הישג ליצרני חשמל ירוק: הארנונה על מתקנים סולאריים תהיה מזערית

 

 
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/12/2015

המדינה הודיעה  לבגץ כי קבעה תעריפים מזעריים על מתקנים סולריים. בכך, דומה כי קרבה לסופה אי הבהירות בכל הנוגע לאופן חיובים בארנונה של מתקנים סולאריים. 

בשנת 2010, ערכו שרי הפנים והאוצר נוסח תקנות שלא אושרו על ידי ועדת הכספים לאור החשש כי הללו יביאו להטלת ארנונה על מתקנים לשימוש עצמי. 

כתוצאה מאי הבהירות הגישה בשנת 2014, חברת ביג מרכזים מסחריים, באמצעות עו"ד ירון נדם ממשרד עו"ד בן אליעזר ושות, בג"צ נגד שר הפנים ושר האוצר בדרישה כי הללו יקדמו את החקיקה בנושא הואיל והרשויות המקומיות מוציאות שומות מופרזות מבלי קשר לתועלת הכלכלית הנובעת מהמתקנים הסולאריים.

עד כה, חלק ניכר מהרשויות המקומיות בישראל מחייבות לפי תעריפי ארנונה שנקבעו ל"עסקים". כך, גג בגודל של 1,000 מ"ר חויב על בסיס תעריף שבין 150 ל- 350 ₪ למ"ר לשנה, כלומר, חיוב שנתי בין 150 אלף ₪ ל- 350 אלף ₪ בשנה. 

הואיל וחיוב ארנונה זה אינו מתיישב כלל ועיקר עם המדיניות הממשלתית שאמורה לעודד ולקדם ייצור חשמל ממקורות אלטרנטיביים, פנה עו"ד ירון נדם ליו"ר ועדת הכספים ולשרי האוצר והפנים בדרישה לקדם את החקיקה אשר תסדיר חיוב המתקנים בארנונה מזערית. משלא התקבלה תשובה חיובית, הגיש עו"ד נדם עתירה לבג"צ.

בתגובה לעתירה שהוגשה נגדה בנובמבר 2014 המדינה הודיעה אתמול (א') לבג"ץ כי ועדת הכספים של הכנסת אישרה ביום 8.11.15 את בקשת שרי הפנים והאוצר לקבוע בתקנות תעריפי ארנונה מופחתים למתקנים סולאריים המוצבים על גגות.

על פי התאם לתקנות החדשות, החיוב בארנונה יתבצע כך:

מתקנים, המוצבים על גגות בניינים, ששטחם מעל 200 מ"ר יחויבו עבור כל מ"ר לשנה  0.06  ₪ (6 אג') עבור השטח שהחל מ 200 מ"ר ועד 1,000 מ"ר הראשונים, 0.03 ₪ לכל מ"ר בין 1,000 מ"ר ל- 2,000 מ"ר ו 0.015 ₪ למ"ר בגין השטח שמעבר לכך.

בעבור מתקנים שאינם מוצבים על גגות, נקבעו תעריפים מקסימלי של 24 אג' לכל מ"ר עבור 10 דונם ראשונים, 12 אג' בין 10 דונם ל 300 דונם, 6 אג' לכל מ"ר בין 300 דונם ועד 750 דונם ו- 3 אג' לכל מ"ר מעבר לכך.

לדברי עו"ד נדם, מדובר בחקיקה תקדימית שאין לה אח ורע מבחינת תעריפי הארנונה שלמעשה משלימה את פעולות הממשלה בנוגע לעידוד החשמל הירוק. לדבריו מזה שנים קיימת חקיקה המסדירה הקלות ליצרנים ואולם חקיקה האמורה למנוע הטלת ארנונה "רגילה" בגין מתקנים אלו, לא הושלמה וכך הרשו לעצמן הרשויות להטיל על מתקנים סולאריים המוצבים על הגגות ארנונה עסקית גבוהה במיוחד, אשר במקרה לא מעטים סך החיוב השנתי עולה על ההכנסה השנתית מהמערכת הסולארית.. 

כעת משהושלם הליך החקיקה ינתן תמריץ כלכלי אמיתי לבעלי המתקנים הסולאריים להמשיך ולפעול. דומה גם כי התעריפים הנמוכים אף יטילו ספק באשר לכדאיות של הרשויות המקומיות להטיל כלל ארנונה על נכסים מעין אלו שכן אין טעם רב בהטלת חיוב שנתי של 30 ₪ עבור גג בשטח של 500 מ"ר.
הואיל וחלק מהרשויות המקומיות חייבו לפי תעריפי ארנונה גבוהים, לעיתים אף של מסחר, כעת, לדברי עו"ד נדם, תעמוד למבחן כל סוגיית הטלת הארנונה עד למועד פרסום התקנות ובכלל זה התעריפים שיש לחייב על פיהם, אם בכלל.    


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x