ניתוח שווקים >> מה קרה לשווקים הפיננסיים ? ברבור שחור פוגש שוק שאנן

השילוב של שאננות יתר ("שוק שמחפש סיבה למימוש רווחים אחרי עונת החגים ותחילת שנה"), וההפנמה שהווירוס אינו בעיה רפואית, במדינה רחוקה, אלא מקור של שיתוק כלכלי גלובלי, ובכן השילוב הזה הבשיל רק לפני עשרה ימים ותפס תאוצה בצורה שראינו עתה

 

 
משה שלוםמשה שלום
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
01/03/2020

לפניכם גרף יומי של מדד המניות העיקרי בארה"ב: מדד S&P500:


ומיד ניתן לומר, ללא הגזמה, ברוך שפטרנו משבוע המסחר הזה. לפחות עבור אלו הנמצאים "קנויים" על השוק, וזה רוב הציבור, באופן ישיר או עקיף. חייבים כאן להזכיר שקיים מיעוט שבמיעוט, אשר עבדו טכנית, עם כלי מומנטום, ואשר הגנו על התיק, צמצמו סיכונים, ואף לקחו קצת רווח מאותן ירידות חדות. 

ולפני שנתחיל להרחיב על מהות הדברים, פונדמנטלית וטכנית, הבה נסקור את שאירע. נזכור שרוב חודש פברואר המדד בילה בהשגת שיא חדש, סביב 3400, כאשר באזורים האלו של המחיר, אווירת השאננות כלפי ווירוס הקורונה, והשפעתו על המערכת הפיננסית הגלובלית ,הייתה גם היא בשיאה. בכלל, מדדי הפחד קצת גדלו אז אבל היו ממש באזורים של רוגע ושלווה היסטוריים. 

ומן השיא הזה המדד הצליח לרדת 15.83% (חוזים עתידיים, מגבוה לנמוך תוך יומיים). בכך, המדד החזיר בקצת פחות משבועיים, כ-18.18% עלייה קודמת. מספרים די מדהימים, בכל קנה מידה, בתקופה כה קצרה, במדד כה כבד וקובע! למעשה, לא היו עצירות סוף יום כלל: לא בקו המגמה ששימש עד כה את הגבול התחתון של התעלה העולה, ולא בקו המגמה הקובע מאז יוני 2019! 

ברמה התוך יומית, המדד חזר עד רמת תמיכה שכבר הורגשה חשיבותה לפני שנה, סביב מרץ 2019! וזאת סביב המחיר של 2850. אגב, הרמה הבאה, החשובה כמעט באותה מידה נמצאת לא הרחק כל כך סביב 2730. כאמור, את התנועה הזו עשה המדד במהלך יורד אחד, ללא עצירות, ובמומנטום אדיר מימדים אשר נראה היטב ב-Macd וב-Stoc כאשר באף אחד מהם לא קיבלנו הפעם אתראות או אזהרות, כדוגמת סטייה שלילית. 

מה כל זה אומר? למרות שכלי המומנטום במחיר הצליחו לתת זמן יציאה סביר, סביב 3300-3250, לפנינו תצוגה של מפגש בין "ברבור שחור" ושוק שאנן. כאמור, ווירוס הקורונה היה ידוע בהחלט, מתחילת דצמבר ועד תחילת הירידות. אבל, וכאן האבל הגדול, השילוב של שאננות יתר ("שוק שמחפש סיבה למימוש רווחים אחרי עונת החגים ותחילת שנה"), וההפנמה שהווירוס אינו בעיה רפואית, במדינה רחוקה, אלא מקור של שיתוק כלכלי גלובלי, ובכן השילוב הזה הבשיל רק לפני עשרה ימים ותפס תאוצה בצורה שראינו עתה. 

כל מושג הגלובליזציה עכשיו בסכנה: תנועה חופשית של אנשים, סחורות, והון, שיתוק מנגנון הייצור המבוזר בעולם של מוצרים סופיים וחלקי חילוף, יחד עם שיתוק מוחלט של שוק הצרכנים בכל מדינה שבה המחלה מתחילה לתפוס תאוצה. המודל החדש פשוט בסכנת קיום. מעבר לאחוזי הצמיחה שנעלמו וייעלמו, יש עכשיו צורך בבניה מחדש של חלוקת העבודה בין המפותחות והמתפתחות. 

וכל זה כאשר הבנקים המרכזיים נמצאים עם ה"מכנסיים למטה", דהיינו עם ריביות אפסיות גם כך ותוכניות הרחבה במלוא התנופה כבר עכשיו. אי הוודאות בדבר הזמן שהגדרת המודל השונה ייקח, ובדבר הצרות הפוליטיות שבנית מודל כזה ייגרמו, כל זה הרים דרמטית את הפחד של המשקיעים לגבהים חדשים. לדעתי, ווירוס הקורונה מהווה צומת דרכים במהלכה של הגלובליזציה.  והירידות של הימים האחרונים רק מציגות זאת חזותית ופיננסית. 

טכנית, אין ספק שהשווקים נמצאים במצב של מכירות יתר ושהתיקון העולה הראשון יאמר הרבה על המגמה. חזרה לשיא? זה בהחלט ייתכן אבל זה ייקח קצת זמן ולדעתי לא לפני שאזורי התחתית בין 2850 ו-2730 ייבדקו שוב ושוב. אם, חלילה, אזורים אלו לא יוכלו לעמוד איתן, אין הרבה שיעמוד בדרך של המדד לאזור התמיכה הנמוך יותר סביב 2350. נקווה מאוד שלא נגיע לכך. 

x