוות מהקרן נקראים מטבעות ה-SDR (Special Drawing Rights) ועד היום היה מדובר על 4 מטבעות: דולר, אירו, ין וליש"ט. הוספת היואן לרשימת מטבעות ה-SDR מהווה ניצחון מוראלי לשלטון הסיני אבל לא הרבה יותר מכך. כל שיטת ה-SDR הומצאה כאשר ברוב העולם הונהגה מדיניות שע"ח קבוע ועם המעבר למדיניות של שע"ח נייד איבדה השיטה את נחיצותה וניהול הרזרבות של הבנקים הממשלתיים/ממשלות בעולם נעשים באופן שוטף וגמיש. במילים אחרות, זה לא שכל הבנקים המרכזיים בעולם יחלו לקנות מחר יואנים כמטבע רזרבה כך שהביקוש למטבע הסיני לא צפוי להשתנות באופן מהותי. מצד שני, ההסכמות בין סין לקרן המטבע עשויות להוות איתות חיובי ראשוני לצעד הבא שסין מנסה לקדם מול הקרן והוא הגדלת המכסה שלה בזכויות ההצבעה בקרן, מה שייתן לסינים כוח פוליטי משמעותי, בעיקר מול שאר המדינות במזרח אסיה.
 
לקראת החלטת ה-ECB

בשבועיים האחרונים רשמנו לא מעט על החלטת ה-ECB ביום חמישי הקרוב אז לא נרחיב. עם זאת, נזכיר כי מאז שדראגי רמז לראשונה על איזשהו מהלך חדש של הבנק האירו פוחת ב-7.5% מול הדולר, החוזים העתידיים על הריבית מתמחרים הפחתה של 15-10 נ"ב בריבית, ה-DAX רשם תשואה של 13.9% (לעומת 5.1% ב-S&P500) ועקום התשואות בגרמניה ירד ב-15-10 נ"ב. כפי שההיסטוריה הקצרה מלמדת אותנו, מהלכים כאלו מסתיימים בד"כ כאשר הבנק המרכזי מכריז באופן רשמי על התוכנית (הרחבה כמותית, הפחתת ריבית, רכישות מט"ח וכו') כך שאם דראגי לא רוצה לראות את המגמה מתהפכת הוא צריך להפתיע את השווקים לטובה ולפזר להם מספיק פירורים כדי שאלו ימשיכו לעקוב אחרי ההבטחות שלו. האם סופר מריו יצליח שוב ל"הציל" את הגוש בעזרת דיבורים בלבד? נחכה ונראה.
 
 
Disclaimer
דוח זה הינו רכושה של פסגות בית השקעות בע"מ (להלן-"פסגות"), אין להעתיק, לשכפל, לצטט, לפרסם בכל אופן ו/או פעולה, דפוס, צילום, הקלטה, העתקה את הדוח, ו/או כל חלק ממנו ללא קבלת אישור בכתב ומראש.   הדוח מבוסס על נתונים שהיו גלויים לציבור ושפורסמו על ידי פסגות ו/או החברות המוזכרות בדוח (להלן - "החברות") בתשקיפים, דוחות כספיים, הודעות לבורסות לניירות ערך, פרסומים בכלי התקשורת ובכל דרך אחרת ועל בסיס הענפים בהן פועלות החברות והנחות שנעשו על בסיס מידע, פרסומים ונתונים אלו.   המידע, הפרסומים והנתונים מהמקורות הנ"ל הונחו כנכונים ודוח זה המסתמך עליהם אינו מהווה אימות או אישור לנכונות נתונים אלו.  המידע המופיע בדוח זה  מעודכן למועד פרסומו לראשונה ואינו מתיימר להכיל את כל המידע הדרוש למשקיע זה או אחר, וכן אינו מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות והפרטים המופיעים בו והדעות האמורות בו עשויות להשתנות ללא מתן הודעה נוספת. ניתוח זה משקף את הבנתנו ביום עריכת דוח זה.  מודגש כי אין פסגות ו/או עובדיה אחראים למהימנות המידע המפורט בדוח, לשלמותו, לדיוק הנתונים הכלולים בו או להשמטה, שגיאה או ליקוי אחר בדוח.  פסגות לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק ו/או הפסד שיגרמו משימוש בדוח זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע שבדוח זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.. אין לראות בדוח זה שיווק השקעות או תחליף לשיווק השקעות והתאמה אישיים וספציפיים ללקוח תוך  התחשבות בנתוניו, צרכיו המיוחדים והאחרים, מצבו הכספי, נסיבות ומטרות השקעתו המיוחדים של כל אדם. אין להעביר דוח זה לצד ג' כלשהו. פסגות עוסק בשיווק השקעות ובשיווק פנסיוני (ולא בייעוץ) ולו זיקה למוצרים המנוהלים על ידו.
 
אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי בפסגות
הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x