יוליוס בר >> ארה"ב מול אירופה מי יטפל טוב יותר במשבר

איך האירופאים יסייעו לעסקים קטנים ובינוניים לעומת התגובה של האמריקאים יכולה לקבוע הרבה במשבר הזה

 

 
 

כלכלני יוליוס בר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
11/03/2020

אף פעם זה לא גשם - תמיד זו סופה
בהתחלה הגיע הלם בביקושים, לאור המגיפה העולמית. לאחר מכן הגיעה מלחמת המחירים של ערב הסעודית בנפט, עוררה הלם אספקה ​​בנפט. מכאן שהסיכויים למיתון עולמי עלו.
קובעי המדיניות נמצאים בלחץ כבד. עד כה התגובה לא הייתה מוחשית. בהתחשב בבהלה, הסוחרים מחפשים נקודות כניסה, בעוד המשקיעים ממשיכים לחפש הגנות.

ה-9 במרץ הוא יום הולדתו ה-11 של השוק השורי במניות. עם זאת, למשקיעים אין זמן לחגוג, קל וחומר לפתוח פקקים. השבוע נפתח במצוקה קשה, מכיוון שמצב המגיפה המידרדר החמיר, ולאור השבירה במחירי הנפט. עבור יצרני נפט, הגרוע מכל הסיוטים התממש לאחרונה. ראשית, הביקוש קרס בגלל נפילה מהמגיפה. ואז, בסוף השבוע, אחד ממפיקי הנפט הבכירים פתח במלחמת מחירים. ההתפרקות שנגרמה במחירי האנרגיה שלחה גלי הלם למערכת הפיננסית וגרמה לבורסות לשחזר את סיכויי המיתון ל"סביר יותר".
כאשר הלחץ גבר, המלווים של המוצא האחרון נכנסים לפעולה, כלומר בנקים מרכזיים וממשלות. הבנק המרכזי של ארה"ב נשלח בזמן עם הורדת ריבית גדולה בשבוע שעבר, רק כדי לשדר לשווקים מה שנראה כמו סימן לבהלה - "מה הפדרל ריזרב רואה שאנחנו לא עושים?" היה הטון בשווקים. אז הזריקה הבאה צריכה להיות על המטרה. כשמסתכלים על שוקי המטבעות, המשקיעים עדיין בעלי אמון גבוה יותר בכך שלארה"ב יש יותר מרחב להדפיס כסף מאשר אירופה או יפן. זו הסיבה שהיורו נסחר רק בשעה 1.15 בשעות המוקדמות ביום שני. הבנק המרכזי האירופי יתן עדכון ביום חמישי לכל המאוחר. אך ההוכחה האמיתית תהיה תגובתם של ממשלות אירופה: כיצד הם יכולים להבטיח כי המגיפה הנוכחית לא תטביע ארגונים קטנים ובינוניים ותפעיל פיטורים המוניים? שוב, האמון גבוה יותר שהבית הלבן יספק בדיוק כמו שבייג'ינג עושה כבר כמה שבועות. התמיכה בעסקים בעייתיים באמצעות הפחתת מיסים ומימון גשר היא המקום בו אירופה עומדת בפני האתגר הגדול ביותר.

"תתחיל לחשוש כאשר אחרים חמדנים, ותאב בצע כאשר אחרים מפחדים" הוא ציטוט השבוע. חוכמתו של וורן באפט נתפסת לעתים קרובות כתירוץ לא לרדוף אחרי שווקים. בהתחשב במצוקה שקיימת כיום בשווקים, יש לתיאוריה הרבה יותר עוקבים מאשר בפועל. על אחת כמה וכמה, סוחרים צריכים לחפש נקודות כניסה בזמן שמשקיעים ממשיכים לחפש הגנות.

Fixed Income - איטליה: לא עוד 'טריקולור', רק אדום
כל מדינת איטליה נמצאת בהסגר, כפי שהודיע ​​ראש הממשלה האיטלקי קונטה אתמול בוועידה לאיטלקים. זהו אמצעי דרסטי כדי להגן על הנגיף להתפשט בהמשך ובוודאי שיש לו השפעה כלכלית משמעותית ותוצאות פוליטיות. אנו נשארים ניטרליים אך זהירים באיגרות חוב ממשלתיות היקפיות באירופה.

