מותר או אסור להחזיק מעל 5% ב"פקדון לזמן קצוב" בקרן כספית?

מנהלי קרנות כספיות איתם דיברנו בחודשים האחרונים טענו כי הסיבה, שהם לא מצליחים להגיע למקום הראשון בדרוג התשואה בקטגורייה של קרנות כספיות, היא שהם לא מוכנים לעבור על החוק ולהפקיד מעל 5% מנכסי הקרן בפקדונות לזמן קצוב- ובכן בימים אלו פרסמה הרשות לניירות ערך את עמדתה בנושא. מי הקרן בעלת אחוז האחזקה הגבוה ביותר ב"פקדון לזמן קצוב"?

 

 
 

פאנדר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/08/2008

מנהלי קרנות כספיות איתם דיברנו בחודשים האחרונים טענו בפננו כי הסיבה, שהם לא מצליחים להגיע למקום הראשון בדרוג התשואה בקטגורייה של הקרנות הכספיות, היא שהם לא מוכנים לעבור על החוק ולהפקיד מעל 5% מנכסי הקרן בפקדונות לזמן קצוב-פקדונות הסגורים לתקופה של מעל יומיים ועד 30 יום בהם הריבית המתקבלת גבוה מהריבית בפקדון יומי. ובכן בימים אלו פרסמה הרשות לניירות ערך את עמדתה בנושא.

התשובה של הראשות לניירות ערך מתחלקת לשניים בחלק הראשון - אסור; בחלק השני - מותר, אבל בתנאים מסוימים. התנאי העיקרי הוא שהפקדון לזמן קצוב לא יכלול קנס שבירת פיקדון וזאת עקב היות הקרן נזילה ברמה יומית.

בסיכומו של דבר ניתן לראות שיש מנהלי קרנות שעושים שימוש נירחב בפקדונות לזמן קצוב ויש כאלו שלא. יתכן שכיום לאחר פרסום עמדת הראשות לניירות ערך יחלו יותר מנהלי קרנות להשתמש במכשיר זה יותר.

לפי בדיקת אתר פאנדר הקרן בעלת אחוז האחזקה הגבוה ביותר ב"פקדונות לזמן קצוב" היא גם הקרן הגדולה ביותר - פסגות כספית שקלית (נכון ליום 29.5.2008) עם אחזקה של 1.76 מיליארד ש"ח שהם 40.1% מסך נכסי הקרן לאותו זמן.

להלן פרסום עמדת הראשות לניירות ערך כפי שנשלח למנהלי הקרנות:

שאלה

מהו היחס בין תקנות 8(א), 8(ב) ו – 11 א(א) ו- (ב) לתקנות השקעות משותפות בנאמנות (נכסים שמותר לקנות ולהחזיק בקרן ושיעוריהם המרביים), התשנ"ה – 1994 (להלן תקנות הנכסים), העוסקות בשיעורים מרביים להחזקת נכסים לא סחירים מחד ומזומנים מאידך, בקרן רגילה ובקרן כספית?

פקדון לזמן קצוב מוגדר בתקנות כפקדון לתקופה שבין יומיים ל – 30 ימים; תקנה 8(א) קובעת כי שיעור סך הנכסים הלא סחירים (לרבות תעודות חוב) לא יעלה על 5% מהשווי
הנקי של נכסי הקרן; תקנה 8(ב) קובעת כי בקרן כספית, שיעור פקדונות לזמן קצוב, יחד עם תעודות חוב, לא יעלה על 25% משווי הנכסים כאמור; תקנה 11 א קובעת כי שיעור סך המזומנים + פקדונות לזמן קצוב, לא יעלו על 50% , אך מתירה חריגה משיעור זה לתקופה שאינה עולה על 180 ימים.

האם עולה מהתקנות כי במשך 180 ימים בשנה רשאי מנהל קרן להחזיק בקרן כספית פקדונות לזמן קצוב בשיעור לא מוגבל?

תשובה

תקנה 8(ב) לתקנות הנכסים, המתייחסת לקרן כספית בלבד, אינה גוברת על תקנה 8(א), שהיא כללית וחלה u1488 אף היא על קרן כספית. מנהל קרן אינו רשאי להחזיק בקרן כספית פקדונות לזמן קצוב (להלן – פקדונות) בשיעור העולה על 5% מהשווי הנקי של נכסי הקרן.

תקנה 8(ב) מתירה למנהל קרן להחזיק בקרן כספית תעודות חוב בשיעור של 25% משווי הנכסים כאמור, זאת בניכוי שיעור ההחזקה בפקדונות. ההיתר בתקנה 11 א אינו חל על המגבלות הקבועות בתקנה 8, בדבר שיעור מרבי של פקדונות . הוא חל רק ביחס לחריגה מהמגבלה בדבר שיעור מרבי בפקדונות ומזומנים יחד ולא לחלוקה ביניהם.

פועל יוצא של האמור הוא כי ההיתר לחריגה של 180 ימים חל לגבי שיעור המזומנים בלבד. יחד עם זאת, סגל הרשות יפרש את הגדרת "פקדון לזמן קצוב", ככזו שאינה כוללת פקדון שעל פי תנאיו לא מוטל קנס בגין שבירתו. לעניין זה, יובהר כי כל הפחתה בסכום או שיעור הריבית לה זכאית הקרן לפי תנאי הפיקדון, בשל שבירתו המוקדמת, היא בגדר קנס. פרשנות זו תאפשר לראות פקדון כאמור כמזומנים, וניתן יהיה להחזיקו במסגרת 50% המותרים, תוך היתר לחריגה לתקופה שאינה עולה על 180 ימים.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש בראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x