דו"ח המיזוגים והרכישות של PwC Israel ל-2016 >> עלייה של כ-34% בהיקף הכספי הכולל של העסקאות

עסקת הענק של טבע-אלרגן מוסיפה כ-39 מיליארד דולרים נוספים | בכמה הסתכמו העסקאות?

 

 
ליאת אנזל אביאל קרדיט חגית גורןליאת אנזל אביאל קרדיט חגית גורן
 

עידו אסייג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
30/12/2016


עליה של 41% בשווי הממוצע לעסקה; עלייה של 71% בהשקעות הזרים בחברות ישראליות, בהובלת משקיעים מהמזרח

רו"ח ליאת אנזל אביאל: "מדיניות טראמפ ותהליכים שונים של המשטר הסיני, לצד חלון הנפקות ראשוניות שעשוי להיפתח, עלולים להוביל לקיטון בפעילות במהלך 2017"

תל אביב, 27 בדצמבר. חברת הייעוץ של פירמת PwC Israel פרסמה את דו"ח העסקאות השנתי שלה לשנת 2016. בדו"ח, המסכם את עסקאות המיזוג והרכישה שנסגרו השנה (דיווחו על Closing) בקשר עם חברות ישראליות (כרוכשות או כנרכשות), נמצא כי חלה עלייה של כ- 34% בהיקף הכספי הכולל של העסקאות בשנה זו, אשר הסתכם בכ-16.8 מיליארד דולר (*ללא עסקת טבע-אלרגן). לצד זאת חל גידול של 41% בשווי הממוצע לעסקה, וגידול ראשון מזה 5 שנים במספר העסקאות אשר רשם עלייה של 25% לעומת אשתקד (120 עסקאות לעומת 96 עסקאות). במקביל, חלה עלייה משמעותית בנתח העסקאות שנעשו בשווים גבוהים כש-32% מכלל העסקאות (ו-44% מהעסקאות שנעשו על ידי משקיעים זרים) האמירו לערך של מעל 100 מיליון דולר. 

לדברי ליאת אנזל אביאל, שותפה וראש מחלקת העסקאות שלIsrael  PwC, "העלייה החדה בהיקף הכספי הכולל של העסקאות והעליה הניכרת של 41% בשווי הממוצע לעסקה בשנת 2016 מעידות על השוק התוסס בפעילות מיזוגים ורכישות בקשר עם חברות ישראליות, הון זמין והמשך המגמה של מיזוגים ורכישות של חברות בשלות יותר מאשר בעבר. סביבת הריבית הנמוכה יחד עם מאגרי המזומן של שחקנים רבים הם המתדלקים העיקריים לעליה המשמעותית בכל הפרמטרים, וזאת במיוחד לאור החלשות אפיקי ההשקעה האלטרנטיביים, בפרט שוק ה-IPO אשר היה רדום במהלך השנה."

השקעות הזרים ממשיכות לעלות בהובלת משקיעים מהמזרח 

לפי המחקר של חברת הייעוץ של PwC Israel, בכל הנוגע להשקעות מצד משקיעים זרים, ניתן לראות כי חלה עלייה של כ- 71% בהיקף הכספי של עסקאות שבוצעו על ידי רוכשים זרים, מ-6.5 מיליארד דולר בשנת 2015 לכ-11.1 מיליארד דולר בשנת 2016. חלק ניכר מהעלייה מיוחס לרכישה של פלייטיקה, שליבת פעילותה נותרה בישראל לאחר רכישתה הקודמת ע"י סיזרס ונרכשה השנה ע"י קונסורציום סיני, עסקה בולטת נוספת הייתה רכישת 40% מאדמה ע"י כמצ'יינה, תמורת 1.4 מיליארד דולרים. 

רוכשים ישראלים מורידים את היקף הפעילות בחו"ל

בניכוי עסקת הענק של טבע-אלרגן, חברות ישראליות היו השנה פחות פעילות כרוכשות בחו"ל שם היקף הפעילות הסתכם ב-4.5 מיליארד דולר, נתון המהווה ירידה של כ-13% ביחס לשנה קודמת. פרוטרום הייתה מהרוכשות הבולטות עם 7 עסקאות בהיקף כולל של כרבע מיליארד דולרים. עסקה בולטת נוספת, מעבר לטבע, הייתה של חברת נייס אשר רכשה את inContact האמריקאית תמורת כ-0.9 מיליארד דולר. רכישות של חברות ישראליות שרכשו חברות ישראליות אחרות עלו מ-892 מיליון דולרים ל-1.199 מיליארד דולרים (עליה של כ-34%) כשחלק ניכר מהסכום מיוחס לעסקת מלאנוקס ואיזיצ'יפ בסך 811 מיליון דולרים.

