מגזין FUNDER >>  ה-Short Squeeze של טסלה  לא קרה בארץ

את הסיפור הזה אני מביא, כדי להמחיש עוד היבט של מסחר, שקיים רק שם. בארה"ב, ולא קיים בארץ. הבורסה שלנו, רק בינואר האחרון, הצליחה להגיע לשיא שאליו הגיעה ב־2015, ולשבור אותו, לא לפני שהחששות של וירוס הקורונה שלחו את הבורסה המקומית למהלך ירידות נוסף

 

 
 

משה מימון
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
27/02/2020

 
אני מניח שכאנשי שוק ההון, נדהמתם וודאי לקפיצה הנחשונית של טסלה, עשרות אחוזים במספר ימים, עם רמת תנודתיות גבוהה מאוד. איך זה קרה, ולמה זה קרה לטסלה? ואיך זה קשור לטור שלנו הפעם.
 
נתחיל מההסבר לגבי טסלה. ההסברים נעים בין דוחות טובים שפרסמה החברה, והחשש של המשקיעים, שהנה מולנו מגיעה אמאזון הבאה, וכדאי לקנות אותה היום, כי מחר היא תהיה שווה פי 10. רק להזכיר שבשיא בועת הדוט.קום, אמאזון היתה שווה משהו קצת פחות מ־110$ למניה, וגם להזכיר שלא בטוח שטסלה היא האמאזון הבאה, אבל נניח לזה כרגע.
 
ההסבר הנוסף, לא קשור לנתונים של החברה עצמה, אלא למה שקרוי בשוק ההון Short Squeeze. למי מכם שהמונח לא מוכר לו, נסביר בפסקה אחת. בארה”ב, משקיעי מניות יכולים לרכוש את המניה בתקווה שמחירה יעלה, וימכרו אותה מאוחר יותר ברווח (פוזיציה שנקראת LONG), וכן יכולים לבצע את פעילות ההשקעה בסדר הפוך כלומר, קודם למכור את המניה, ואז לקוות לקנות אותה במחיר זול יותר, לאור העובדה שאין להם את המניה למכור, הם שואלים (לווים) את המניה ממשקיע אחר (בד”כ בעזרת הברוקר שעימו סוחרים). לאור העובדה שהמשקיעים מבצעים פעולה בנייר שאינו בבעלותם, הרי שפעולה זו נקרא בעברית מכירה בחסר (Short).
 
למה אני מספר את כל העניין הזה. כי אחד ההסברים הרלבנטיים למהלך שקרה במניית טסלה, הוא מה שקרוי בפי אנשי שוק ההון – Short Squeese, כשהכוונה היא שאם יש במניה מסוימת, כמות רבה של משקיעים שביצעו מכירה בחסר, מבינים שהם בצד הלא נכון של המניה, יתכן מצב שבו ההבנה הזו תגיע בבת אחת, לאותם ‘שורטיסטים’ (פעמים רבות אחרי הודעה טובה של החברה).
 
במצב כזה, שבו התובנה שהם לא בצד הנכון של המניה, יכולים המשקיעים לבצע קניה לכיסוי פוזיציית החסר שלהם בבת אחת. זה בתורו תורם עוד יותר לעליית מחיר המניה, שעולה גם לאור לחץ של קונים ‘רגילים’. מצב כזה, כשהוא מגיע בבת אחת, הופך לראלי עליות חזק, מהיר ועצבני, ולמהלך כזה קוראים Short Squeese. לחץ לרכישת המניה שמובל על־ידי השורטיסטים של המניה.
 
רבים מהמשקיעים סבורים כי המהלך המדהים של טסלה, נבע בעיקרו ממהלך כזה של short squeeze, מהמשמעותיים והאלימים שנראה בשוק ההון האמריקאי.
 
את הסיפור הזה אני מביא, כדי להמחיש עוד היבט של מסחר, שקיים רק שם. בארה”ב, ולא קיים בארץ. הבורסה שלנו, רק בינואר האחרון, הצליחה להגיע לשיא שאליו הגיעה ב־2015, ולשבור אותו, לא לפני שהחששות של וירוס הקורונה שלחו את הבורסה המקומית למהלך ירידות נוסף. כל זאת בעוד שהשווקים האמריקאים מגיעים שוב ושוב לשיא חדש.
 
אם בעבר, הבורסה היתה מועדן סגור, חברה ללא מטרת רווח, הרי שהיום הבורסה היא חברה פרטית לכל דבר. בראש ובראשונה מטרתה היא להרוויח, האם לא כדאי שהבורסה תציע עוד ועוד אפשרויות מסחר, שיגוונו את פעילות ההשקעות שלנו. אגב, על מכירה בחסר, דיברה הוועדה להגברת הנזילות בבורסה, עוד ב־2014. מאז הופרטה הבורסה, התהליך הושלם. נכון שמצבה היום, השתפר מאוד לעומת המצב שהיה בעבר, אבל עדין, הבורסה צריכה להשאיר את עצמה בחזית המסחר, ולאפשר למשקיעים המקומיים מגוון של פעולות, מכשירים פיננסיים, וכן, גם לאפשר ביצוע מכירה בחסר (מעבר לפעילות תוך יומית, מה שקרוי ‘שורט טכני’).
 
שלכם, משה מימון,
x