משפטנים >> התקנות בנוגע לאופניים החשמליים שעומדות לעבור בכנסת – מסוכנות וחלמאיות

לאשר לקטינים לרכב על הכביש במהירות של 25 קמ"ש יגרום להגדלת תאונות הדרכים

 

 
עוד עופר חורש צלם ברוך בן יצחקעוד עופר חורש צלם ברוך בן יצחק
 

איתי שלוסברג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
24/02/2016

משפטנים ותיקים מתחום התעבורה מותחים ביקורת קשה על שורת התקנות שהוגשה לאישורה של ועדת הכלכלה של הכנסת, ועלולה להתקבל בה בקרוב. במסגרת התקנות יורשו רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים לנוע רק בשבילי אופניים ובכבישים  - ויוגבלו לנפח מנוע המאפשר תנועה במהירות של 25 קמ"ש לכל היותר. 

על פי פרסומים בתקשורת מהימים האחרונים, התקנות כוללות העלאת  גיל הרוכבים המותר ל-16 שנה, וחיוב הרוכבים בחבישת קסדה.

לדברי עו"ד עופר חורש, התנהלות המדינה בגיבוש התקנות החדשות איננה רק חלמאית, אלא מסוכנת – ואם התקנות תעבורנה כלשונן – צפויה עליה חדה במספר ההרוגים והפצועים בדרכים מקרב רוכבי האופניים – רבים מהם קטינים.

לדבריו, את מספר ההרוגים בתאונות אופניים חשמליים ניתן למנות על אצבעות יד אחת. "לעומת זאת, הגבלת המהירות של הקורקינטים והאופניים החשמליים למהירות מקסימלית של 25 קמ"ש והורדתם לכביש תגרום לקטל המוני".

אמנם התקנות החדשות יאפשרו לקורקינטים ואופניים חשמליים לנוע בשבילי אופניים, אך ברוב הרחובות במדינה אין שבילי אופניים, כך שהרוכבים ייאלצו לרדת לכביש, ולהוות מטרה כמעט נייחת לגלגליהם של הנהגים.

"מהירות מקסימלית של 25 קמ"ש משמעותה מהירות ממוצעת של 15 קמ"ש. מדובר במלכודת קטלנית לרוכבים, שרבים מהם כלל לא מודעים לחוקי התנועה, מפני שאיש לא חייב אותם במבחן תאורטי. 

"לחייב ילד בן 16, נטול ביטוח ונטול כל ידע בחוקי התנועה לנוע כבישים במהירות של פחות מ-25 קמ"ש  - אי אפשר להגדיר אותה אחרת מאשר פשע, פשע שיעלה בדמים" מזהיר עו"ד חורש.

מעבר לכך, התנהלות במהירות כזו בכבישי גוש דן תוריד עוד יותר את מהירות הנסיעה, שכבר פחתה כתוצאה מהעומסים הקשים מעבודות הרכבת הקלה – "והנסיעה תהפוך לזחילה ממש" דברי עו"ד חורש.

לדבריו, את בעיית האופניים החשמליים והקורקינטים ניתן לפתור בארבעה צעדים פשוטים שהמדינה מתמהמהת מלנקוט משום מה.

בכתבה שפורסמה בידיעות אחרונות ב-21 בפברואר מאת אודי עציון, נכתב: "אלה התקנות החדשות: הרכיבה על אופניים ועל קורקינטים חשמליים תותר מגיל 16 במקום 14 כיום (באופניים) הרוכבים יחויבו בנשיאת תעודת זהות כדי להוכיח את גילם. עם זאת, השימוש בכלים אלה לא יחייב רישיון נהיגה או רישיון רכב. עוצמת המנוע של הכלים הללו תוגבל ל־ 250 ואט, ומהירות הנסיעה בהם תוגבל למקסימום 25 קמ״ש (מנוע בעוצמה שכזו מגביל אוטומטית את מהירות הנסיעה ל- 25 קמ״ש). הרכיבה על שני הכלים תותר בשבילי אופניים בלבד או בכביש. רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים יחויבו בחבישת קסדה". 

שר התחבורה כץ צוטט בכתבה: ״אישור התקנות יגביר את יעילות האכיפה נגד רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים ויפחית את סכנת הפגיעה בהולכי הרגל במדרכות״. 

עו"ד חורש: "התנהלות המדינה פושעת, מבולבלת ופופוליסטית"

לדברי עו"ד עופר חורש, אי אפשר שלא לכנות את התנהלות המדינה בכל הנוגע לרכבים חשמליים כאופורטוניסטית וחלמאית. לדבריו, בתחילה, התירה המדינה ליבואנים לייבא לארץ מאות אלפי קורקינטים ואופניים חשמליים, כי זה טוב לקופת המדינה, שמרוויחה ממסים על יבוא ועל מכירה. 

