כיצד נעצב נכון את תאורת הבית

לתאורה יש את הכוח להכניס דרמה לחלל בנאלי, להדגיש אובייקטים מסוימים בעלי ערך אסטטי, לייצר תחושה של הגדלת חלל, ולתת קצב ואווירה. תאורה נכונה היא הפתרון לאלה הרוצים לייצר "מתיחת פנים" עיצובית ללא הוצאות משמעותיות בשיפוץ כללי.

 

 
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
24/12/2015

לתאורה יש את הכוח להכניס דרמה לחלל בנאלי, להדגיש אובייקטים מסוימים בעלי ערך אסטטי, לייצר תחושה של הגדלת חלל, ולתת קצב ואווירה. תאורה נכונה היא הפתרון לאלה הרוצים לייצר "מתיחת פנים" עיצובית  ללא הוצאות משמעותיות בשיפוץ כללי. 

רובנו חושבים שעיצוב התאורה מהווה את ה"פיניש" האחרון בתהליך הבנייה והשיפוץ, אך למעשה יש לתת את הדעת על תכנון התאורה בשלבים המוקדמים של התכנון, עוד לפני שתכניות העבודה יוצאות לקבלן המבצע. כדי לקבל תוצאה של עיצוב תאורה עשיר, מומלץ לשלב מספר סוגים של גופי תאורה לפי אופיו של החלל והשימוש בו. לדוגמא: מערך תאורה הכולל שקועי תקרה, גופים צמודי קיר, גוף רצפה וגוף שולחני קטן בחלל הסלון. בתהליך עיצוב התאורה יש לתת את הדעת למספר נושאים:

סוג הנורות ועוצמת האור - איזה נורה ניתן להרכיב בגוף התאורה והאם עוצמת הנורה מתאימה למטרת ההארה. טמפרטורת (צבע) האור – מאור חם ועד אור לבן, או לחילופין תאורה צבעונית. רצוי לשמור על טמפרטורה זהה או דומה בכל חלל. תאורה לבנה מאד תגרום לצבעים בסביבה להראות חיוורים ולפיכך אינה מומלצת ברוב המקרים.

חסכון בהוצאות חשמל – בחירת נורות יעילות וחסכוניות לגופי התאורה הדולקים תדיר בבית.

אפשרות עמעום – באזורים בהם אנו רוצים שליטה בהחלשת עוצמת האור (דימר), יש לבחור נורות הניתנות לעמעום. נושא העמעום הפך לבעייתי עם השליטה הבלתי מעורערת של נורות הלד בגופי התאורה אך לאחרונה משווקים יותר ויותר נורות לד הניתנות לעמעום . ניתן להחליש את עצמת האור באזור מסוים בו ישנם כמה גופי תאורה ע"י הדלקה נפרדת לכל גוף, כך שניתן יהיה לבחור את כמות האור שתתאים לסיטואציה הנדרשת.      

 כוונון גופי התאורה-  עד כמה גוף התאורה יכול להתאים לשינויים עתידיים (הזזת תמונות, שינויי ריהוט וכיוצ"ב) ע"י הסטת האלומה לכוון מסוים.    

 אלומת האור - מהו אופייה של אלומת האור המוקרנת מהגוף. עד כמה היא ממוקדת או לחילופין מפוזרת. במקרים רבים אופי האלומה תלוי בעיקר בנורה.   

גודל ועיצוב - האם גודל הגוף מתאים לחלל בו הוא אמור להיות ממוקם? האם האופי העיצובי שלו (לבן, כסוף, שחור, מרובע, עגול, קריסטלי וכו') משתלב בשפת העיצוב של המקום?

 יצירת אשליית גודל בחלל ע"י הארת הקירות-  שימוש בגופי תאורה בתקרה הממוקמים כ-20-40  ס"מ מהקיר, נותנים אשליה של הגדלת החלל. אלומות האור מוקרנות  על הקיר (קיר בהיר) המשמש למעשה כרפלקטור הדוחף את האור אל תוך החלל בצורה עקיפה. מאחר ואלומת האור מכוונת לקיר (חשוב שלגופים תהיה אפשרות כוונון) היא אינה מסנוורת. אשליית גודל החלל נובעת מהבהרת הקירות המספקים תחושת מרחב.
 