לדברי אנזל אביאל "הירידה של פעילות משקיעים ישראלים בחו"ל אינה בהכרח מעידה על תחילת מגמה שלילית, לחצים תחרותיים וסביבת ריבית נמוכה יתמכו באסטרטגית הרכישות של חברות מחוץ לישראל כאמצעי לחדירה לשווקים חדשים"

המשקיעים האמריקאים חותכים את פעילותם ב-41%

שנת 2016 התאפיינה בפיזור גאוגרפי רחב של משקיעים זרים, יותר ויותר חברות וקרנות ממדינות זרות פעלו בישראל, בהשוואה לשנה קודמת. בניגוד לשנה קודמת, המשקיעים האמריקאים ישבו השנה על הגדר וביצעו רכישות בישראל בהיקף של 1.76 מיליארד דולרים בלבד, נתון המהווה קיטון של 41% מהיקף השקעתם ב-2015 שהסתכם בכ-3 מיליארד דולרים. במונחים של מספר עסקאות ביצעו האמריקאים 26 עסקאות ביחס ל-31 עסקאות בשנה שעברה, נתון המהווה קרוב למחצית מעסקאות המשקיעים הזרים הן השנה והן אשתקד. לעומת זאת, רוכשים מהמזרח הגדילו פעילות בישראל וביצעו 9 רכישות (6 מתוכן ע"י רוכשים מסין) בסכום כולל של 6.38 מיליארד דולרים, עלייה של יותר מפי 3.5 ביחס לשנת 2015, שכאמור ניתן לייחס את מרביתה לעסקאות פלייטיקה ו"אדמה". העלייה המהותית בעסקאות שבוצעו ע"י רוכשים בריטים מיוחסת לעסקת כתר פלסטיק שהגיעה להיקף של כ-1.4 מיליארד דולרים.

לדברי אנזל אביאל, "בשנתיים האחרונות אנו רואים עליה בהיקף ההשקעות של משקיעים זרים בישראל, עיקר הגידול נובע מהשקעות מהמזרח. נתון מעניין נוסף הוא הביזור הגיאוגרפי בשנת 2016, בו בוצעו עסקאות על ידי רוכשים מ-16 מדינות שונות, לעומת רק 10 מדינות בשנת 2015."

תחזית: השפעות שליליות של מדיניות טראמפ והשלטונות הסיניים

לדברי אנזל אביאל, " חברות ימשיכו במהלכים אגרסיביים בשוק המיזוגים והרכישות בחיפושים אחר מהלכים אסטרטגיים אשר יאפשרו להן להשפיע על המגזר בו הם פועלים. ההתרחבות הטכנולוגית של השוק העולמי תמשיך להוות מנוע צמיחה עיקרי לפעילות המיזוגים והרכישות בקשר עם חברות ישראליות כקונות ונרכשות. הצורך הבלתי פוסק לחדש ולהתחדש, לחצים תחרותיים והכוח הצרכני צפויים לשמור על הרכישות והמיזוגים בחזית עבור משקיעים רבים."

עוד הוסיפה אנזל אביאל, "מן הצד השני אנו רואים השפעות שליליות על המשך המיזוגים והרכישות בעקבות המדיניות הכלכלית של טראמפ אשר עתידה לתת פחות רוח גבית למגמות של גלובליזציה והדבר עלול להשפיע על הכדאיות של קרנות וחברות אמריקאיות להשקיע בשווקים זרים. במקביל לטראמפ, גם השלטון הסיני דן בהטלת מגבלות על השקעות מחוץ לסין בכדי לתמוך בשער היואן. נדבך נוסף שעלול להשפיע לרעה על מספר עסקאות, בדגש על תחומי הטכנולוגיה, הוא אפשרות הפתיחה של חלון הנפקות ראשוניות במהלך 2017 – דבר אשר עלול להוביל מספר חברות לבחור באופציה של הנפקה ציבורית על פני רכישה".

למרות זאת, מוסיפה אנזל אביאל, "אנו צופים כי המגמה של השקעה בחברות בשלות צפויה להימשך ולהמשיך לחרוג מתחומי הטכנולוגיה והפארמה, ולהגיע לרמה דומה לפחות בשנת 2017".






*בכדי למנוע אנומליה של הנתונים והפילוחים, הדו"ח והניתוחים השונים אינם כוללים את עסקת הענק של טבע-אלרגן אשר מהווה עסקה יוצאת דופן בכל קנה מידה מקומי.

 על החברה

 חברת הייעוץ של PwC Israel, מפירמות ראיית החשבון והייעוץ הגדולות בישראל, מעמידה לרשות לקוחותיה צוותי ייעוץ רב-תחומיים, בעלי ניסיון עשיר וידע בינלאומי, שמספקים את הכלים הדרושים לקבלת החלטות  ניהוליות מושכלות. היועצים שלנו מספקים מעטפת שירותים כוללת, בהתאם לדרישת לקוחותינו: ליווי עסקאות  מיזוגים ורכישות, ייעוץ כלכלי ועסקי,  ניהול סיכונים, מערכות מידע, סייבר, ביקורת פנים, מימון תאגידי  ותגמול עובדים ומנהלים. החברה הרחיבה לאחרונה את פעילותה במספר תחומים במקביל ומרכזת יכולות רחבות יותר משל מתחרים אחרים בזירת הייעוץ המקומית. החברה גייסה לשם כך  מומחים מובילים בתחומי הייעוץ האסטרטגי, הייעוץ התפעולי והבראת חברות.


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x