קניות מאתרים בחו"ל - מדריך לצרכן מהמועצה לצרכנות

כאשר האתרים הללו מנוהלים מחוץ לישראל, הרחק הרחק מעבר לים, יש לגלות משנה זהירות בשימוש בהם ולשים לב למספר היבטים טרם הרכישה

 

 
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
11/11/2018

 
חגי הקניות באינטרנט של חודש נובמבר בפתח: סינגלס דיי (חג הרווקים הסיני), בלאק פריידי ונוספים. הצרכן הישראלי חובב הקניות הוא אחד הצרכנים הנלהבים בעולם וישראל היא מעצמת קניות עולמית. עפ"י נתוני דואר ישראל, בשנת 2017 הוציאו הישראלים כ- 13 מיליארד שקל על קניות מקוונות, זאת לעומת כ-1.3 מיליארד שקל בשנת 2010. השנה הצפי גדול הרבה יותר.
 
 יוקר המחיה והאפשרויות הבלתי מוגבלות באינטרנט מביאים צרכנים ישראלים רבים מאוד להשתתף בחגיגת הקניות באתרים מחו"ל, בהם ניתן לרכוש כמעט כל מה שרוצים וחושקים, החל מביגוד ואביזרים, טלפונים, מכשירי חשמל, צעצועים, תכשיטים, בשמים, ריהוט ועוד ועוד ועוד...
 
כאשר האתרים הללו מנוהלים מחוץ לישראל, הרחק הרחק מעבר לים, יש לגלות משנה זהירות בשימוש בהם ולשים לב למספר היבטים טרם הרכישה. במועצה לצרכנות מתקבלות לא מעט תלונות בנוגע לרכישות באתרים אלו. להלן מידע חשוב וטיפים לרכישה בטוחה באינטרנט מהמועצה לצרכנות:
  • תשלום מאובטח- כדאי להעדיף רכישה באתר המאפשר לבצע תשלום מאובטח למשל באמצעות ,PAYPAL כך שאם לא מקבלים את הסחורה ניתן לבטל את התשלום בתנאי שהוא טרם נפרע. יש לעיין בתנאי השימוש לפני הרישום ל- PAYPAL. PAYPAL   לא מעבירה את מספר כרטיס האשראי לאתר, דבר המונע שימוש חוזר בפרטי אשראי ללא אישור, חיוב בסכום העולה על המוסכם או העברת פרטי הכרטיס לאתרים אחרים. אתרים המאפשרים תשלום מאובטח נחשבים לאמינים יותר מאתרים שאינם מאפשרים זאת.
  • מימוש זכויות לפי חוק הגנת הצרכן- לפני כל רכישה יש לוודא מי הגוף המנהל ומפעיל את האתר – חברה ישראלית או תאגיד שאינו רשום בישראל. תביעת חברה זרה בבית משפט בישראל הינו הליך יקר ומורכב.
  • אמינות האתר- מומלץ לעשות חיפוש בגוגל או בפורומים המוכרים כדי לברר אם התקבלו תלונות נגדו.  הקלידו את שם האתר וחפשו מידע שהתפרסם באינטרנט או בפייסבוק. אם האתר "בעייתי" ניתן להגיע מהר מאוד לתלונות ולגלות למשל כי האתר סיפק מוצרים מזוייפים או  אינו מספק את הסחורה עבורה שולם במזומן.
  • מדיניות החזרת מוצרים- באתרי קניות רבים בחו"ל קיימת מדיניות החזרה ברורה וכדאי לקרוא אותה לפני הרכישה. אתרים רבים מאפשרים להחזיר סחורה ולקבל החזר כספי מלא ללא קנס. יש לבדוק אם החזרת המוצר כרוכה בתשלום של דמי המשלוח, מה שהופך לעיתים את ההחזרה ללא כדאית.
  • הכנת רשימה קניות מסודרת- מומלץ לקראת יום הקניות לערוך רשימה מסודרת של המוצרים שברצונך לרכוש, וכן באיזה אתרים הם מצויים, על מנת שלא להיסחף ולקנות מוצרים שאינך צריך.
  • לפני לחיצה על אישור הקניה- יש לבדוק שאלו אכן הפרטים שרצינו לרכוש, הצבע, הדגם, הגודל, המחיר, האם יש לשלם עמלה כלשהי, ולוודא סופית שזוהי אכן ההזמנה שלך. 
  • תשלום עבור המשלוח והמכס- משלוח המכיל מוצרים שערכם הכולל הוא עד 75 דולר פטורים לחלוטין מתשלום מסים. חשוב לדעת שלעתים למחיר המוצג באתר מתווספים תשלומים נוספים למשל כדי לשחרר את החבילה מהמכס או מע"מ. על כן מומלץ לוודא אם חלים תשלומים נוספים ולבצע השוואת מחירים בהתאם.
  • עיקבו אחר פירוט כרטיס האשראי שלכם לוודא שאכן חוייבתם בסכום שרכשתם.
  • אישור עסקה- ודאו שקיבלתם למייל אישור עסקה ובה כתובים בדיוק הפריטים שהזמנתם. 
  • המחיר המופיע באתר הוא במטבע זר. כיצד אדע מהו המחיר שעלי לשם בשקלים? אם שילמת בכרטיס אשראי – חברת האשראי היא זו שמבצעת את ההמרה לפי השער היציג של יום הקניה. אם שילמת דרך העברה בנקאית או paypal הבנק מבצע המרה לפי השער המופיע באתר הבנק לאותו יום הקניה. בדר"כ חברת האשראי או הבנק גובים עמלת המרת מט"ח.
  • רכשתי מוצר באתר חו"ל, אבל מה שקיבלתי לא דומה לתמונה/לתיאור שהופיע באתר. מה הן זכויותי? מומלץ לבצע הרכישה באתרים המאפשרים החזרת מוצרים ללא עלות. במקרה שאין אפשרות כזאת, עליך לפנות אל האתר ממנו רכשת תוך כדי תיעוד ברור וצילומי מסך רלוונטיים של מה שקיבלת ומה שהזמנת. עליך לשקול האם כדאי יותר לבקש זיכוי ולא להחזרת המוצר בשל דמי המשלוח הכרוכים בכך. בכל מקרה, מומלץ לתעד את אופן הצגת הפריט ומחירו טרם ביצוע הרכישה.
  • הכניסו כמה שיותר פרטים ליצירת קשר עימכם – טלפונים, פקס, דוא"ל, כתובת פיזית ברורה ועוד, על מנת שהאתר יוכל ליצור קשר עימכם. 
 
 
 
 
 
 
 
x