יו"ר לשכת יועצי השקעות >> לא ניתן להכפיש את יועצי ההשקעות

הקמפיין הפרובוקטיבי החדש מבית ATRADE חברת ה-FOREX, מנסה לרכב על ההצלחה של ה"פרסומות" שהכפישו את סוכני הביטוח - גם ליועצי ההשקעות יש משהו להגיד בעניין

 

 
אודי אלוני יור לשכת יועצי השקעות אודי אלוני יור לשכת יועצי השקעות
 

אודי אלוני
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
31/12/2015

הקמפיין הפרובוקטיבי החדש מבית חברת ה-FOREX ATRADE, מנסה לרכב על ההצלחה של ה"פרסומות" שהכפישו את סוכני הביטוח - גם ליועצי ההשקעות יש משהו להגיד בעניין

לאחרונה אנו עדים לקמפיין אגרסיבי, מכפיש ונלוז לפיו הגיע הזמן לעזוב את יועץ ההשקעות. לטענת הקמפיין, בדיוק כשם ש”נפרדנו” מסוכן הביטוח, הגיעה השעה לעשות דבר דומה גם ליועץ ההשקעות. מודעות הקמפיין מראות אדם מחייך, שלא ברור אם הוא עצמו מדמה את יועץ ההשקעות, או שמא הוא מדמה את הלקוח (בכל מקרה הוא לא ממש נראה לנו כמודל לחיקוי).

מדובר כאמור בקמפיין שפשוט רוכב על קמפיין אחר, שביצעה חברת תשעה מיליון, לעזוב את סוכן הביטוח. בואו נתחיל מזה שגם הקמפיין שקרא לעזוב את סוכן הביטוח הוא לא ראוי, ואף התבטאנו בעניין, ודעתנו היא כדעת לשכת סוכני הביטוח. לא ברור מדוע ההצלחה של אחד חייבת לבוא על־ידי הכפשתו של מגזר שלם, בין אם אלה סוכני הביטוח ובין אם אלה יועצי ההשקעות. יש לך מוצר טוב? נפלא. יש לך מוצר זול? עוד יותר טוב. פרסם את העובדות הללו, ותן לציבור לשפוט בעצמו. למה לבנות את ההצלחה שלך על־ידי הכפשתו של אחר?

מבלי להיכנס לדיון על הקריאייטיב (או אולי היעדר הקריאייטיב במקרה הזה), ולפני שניכנס לעובדות עצמן (ויש לאן להיכנס), ראוי שאוכלוסיית היועצים תיתן דעתה לקמפיין הזה. הקריאה בראש ובראשונה של לשכת יועצי ההשקעות, הן ליועצים והן לפעילים בשוק ההון בכלל, להחרים את כל מי שנותן אכסניה לפרסום הזה. לא להיעזר באתרי האינטרנט השונים שמסכימים לפרסם את הפירסום המכפיש הזה. צריך לדבר בכיס, לפגוע למי שמפרסם בטראפיק, בעיקר בכל הקשור לשוק ההון. באופן הזה אולי לא תהיה אכסניה לפרסום הזה, וכשאין אכסניה, וכל מה שנשאר הוא הפייסבוק של ATRADE, אז התופעה קטנה יותר.

עכשיו אפשר להיכנס לעובדות, למרות שלא ממש חייבים כאמור. צריך להשוות בין תפוזים לתפוזים, ולא בין תפוזים לבצל. הרי אין ממש קשר בין עולם המסחר ש־ATRADE מציעה, לעולם הייעוץ שקיים בבנקים. זה פשוט לא אותו מוצר, זה לא אותם לקוחות, זו לא אותה תצורת השקעה, לא אותה התנהלות, אלה פשוט עולמות שונים.

