"אפקט המדד המוקדם" פוגע בתעודות סל

מהו "אפקט מדד מוקדם", מי נכנס ומי יוצא מהמדדים? ואיך כל זה משפיע על איגרות החוב ועל תעודות הסל?

 

 
 

עדי בן יצחק
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/03/2009

ב- 1 באפריל יעודכנו מדדי התל בונד, שכוללים את איגרות החוב בעלות השווי הגבוה ביותר בבורסת תל אביב. ההשפעה של עדכון המדדים על אגרות החוב הנסחרות בהם ניכרת כבר לפני העדכון בפועל, שכן הבורסה מודיעה על הרכב המדדים כשבועיים לפני העדכון, ושחקנים רבים בשוק ההון משנים את הרכב אחזקותיהם באגרות החוב הצפויות להיגרע ולהתווסף עוד לפני עדכון המדד בפועל. כך למעשה נוצר "אפקט מדד מוקדם": מחיר האג"ח עולה כבר לפני הכניסה למדד המיועד, ולהיפך -  יורד לפני היציאה מהמדד.

חברות הנדל"ן כבר לא מככבות בתל בונד

נראה, כי החל מתאריך זה נראה פחות סדרות של חברות נדל"ן במדדים האלה. שכן, 3 סדרות אג"ח של אפריקה, סידרה אחת של דלק נדל"ן וסידרה של אלביט הדמיה צפויות להיפלט ממדד התל בונד 60, בעוד שסידרה אחת בלבד של קרדן אן.וי. צפויה להתווסף אליו.

מי נכנס ומי יוצא?

אל מדד תל בונד 20 יצטרפו סלקום אג"ח ד` ולאומי למימון סדרה 176 בעוד שפרטנר א` ואפריקה כא` ייפלטו ממנו. אל מדד תל בונד 40 יתווספו 8 אגרות חוב: קרדן אן.וי. ב`, לאומי מימון התחייבות נד י`, לאומי מימון התחייבות ג`, אי.די.בי אחזקות ג`, מכתשים אגן ג`, בז"ן א`, כלל תעש יד`, אפריקה כא`. ממדד זה יגרעו סלקום ד`, לאומי מימון סד` 176, אפריקה טז`, אפריקה יד`, אפריקה כב`, דלק ישראל א` ואלביט הדמיה א`. אל התל בונד 60 מתווספות 7 אגרות חוב: קרדן אן. וי. ב`, לאומי מימון התחייבות י`, לאומי מימון התחייבות ג`, אי.די.בי אחזקות אג"ח ג`, מכתשים אגן ג`, בז"ן א`, כלל תעש יד`. ייגרעו 6 אגרות חוב: פרטנר א`, אפריקה טז`, אפריקה יד`, אפריקה כב`, דלק ישראל א`, אלביט הדמיה א`.

איך ישפיעו תעודות הסל על המחירים

תעודות הסל מחויבות לעקוב אחר הרכב המדדים והן משנות את הרכביהן רק בשלב הנעילה יום לפני עדכון המדדים בפועל. לכן, ב- 31.3.09, ערב עדכון המדד, תעודות הסל יהיו הגורם העיקרי שישפיע על מחירי אגרות החוב הקונצרניות. ככל שהיחס בין מחזור המסחר בתעודת הסל לבין מחזור המסחר באג"ח המרכיבות את המדד גדול יותר, כך השפעת תעודת הסל על מחירי אגרות החוב במדד תהיה גדולה יותר.
לקראת עדכון המדדים יווצר עודף היצע של אגרות החוב הנגרעות, שיגיע לשיאו כאמור ב-31.3.09, בעת עדכון הרכבי תעודות הסל. הדבר עשוי לגרום לירידה במחירי אגרות החוב של אפריקה ישראל, פרטנר, דלק ישראל ואלביט הדמיה, שצפויות, כאמור להיפלט ממדדי התל בונד. לעומת זאת, בעקבות לחצי ביקוש, צפויה עלייה במחירי האג"ח של קרדן אן.וי, אי.די.בי אחזקות, מכתשים אגן, בז"ן וכלל תעש.

תעודות הסל לא תמיד נהנות מהשינויים במחירי האג"ח

הדבר לאו דווקא עומד לזכותן של תעודות הסל. שכן, השינויים במחירים נובעים מסיבות טכניות בלבד של לחצי היצע וביקוש, הקשורים לעדכון המדדים הרלוונטיים. לכן, לא בטוח שאגרות חוב הרושמות עליות שערים לפני כניסתן למדד, ימשיכו להיסחר תחת סנטימנט חיובי, אלא אף להיפך, הן עשויות לאבד חלק ניכר מאותה עלייה, זמן קצר בלבד לאחר העדכון.  לא רק זאת, אלא שלעיתים דווקא אגרות חוב שעלו בעשרות אחוזים עשויות לרדת ביום המסחר האחרון, כיוון שפעילים רבים בשוק ההון אוספים אג"ח אלו במטרה למכור אותן לתעודות הסל, שחייבות לרכשן על מנת לשמור על הרכב דומה למדד אחריו הן עוקבות.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x