רכבת ישראל הכריזה על חברת SEMI הספרדית כזוכה במכרז להנחת תשתיות החשמל בהיקף של 2 מיליארד שקל

 

 
בעז צפריר מנכל רכבת ישראלבעז צפריר מנכל רכבת ישראל
 

איתי שלוסברג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
10/12/2015

חברת SEMI, חברה ספרדית בעלת ניסיון רב בתחום תשתיות הרכבת, זכתה במכרז תשתיות החשמל הגדול בישראל לרכבת, בהיקף של כ-2 מיליארד שקלים, לאחר שעברה בהצלחה את כל שלבי המכרז המורכב. ההצעה הכספית של החברה התבררה כנמוכה בכ-1 מיליארד שקל מהתקציב שתוכנן, גם בשל תהליך מכרזי ברור ומקצועי. 

 הודיעה רכבת ישראל לחברת הספרדית SEMI (Sociedad Espanola de Montajes Industriales S.A) על זכייתה במכרז להקמה ולתחזוקה של מערכת תשתית חשמלית להפעלת רכבות.
SEMI הינה חברה מובילה בתחום תכנון וחשמול תשתיות רכבת בספרד, בעלת ניסיון רב בתכנון על פי הסטנדרט האירופי לחשמול עילי, והקימה בין היתר מספר רב של קווים בספרד, החברה הינה אחת החברות המובילות בקבוצת ACS  הספרדית. 

המכרז הגדול להנחת תשתיות החשמול התנהל באופן מוקפד, יסודי, בהשתתפות כל הגורמים הרלוונטיים בחברת רכבת ישראל ובמשרדי הממשלה.

התהליך, אשר נוהל ע"י ועדת המכרזים העליונה של הרכבת, החל בפרסום הזמנה לציבור להשתתף בהליך מיון מוקדם, PQ (Pre-Qualification), להגיש הצעות להתמודדות למכרז, אליו נענו חברות מכל העולם. ההצעות שהגיעו השתתפו ב- PQ כדי לוודא מכרז איכותי שיבטיח מראש כי המציעות אכן יכולות לעמוד בדרישות הסף והן בעלות ניסיון מוכח וידע משמעותי בהקמת תשתיות חשמול דומות וכן בעלות איתנות פיננסית. 

7 חברות הגישו הצעה ל PQ, מתוכן 5 עברו את שלב הסינון הראשוני והוגדרו כקבוצה שיכולה להתמודד על המכרז. מתוך חמש החברות הללו ניגשו למכרז של רכבת ישראל 4 חברות בינ"ל, מהגדולות בתחום זה, ובהן Alstom, Elecnor, Semi  ו-Siemens. 

בתום הגשת ההצעות החל שלב הבדיקה האיכותית של החברות המתחרות שכלל לצד בחינת הניסיון המוכח  בפרויקטים דומים, גם ראיונות עם הצוותים ומנהלי הפרויקטים המיועדים. בתום השלב האיכותי נוקדה כל אחת מהחברות בפרמטר האיכותי.

עם סיום השלב האיכותי, נפתחו ההצעות הכספיות של החברות, שלאחריו החליטה ועדת המכרזים על הליך תיחור נוסף (Best and Final), בסופו נוקדה כל אחת מהחברות בפרמטר הכספי.

התהליך הסתיים בשקלול הניקוד האיכותי והכספי לניקוד סופי מצטבר, ובחירת הזוכה בעלת הניקוד המשוקלל הגבוה ביותר.   
 
הליך המיון המוקדם, המכרז ובחירת הזוכה, נעשו בהתאם לאבני הדרך שתכננה רכבת ישראל ועל פי לוחות הזמנים בפרויקט החשמול, שהינו מהמורכבים שמבצעת רכבת ישראל ומהגדולים במדינה.

בעז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל: "פרויקט הסבת רשת מסילות הרכבת לחשמל, הוא ללא ספק אחד מהפרויקטים המשמעותיים שמבצעת רכבת ישראל, מאז היווסדה, והוא צפוי לשנות לחלוטין את פני החברה. הרכבות החשמליות הכרחיות לתוכנית הפיתוח של רכבת ישראל, על מנת להכפיל את כמות הרכבות המופעלות ביממה ולספק שירות למספר כפול של לקוחות".

עוד הוסיף כי: "בשנה האחרונה הואץ הפרויקט ופורסמו מכרזי הענק לרכש קטרים חשמליים והנחת תשתיות. אין לי ספק כי משלב זה והלאה נראה התקדמות הולכת וגדלה בפרויקט זה, עד למימושו כבר בקו המהיר לירושלים, בשנת 2018".

רקע ומידע נוסף:

תקציב

  • עלות כלל פרויקט החשמול מוערכת בכ-12 מיליארד ₪ 
  • עלות מכרז התשתיות: כ-2 מיליארד שקל.

המכרז כולל

  • חשמול כ- 420 ק"מ קווי רכבת, כ-1,080 ק"מ מסילה בודדת )13 קווי נוסעים).

  • תכנון והקמת 14 תחנות השנאה רכבתיות.

  • תכנון והקמת מערכת הולכת חשמל עילית.

  • תכנון והקמת מערכת שליטה ובקרה.

  • הקמת רשת חשמל במתחמי ומוסכי הרכבת. 

קווים בפיתוח

בימים אלה מוקמים 4 קווי רכבת חדשים בארץ: רכבת העמק (חיפה-בית שאן), רכבת הגליל (עכו-כרמיאל), רכבת השרון (531, הוד-שהרון-הרצליה), רכבת הבירה (הקו המהיר תל אביב-ירושלים). קווים אלו אמורים להעלות את מספר הנוסעים ברכבת מכ-52 מיליון בשנה לכ-70 מיליון נוסעים בעוד כ-3 שנים. המהפכה הרכבתית תבוא לידי ביטוי גם בהרחבת הצי הנייד, הקמת תחנות רכבת חדשות ושיפור השירות לתושבי המדינה.


בלב התהליך עומדת הסבת רשת המסילות של ישראל לחשמל.רכבת חשמלית, הינה שיטת ההפעלה המקובלת ברוב המדינות המתקדמות, והיא תאפשר לרכבת ישראל להמשיך ולשפר את השירות שהיא מספקת לתושבי המדינה:

  • הספק קטר גבוה: משך האצה-האטה וקיצור זמני הנסיעה. תדירות גבוהה יותר. שליטה בזמני הנסיעה ודיוק גדול יותר. מאפשר להגדיל את הקיבולת וכן מאפשר שרות אמין ויעיל יותר. 

  • הקטנת הוצאות תפעול ואחזקה,  אורך חיים גדול וחסכון בציוד נייד יעילות כלכלית.

  • הפחתת רעש, בעיקר בהאצה ובהאטה הקטנת רמת המפגעים בכלל ובאזורי התחנות בפרט – שיפור תנאי ההמתנה בתחנות. הקטנת פוטנציאל מפגעי הרעש בלילה.

  • הפחתה בזיהום אוויר הקטנת רמת המפגעים לאורך התוואי ובעיקר באזורים עירוניים צפופים, אזורי תחנות ומנהרות.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x