ראש ממשלת איטליה, ג'וזפה קונטה, החליט להוסיף להגנה מפני התפשטות נגיף הקורונאווה והנהיג צעדים דרסטיים על ידי הרחבת ההסגר לכל הארץ. אירועים ציבוריים אסורים ואיטלקים מורשים רק לעזוב את בתיהם לעבודה, רכישות מזון חיוניות ומסיבות חירום עד לפחות 3 באפריל. על התושבים לתת דין וחשבון על שהם מצייתים לחוקים החדשים ולהסביר את תנועותיהם; אי-ציות ייעשה בסנקציות או אפילו מאסר. אלה צעדים דרסטיים ובהחלט ישאירו את חותמם על המשק, שנאבק כבר לפני כן. הבנקים האיטלקיים חוזרים למוקד מכיוון שהם יהיו החוליה החלשה ביותר והפגיעים ביותר לירידה כלכלית ממושכת במדינה. חשיבות עליונה לזריקות נזילות על ידי ה- ECB. בשלב זה קשה להעריך את ההשלכות הפוליטיות, אך הן מהוות סיכונים נוספים. אנו שומרים על דירוג ניטראלי על איגרות חוב ממשלתיות היקפיות באיטליה ובאירופה, אך רואים סיכונים חסכוניים יותר כעת.

סחורות - זהב: התשואות האמיתיות חשובות ביותר
בגלל ירידה בציפיות לאינפלציה וכמה מכירות מאולצות, הזהב לא הגיב למכירת שוק המניות של יום שני.
על רקע מיתון עולמי, אנו עדיין חשים כי סיכוני צמיחה משתקפים היטב בשוק הזהב ושומרים על השקפה ניטרלית.

זהב הוא מקלט בטוח ולרוב המשקיעים זה נראה כמו נכס פשוט. ביום כמו היום, בו גל סלידת סיכון פוגע בשווקים, הזהב אמור להתפקד היטב ולהקל על חלק מהכאב שנגרם כתוצאה ממניות צונחות. עם זאת, הזהב לא הגיב למכירת השווקים בשווקי המניות וההתמצקות הקשורה בתשואות האוצר האמריקניות. כיצד זה אפשרי? סיבה אחת לכך נעוצה במחירי הנפט הנמוכים בצורה חדה, אשר גוררים את ציפיות האינפלציה ובכך מניבים את התשואות. בשנים האחרונות תשואות מותאמות אינפלציה, מה שנקרא תשואות ריאלית ריאליות, היו אחד המניעים החשובים ביותר של מחיר הזהב.

ללא תלות בתגובה של ימינו, עלינו להכיר בכך שהיסודות לטווח הקצר של הזהב התחזקו ולא נחלשו מאז שהמלצנו לקחת רווחים לפני כשבועיים. הסיכונים להאטה בצמיחה העולמית כתוצאה מהתפשטות נגיף הקורונוס עלו והבנק הפדרלי ריזרב הגיב בקיצוץ ריבית מפתיע. עם זאת, ככל שעוד יותר קיצוצים מתומחרים בשוק כיום, אנו עדיין מרגישים בנוח עם הערכתנו, כי סיכוני צמיחה כבר משתקפים היטב בשוק הזהב - אלא אם הכלכלה העולמית תיכנס למיתון. אנו שומרים על השקפתנו הניטראלית בנושא זהב אך מעלים את יעד המחירים לשלושה חודשים ל 1625 דולר לאונקיה. במקביל אנו משאירים את יעד המחירים ל -12 חודשים ללא שינוי בסך של 1600 דולר לאונקיה, שכן הצמיחה העולמית אמורה להתאושש בסופו של דבר. בטווח הקצר מאוד, סיכוני המחירים עדיין נשארים מוטה כלפי מעלה.

x