הדגשת אובייקטים על הקירות – אור ישיר על פריטים הנמצאים על הקירות כמו תמונות, פסלים, וילונות וכו', ידגיש אותם וימשוך אליהם את עין המתבונן.   
                                   
הארת קירות כהים - ככל שצבע הקיר כהה יותר כך הוא "בולע" אור ויכולת דחיפת האור אל החלל יורדת. במצב כזה או שמגדילים את עצמת ההארה על הקיר או שלחילופין מכניסים גוף תאורה נוסף בעל אופי יותר אווירתי לדוגמא גוף תאורה עומד, או שולחני שתפקידם לפצות על האור האבוד באזור זה ובמקביל להכניס גוון לעיצוב ולמערך גופי התאורה של החלל.

הארת קירות עם טקסטורות ותבליטים - בהארת הקירות המחופות בלבנים או בכל ציפוי טקסטוראלי ותבליטי אחר, כאשר האלומה מוקרנת בזווית חדה אל הקיר היא מדגישה את התבליט ויוצרת הצללות דרמתיות. גופים אלה יכולים להיות שקועי או צמודי תקרה ורצוי שהאלומה שלהם תנוע בין 24 ל-35 מעלות. ניתן להשתמש גם בגופי קיר שאלומותיהם מופנות לצדדים או כלפי מעלה ומטה, אך אלה ייקחו מקום אפשרי לתליית תמונות על הקיר. גופי קיר נתלים לרוב בגובה של 180-200 מהרצפה. למעשה, כל תאורה המקרינה אלומה צרה על אובייקט בחלל תראה דרמתית ותוסיף עניין.

פינת אוכל - רצוי להאיר פינת אוכל בתאורה תלויה דקורטיבית בה נורה המפיצה אור חם. חשוב שרוב האור יוקרן כלפי משטח השולחן ושיפוזר בצורה שווה בעצמתו ככל הניתן. יש  לקחת בחשבון גם את אופיו הפיסולי והדקורטיבי של הגוף מאחר והוא תלוי בגובה העין. כדאי לתת מענה תאורה גם למצב בו השולחן נפתח לאירוח. מומלץ לעשות זאת ע"י גופי תאורה שקועי או צמודי תקרה משני צדי הגוף המרכזי המוצנעים ויזואלית ומקרינים אור לשני קטבי השולחן. אלו בעלי הדלקה נפרדת, מאחר והשימוש בהם אינו יומיומי. גובה התלייה של גוף תאורה מרכזי נמדד מהרצפה ועד לקצה התחתון של הגוף, כאשר הגובה האידאלי הוא 1.80-1.70 מטר. לשולחן מרובע או עגול, יתאים לרוב גוף אחד בעל אופי עגול או מרובע, ולשולחנות מלבניים שהם הנפוצים יותר, מומלץ גוף אחד או מספר גופים שאופיים מלבני וארוך.

חדר הרחצה - התאורה באזור המראה חייבת להיות חזקה ולהאיר היטב את פני המתבונן במראה. גופי תאורה שקועים המפזרים אלומות צרות יחסית כלפי מטה עלולים לייצר החשכות של הצללה מתחת לעיניים ולא להאיר את כל חלקי הפנים באופן שווה. ההמלצה היא על גופי תאורה קיריים או תקרתיים היודעים להפיץ אור מפוזר, אך עדיין מפנים את חלקו הגדול של האור אל הפנים. מבחר גופי התאורה לחדר הרחצה העומדים בתקן הוא מוגבל, ולכן כדאי לבדוק מראש איזה גוף תאורה יתאים לצרכים שלכם, ולהיות ערוכים בהתאם עם נקודת התאורה במיקום הנכון בחדר הרחצה.
  
