היעדר תקציב מאושר יצר ריסון פיסקאלי - עד חודש נובמבר הממשלה הוציאה פחות

סך הכול ההוצאות נמוכות עד כה ב-1 אחוז יחסית לממוצע של 15 השנים האחרונות

 

 
 

מכון ליר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
09/12/2015

  • על פי העונתיות הרגילה הגירעון בתקציב ב-2015 אמור להיות כ-75.9 אחוזים מהגירעון שאושר בחוק לפני שבועיים; אולם בשל הגרעון הנמוך עד כה צפוי שהממשלה תגדיל את הוצאותיה בדצמבר מעבר לדפוס העונתיות הרגיל, תוך התקרבות ליעד הגירעון שאושר בחוק התקציב, העומד על 2.9 אחוזי תוצר.

  • הניתוח מראה כי סך הכול ההוצאות נמוכות עד כה ב-1 אחוז יחסית לממוצע של 15 השנים האחרונות עד חודש נובמבר, תוך חלוקה לא שוויונית: הוצאות גבוהות במשרדי הביטחון ובמשרדים הכלכליים, והוצאה נמוכה במשרדים החברתיים והמנהליים.

  • במשרדים המנהליים צפוי תת ביצוע של 2.8 מיליארדי ₪ בסוף השנה,  ובמשרדים החברתיים צפוי תת ביצוע של 4.5 מיליארד ₪. לעומת זאת, קיים צפי לביצוע יתר במשרדים הכלכליים ברמה של 5.6% מהתקציב שהוקצה להם, המסמנים חריגה של 1.3 מיליארדי ₪.

  • בחודש נובמבר נרשמה חריגה בהוצאות הביטחוניות ביחס לממוצע הרב-שנתי לחודש זה. ההוצאה הביטחונית השנה גדולה מהוצאה העונתית הרב-שנתית תוך חריגה כ-15.3 אחוזים בהוצאה הביטחונית, המהווים כ-9 מיליארד ש"ח.

  • לגבי ההכנסות ממסים, יש עדות להאטה בקצב גביית המסים בחודש נובמבר ביחס לחודש אוקטובר – דבר שמקטין במקצת את עודף הגבייה שנרשם עד כה.

התכנית לכלכלה וחברה במכון ון ליר נתחה היום את הנתונים שפרסם משרד האוצר על ביצוע הכנסות, ההוצאות והגירעון עד חודש נובמבר 2015. על פי הניתוח הצפי הוא שהגרעון יהיה נמוך במקצת מהגירעון שאושר בחוק התקציב ב-18.11.15, העומד על 2.9 אחוזי תוצר. 

אם העונתיות תהיה דומה לזו שב-15 השנים האחרונות, אזי שהגרעון צפוי לעמוד על כ-75.9% מהגירעון הנקוב בחוק התקציב, הנמוך בכ-7.54 מיליארדי ש"ח ביחס לחוק התקציב. אולם, סביר שהממשלה תגדיל את הוצאותיה בעקבות הגרעון הנמוך עד כה ולאור אישור התקציב על ידי הכנסת. במצב זה צפוי הגירעון להתקרב ליעד ולהקטין באופן משמעותי את הפער שנוצר עד כה.

הניתוח מראה כי עד כה סך הכול ההוצאות נמוכות ב-1 אחוז יחסית לממוצע של 15 השנים האחרונות עד חודש נובמבר, תוך חלוקה לא שוויונית: הוצאות גבוהות במשרדי הביטחון ובמשרדים הכלכליים, והוצאה נמוכה במשרדים החברתיים והמנהליים.

אם העונתיות של השנים הקודמות תשמר, במשרדים המנהליים צפוי תת ביצוע של 2.8 מיליארדי ₪ בסוף השנה,  ובמשרדים החברתיים צפוי תת ביצוע של 4.5 מיליארד ₪. לעומת זאת, קיים צפי לביצוע יתר במשרדים הכלכליים ברמה של 5.6%, המסמנים חריגה של 1.3 מיליארדי ₪; זאת לצד צפי לביצוע יתר במשרד הביטחון ברמה של 15.3%, המהווים כ- 9.15 מיליארדי ש"ח. בחודש נובמבר נרשמה חריגה בהוצאות הביטחוניות ביחס לממוצע הרב-שנתי לחודש זה.

בסעיף הריבית נרשמה בנובמבר הוצאה נמוכה, וצפי תת ביצוע של כ-2% בסעיף הריבית - המהווים כמיליארד ש"ח.

לגבי ההכנסות ממסים, יש עדות מסוימת להאטה בקצב גביית המסים בחודש נובמבר ביחס לחודש אוקטובר – דבר שמקטין במקצת את עודף הגבייה שנרשם עד כה.

 

ביצוע עד נובמבר 2015

ביצוע עד חודש נובמבר על פי עונתיות של 15 השנים האחרונות

משרדים מנהליים

80.4

85.6

משרדים חברתיים

84.0

87.4

משרדים כלכליים

86.9

81.3

משרד הביטחון

104.4

89.1

סך הכול משרדים

88.1

87.1

ריבית, ביטוח לאומי וסבסוד אשראי

90.2

92.3

סך ההוצאות

86.6

88

גירעון ללא מתן אשראי

25

47.6



הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x