"לאחר מכן, כשילדים החלו משתוללים על כלי הרכב הללו על המדרכות, ובכל יום הגיעו שלושה נפגעי ראש מתאונות אופניים לבית החולים איכילוב נזכרת המדינה שזה מסוכן, ואז מה היא עושה? נאבקת ביבואנים, עשויה לאסור שימוש של עשרות אלפי כלי רכב חשמליים שהציבור רכש במיטב כספו (ושילם עליהם מסים) ולהוריד את הרוכבים לכביש הסואן והצפוף". 

לדברי עו"ד חורש, בישראל אין מספיק שבילים מוסדרים לאופניים ואין תרבות כביש כמו באירופה. "המדינה במקום לחשוב לפני מעשה, מעדיפה להדביק פלסטרים לאחר מעשה – וככה יוצאות כל מיני יוזמות חקיקה אוויליות כמו התקנות הנוכחיות שעומדות לעבור בוועדת הכלכלה של הכנסת" אומר עו"ד חורש.

מדוע מדובר בתקנות אוויליות? 

עו"ד עופר חורש: הורדת הקורקינטים לכבישים תיצור בכבישי גוש דן סדום ועמורה, תסכן באופן מוחשי את הרוכבים, חלקם הגדול קטינים, ותגביר בצורה חריפה את העומסים הקיימים בלאו הכי בגוש דן בגלל עבודות הרכבת הקלה. לדבריו, ההוראה להוריד את המהירות המותרת של קורקינטים ואופניים חשמליים ל-25 קמ"ש היא הרת אסון, ומהווה צעד לקראת טבח ברוכבים. 

לדברי עו"ד חורש, רכב שנע על הכביש במהירות מקסימלית של 25 קמ"ש  - נע למעשה במהירות ממוצעת של 15 קמ"ש. "רוכבי האופניים, חלקם קטינים מגיעים למרחב הקטלני הזה עם חסר מהותי לגבי תקנות התעבורה, ופענוח תמרורים.  לא ייתכן שהמחוקק יתיר למי שלא עבר מבחן תיאורטי לנסוע כחוק בין מכוניות, במהירות של אצן מרתון – ואח"כ יסיר מעצמו אחריות. מדובר בצעד מטורף!".

לדבריו עו"ד חורש, יש למעשה כבר מי שנע במהירות של 25 קמ"ש על כבישי תל אביב: אלה רצי מרתון תל אביב. "אבל כשיש מרתון המשטרה סוגרת את הכבישים, והיא לא עושה את זה בכדי. מדובר במרחב בו רכב לא יכול לנוע בלי לסכן את סביבתו". 

"הפתרון לבעיית הרכבים החשמליים – פשוט"

לדברי עו"ד עופר חורש, בתקנות החדשות העומדות להצבעה בוועדת הכלכלה, לא מוזכרת הגבלה על הכבישים בהם רשאים לנוע רוכבי אופניים וקורקינטים, אין ייחוד של מסלולים לטובתם על הכביש. התקנות החדשות לא רק שאינן פותרות את בעיית ריבוי תאונות האופניים, אלא מחריפות את הבעיה ולמעשה מעודד את הציבור הרחב לסכן את חייו ואת חיי ילדיו. 

לדברי עו"ד עופר חורש, הפתרון לבעיית האופניים החשמליים ולקורקינטים פשוטה:
  1. יש לאסור על ילדים לנוע על אופניים חשמליים וקורקינטים עד שיקבלו רישיון נהיגה.

  2. יש לחייב את הרוכבים בחבישת קסדה. 

  3. יש להגדיל את היצע המסלולים המיועדים לאופניים – ועליהם להתיר את הנסיעה לאופניים וקורקינטים חשמליים.

  4. יש להכליל ולהגדיר בחוק את הקורקינטים ואופניים החשמליים - ככלי רכב מנועיים ולחייב את הרוכבים עליהם בביטוח חובה.
  1. יש לתמרר כבישים האסורים בתנועה של רכב חשמלי איטי כמו קורקינטים ואופניים חשמליים, בדומה להגדרה הקיימת של כביש מהיר.

"אם הצעדים הפשוטים הללו יינקטו – אין שום מניעה שאופניים חשמליים ימשיכו לנוע בכבישים ובשבילים המיועדים לאופניים, תוך הפחתת סיכון לציבור הולכי הרגל, ציבור הרוכבים וציבור הנהגים. בכך גם יימנע הטבח ההמוני שהתקנות החדשות עלולות להמיט עלינו בקרוב" מסכם עו"ד חורש.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x