שוק ההון הוא כמו ארוחת הבוקר בבית מלון. יש בו מכל טוב, ומתאים לכל אחד, לטבעוני, לחובב החריף ולאוהבי המתוק. אין הגדרה מראש של בית המלון מה צריך לאכול בארוחת בוקר. כך לגבי שוק ההון, הרי אין דין עולם המסחר בנגזרים כדין עולם ההשקעות בקרנות נאמנות. אין דין תעודות סל, כדין מסחר ב־FOREX וב־CFD.

אז למרות שלדעתנו, לא צריך ולא ראוי לדבר על ההשוואה, כי כאמור מדובר בעולמות שונים, אפשר לציין את העובדה שעולם הייעוץ שאחרי ועדת בכר הוא עולם אובייקטיבי, בעלויות נמוכות (הרי כעיקרון הייעוץ הוא חינמי, ותשלום העמלות הוא בהתאם להסדר שנקבע בין הלקוח לבין הבנק). אם מדברים על עלויות, הרי גם ATRADE לא אומרים שאצלם אין עמלות (יש עלויות אחרות כמו ה־Spread בין ה־Bid ל־Ask) אבל את זה מן הסתם לא טורחים לציין בפרסום של ATRADE. אפשר גם לדבר על מוצר המסחר העצמאי מול השקעות בעזרת היועץ. אולי כדאי לדבר על ההשוואה שבין מערכי הייעוץ, עם מערכות תומכות החלטה, עם יועצי השקעות בעלי רשיון, בעלי השכלה בתחום, שלמרביתם גם תארים שניים. אפשר גם לציין את הניסיון, את היכולת.

אבל, הכי חשוב, בואו אולי נזכיר את אפיון הצרכים. כן זה אותו אפיון צרכים שהרשות לניירות ערך מדברת עליו, ושאולי מכביד על היועץ, אבל בסופו של יום מאפשר ליועץ, בעזרת המערכות בבנק, להתאים את אופי ואופק תיק ההשקעות ללקוח. הרי שבחברות ה־FOREX למיניהן, אין ממש התאמת שירות, ואופי ההשקעות ללקוח, בוא קח קורס חינם, ותתחיל לסחור – מסוכן/לא מסוכן, אופק השקעה, כסף שלך או אשראי, מינוף או לא עם הכל אתה המשקיע תיאלץ להסתדר. אני לא אומר, יש כאלה שמסתדרים עם זה, כמו שיש כאלה שאוהבים חריף בפלאפל שלהם. אבל האם זה אומר שכולם מסוגלים לאכול חריף בפלאפל?

בקיצור, ראוי ש־ATRADE יכירו בטעות שלהם, יסירו את הפרסומת המבזה הזו, ויפה שעה אחת קודם. בכוונת לשכת יועצי השקעות לנהל שיח נוקב עם הנהלת ATRADE, על־מנת לעצור את הקמפיין הפוגעני הזה. עד שהקמפיין יוסר, אנו קוראים ליועצי ההשקעות כאמור להחרים כל פלטפורמה שנותנת פומבי לפרסום הזו, כל אתר שמשתף פעולה עם הפרסום הזה.

בכוונתנו גם לפנות לרשות לניירות ערך, עם הפיכת הגופים הללו לגופים מפוקחים, הרי שכשם שיש כללים לפרסום בעולם ההשקעות, ראוי שגם חברות כמו ATRADE יתנו דעתם על כללי פרסום ראויים, וראוי שגם רשות ניירות ערך תיתן דעתה בעניין. אנחנו לא נשב בשקט, ולא ניתן להכפיש קהילה שלמה שרק באה לעזור ללקוחותיה ולעשות טוב!

גם לכם יכול להיות חלק במאבק, בעזרתכם נוכל לנצח, כל מי שיש לו רעיון ודרך לפעולה, שלחו לנו הצעות והארות באמצעות דף הפייסבוק של הלשכה: “לשכת יועצי השקעות”, או בכל דרך אפשרית אחר. יחד נוכל להסיר את הקמפיין הזה ולהראות לכולם, שלאף אחד אין את הזכות והאפשרות להכפיש את היועצים.

שלכם, אודי אלוני יו"ר לשכת יועצי השקעות

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x