מטבח - המטבחים מורכבים לרוב משניים או שלושה מעגלי הדלקה:  
             
תאורה למשטח העבודה או לשיש – במידה ואין ארונות עליונים מעל משטח העבודה, מומלץ למקם גופים שקועים או צמודי תקרה המקרינים אלומה ממוקדת, שימוקמו במרכז משטח העבודה במרחק של כ- 30 ס"מ מהקיר. המרווחים ביניהם תלויים בעצמת האור, כאשר לרוב המרחק הוא בין 70 -120 ס"מ. במטבחים עם ארונות עליונים, גופי התאורה יוצמדו או יהיו משולבים בתחתית הארונות, וכדאי שיהיו עם נורות פלורסנטיות חסכוניות (או לחילופין פסי לד) ולא עם הלוגנים, גם מפאת החום שהם מפיצים ובעיקר מסיבה של חסכון, מאחר ומעגל תאורה זה יהיה בשימוש תדיר.
                                                                            
תאורה מרכזית - לרוב מדובר בתאורה המבוססת על נורות חסכוניות, המקרינה אור מפוזר שתפקידו להאיר את תכולת הארונות שבמטבח. הפלורסנטים של פעם התחלפו בגופים בעלי מראה מתוחכם יותר וקיים בשוק היצע רחב של גופים למטרה זו. רצוי שצורת הגוף וגודלו יתייחסו לתצורת ארונות המטבח. במידה ורוצים לקבל מראה מינימליסטי קיימים גופים שקועי גבס, וכאן ניתן להשתמש בגוון אור חם (צהוב) או קר (לבן) או גוון ביניים. 

תאורת אי / פינת אוכל מטבחית – אזור זה פתוח יותר לפרשנות ולכן עיצוב התאורה שלו מתייחס לסיטואציה בו הוא ממוקם. אם מדובר באזור עבודה שהוא גם אזור אירוח (לדוגמא אי), רצוי שהתאורה תהיה פונקציונלית וחזקה מספיק לעבודה, אך עדיין בעלת ממד של חום ונעימות.

פסי לד – כחלק מהגברת המודעות להתייעלות אנרגטית, חלה בשנתיים האחרונות תפנית חדה, המתבטאת במעבר לטכנולוגית פסי הלדים. הסיבה היא פשוטה - הלדים יעילים וחסכוניים יותר בחשמל ורוב האנרגיה הופכת לאור ולא לחום. נורות ההלוגן מחזיקות כ- 2,000-3,000 שעות בעוד שנורות הלדים האיכותיות יכולות להחזיק עשרות אלפי שעות. מעבר לחיסכון האנרגטי, הדבר מקל על התקנת תאורה במקומות פחות נגישים כמו תקרות גבוהות (לא צריך לטפס מחדש כל כמה חודשים כשהנורה נשרפת...) ומייצר אפשרויות תאורה שלא היו קיימות קודם לכן, כמו פסי אור ארוכים. אם בעבר היה קשה לעמעם לדים, היום ניתן לעשות זאת בפשטות. עד לפני שנתיים, עוצמת הלדים הייתה מוגבלת, והם לא הצליחו להתחרות עם עוצמת הנורות המתחרות, אך כיום, עוצמתן של נורות הלד אינה פחותה ואף חזקה יותר. החיסרון הבולט בנורות הלד מתבטא בשליטה מוגבלת על גוון האור המדויק. אם ניקח שתי נורות לד מיצרנים שונים, סביר שגוון האור שלהן יהיה שונה, כאשר השאיפה היא לשחזר את האור הצהבהב הקלאסי. כדי להתמודד עם הבעיה וליצור אחידות בגוון, חשוב לרכוש את כל הלדים הנמצאים בבית מאותו יצרן.

האדריכלות היא למעשה סדרה של נפחים הבאים לידי ביטוי בצורת האור הנופל עליהם. תשעים אחוז מחוויית החלל היא ויזואלית וקשורה לתחושת האור והמקצב שהוא יוצר בחלל. רוב האנשים חווים את הבית בעיקר בשעות הערב בצורה של אור מלאכותי, ולכן היכולת לייצר תאורה מלאכותית הזורמת באופן אופטימלי בתוך החלל היא בעלת משקל מכריע. בתהליך העיצוב חשוב לשים דגש כיצד האור הטבעי חודר לתוך הבית, איך הוא משחק עם המרכיבים וכיצד הוא מייצר קומפוזיציה המשרתת את חוויית החלל. עיצוב תאורה נכון מצליח לייצר אשליה של חלל גדול (מה שחשוב בדירות קטנות ובכלל...) על ידי אפקטים של תאורה.


אדריכל זהר בן לביא, משרד BLV עיצוב פנים ואדריכלות

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x