יחסי עובד מעביד בעידן הרשתות החברתיות מצד המעסיק

בעידן האינטרנט, חל גידול עצום בתביעות עובדים כלפי מעסיקים. בימנו, על המעסיקים להיות הרבה יותר זהירים ולהבין שהזמנים השתנו והעובדים הרבה יותר חכמים ונגישים למידע וליעוץ משפטי.

 

 
רונן אדררונן אדר
 

עו"ד רונן אדר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/09/2017

בשנים האחרונות, היחסים בין העובדים לבין המעסיקים עוברים טלטלה גדולה: מצד אחד חוקי עבודה נוקשים ומחמירים עם המעסיקים, בתי הדין לעבודה עמוסים עד לעייפה מתביעות עובדים את מעסיקיהם, ומצד שני נמצא המחוקק ובית המשפט העליון בפסקי הלכה, הרואים את חופש העיסוק כאחד מחוקי היסוד של מדינת ישראל , כדבר חשוב וראשון במעלה. "כלומר זכותו של אדם לעסוק בכל עיסוק", בהתנגשות בין חופש העיסוק לבין חופש ההתקשרות ( חוקי החוזים הסכמי עבודה  ), המחוקק ובית המשפט העליון, נוטים יותר לטובת חופש העיסוק. 

בעידן האינטרנט, חל גידול עצום בתביעות עובדים כלפי מעסיקים. בימנו, על המעסיקים להיות הרבה יותר זהירים ולהבין שהזמנים השתנו והעובדים הרבה יותר חכמים ונגישים למידע וליעוץ משפטי. 

בעידן האינטרנט והרשתות החברתיות, המאפשרות לעובד לקבל אין סוף אינפורמציה על מצבים ופתרונות בנושאי יחסי עובד מעביד,פעמים רבות המידע אינו נכון אך זה אינו משנה את העובדה כי המידע נגיש. אותו עובד שקורא את המידע האין סופי באותן השאלות ביחסי עובד מעביד ומה שביניהם, או מקבל ייעוץ חלקי שלעיתים אינו נכון מהרשתות החברתיות, מגיע למעסיק ואומר לו שעל פי הבנתו ולעיתים גם על פי ייעוץ שקיבל מעורך דין מגיעים לו כספים או שהשכר שלו הולן, או לא שילמו לו תנאים סוציאליים כאלה או אחרים,  ומאיים על המעסיק שבמידה ולא ישלם לו הוא יתבע אותו. 

לפעמים העובד מקבל אינפורמציה מוטעית, מתפטר על פי עצה לא מקצועית ותובע את אותו מעביד בבית הדין לעבודה וכך נוצרים עומסים אין סופיים בבתי הדין לעבודה וכל דיון נידחה לחודשים רבים ובסופו של דבר גם העובד וגם המעסיק נפגעים מזה. 

כאשר העובד מגיש תביעה לבית הדין על לכאורה פעולות שהמעסיק לא ביצע או לא שילם או לא הפריש לו על פי מי שייעצו לו ברשתות החברתיות או קרא באינטרנט, והמעסיק שלא בקי בחוקי העבודה  ואובד עצות, יכול לפנות לאפשרויות כדלקמן: 

  1. לפנות למשרד עורכי דין ( להעביר לאיש מקצוע שיטפל )

  2. להגיע לפשרה עם העובד ולשלם לו לעיתים קרובות מעל למה שמגיע לו ( וכל זה מחוסר ידיעה את החוקים והתקנות ) 

  3. לא להגיב לתביעה ולבסוף מאי עשייה/ התייחסות, לשלם את כל סכום התביעה
קיימות שתי אסכולות של מעסיקים:  
  1. המעסיק שאומר "יהיה בסדר" ולא משלם לעובד את מה שהחוק קובע, בחלק גדול מהמקרים מאי ידיעת החוקים, ומאי ידיעה חלקית בשל השינויים התכופים, ויש שיאמרו - שווה לי לא לשלם עכשיו ולהתמודד עם הבעיה כשתגיע.

  2. המעסיק המסודר, שחושב קדימה, חוסך תביעות, ימי עבודה, ומחיר כלכלי יקר- הוא זה שאומר אני אקח ליווי מקצועי אשמור על עצמי, על העסק שלי ועל העובדים שלי. 
יש מעסיקים הלוקחים ליווי מקצועי לאחר שנפגעו ממספר תביעות ואז יהיו מוכנים לשלם כל מחיר בכדי לפתור את הבעיות הקיימות. 

כפי שתיארתי לעיל התופעה של ריבוי תביעות כתופעה שהולכת וגדלה ככל שהאינטרנט נכנס יותר ויותר לחיינו והרשתות החברתיות נהיות דומיננטיות יותר ויותר והשינויים הרגולטורים התכופים בדיני העבודה גורמים למעסיקים להבין כי יש להיעזר באנשי מקצוע בתחומים הללו . 
מעסיק שלא דואג להיות כל הזמן עם 'האצבע על הדופק' ולהיות מעודכן בכל שינוי רגולטורי ופסיקתי – עלול לשלם מחיר עסקי וכלכלי יקר. 

יותר ויותר מעסיקים מבינים שכדאי להם להחזיק שירות של עו"ד על בסיס ריטיינר חודשי, שיטפל בכל הסוגיות המשפטיות באופן שוטף, ישחרר את המעסיק מטיפול בתלונות של עובדים וימנע מראש את אי מילוי החוק על ידי המעסיק. היתרון של החזקת שירות משפטי במתכונת של ריטיינר חודשי היא הידיעה מראש את סעיף ההוצאות המשפטיות בתקציב העסק. 

עורכי דין רונן אדר - מומחה מסחרי עסקי וחברות.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x