דו"ח WeCheck על שוק השכירות במשבר הקורונה: ירידה במספר הנכסים החדשים המוצעים להשכרה מידי שבוע

ירידה בביקוש לדירות בתל אביב רבתי, שכר הדירה בתל אביב יורד במעל מ – 5%

 

 
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
13/04/2020

משבר הקורונה משפיע רבות על המשק במגוון תחומים, ביניהם גם על שוק שכירויות הדירות, לאו דווקא כפי שהיינו מצפים. נתוני חברת WeCheck, (חברת Fintech ישראלית חדשנית בניהולו של רמי רונן ובבעלות יד2 וישראכרט המספקת לבעלי נכסים אפשרות להכיר את הדיירים וכן לרכוש ערבות מלאה לשכר הדירה או לקבל את שכר הדירה לשנה מראש), חושפים כי מחירי שכר הדירה ירדו בתל אביב רבתי ועלו במרבית האזורים האחרים בחודשי ינואר, פברואר ובחצי מחודש מרץ שכר דירה ממוצע בתל אביב היה כ 6000 שח ובשאר הארץ כ 3800 שח. אלא שמאז פרוץ המשבר והחמרת תנאי הסגר והבידוד בארץ, (החל מה- 15 למרץ) שכר הדירה הממוצע בתל אביב ירד ל 5560 ש"ח (ירידה של כ 5.5 אחוז) אבל בשאר הארץ  הוא דווקא עלה לכ- 4000 ₪ - עליה של כ 5 אחוז. כל המספרים מתייחסים לשכר הדירה המבוקש על ידי משכירי דירות בתקופות הללו.
 
פחות דירות מוצעות
 
עוד עולה מנתוני החברה כי החל מהשבוע השני של מרץ ועד לסוף השבוע שעבר השוק נמצא במגמת ירידה מתמדת במספר הנכסים החדשים המוצעים להשכרה מידי שבוע  - ירידה של 7.3% בשבוע של ה-8, 9.5% בשבוע של 15, 14% בשבוע של ה-22). שינויים אלו אינם אחידים בכל אזורי הביקוש השונים. להלן טבלה המייצגת את השינויים באזורי הביקוש המרכזיים בתקופה זו (השינויים המוצגים באחוזים מול ממוצע אזורים אלו בחודשים ינואר ופברואר):
 
 
בתל אביב - אזור הביקוש מספר אחד בישראל, מתאפיין בגידול מהותי בהיצע הדירות. וקיטון משמעותי בביקושים -  קיימים לכך מספר הסברים:
 
העברתן של דירות אירוח (AIRBNB) לדירות מגורים למול ההתמעטות של הדיירים הפוטנציאליים
דיירים שמוציאים את הדירות שלהם לשוק בטרם הסתיים החוזה . היציאה של צעירים רבים לחל"ת שבוחרים לחזור לגור אצל הוריהם מייצרת היצע  גדול וירידה בביקושים עוד עולה מהטבלה כי חיפה "מתנהגת" הפוך מתל אביב, ירידה בהיצע הדירות ועליה משמעותית בביקוש של הדיירים. רמת גן מתנהגת כמו תל אביב ולהן מאפיינים דומים לעומת ירושלים וחיפה שמתנהגות דומה. מכך עולה כי ההשפעה של משבר הקורונה על השוק מתבטאת באופן חזק יותר במרכז לעומת הפריפריה כאשר השינוי הגדול ביותר הוא בתל אביב.
ומה הלאה?
 
לפי ההערכות החברה השוק עדיין לא סיים את מהלך הכיווץ ואנו כנראה נראה ירידה של בין 40-50% בהיצע הדירות כאשר ההתמקדות תהיה בדירות זולות במקומות בהן אין לדיירים אלטרנטיבה. למול זאת עם התחלת היציאה מתקופת הסגר אנחנו מניחים השוק יהיה מהראשונים להתאושש, כל אותם דיירים ובעלי דירות שהמתינו, לא יוכלו להמתין עוד ותהיה קפיצה משמעותית בפעילות. בתקופה זאת תהיה חשיבות עצומה לאפשרות לקבל מימון וביטחונות מתאימים לעסקאות ההשכרה מאחר ויקח זמן עד אשר כל מי שיצא ממעגלי העבודה יחזור באופן מלא ורמת הסיכון של בעלי הדירות תגדל משמעותית.
x