רשות ניירות ערך>> חשיפה אפשרית לאג"ח שאינן מדורגות בדירוג השקעה ולתאגיד בנקאי אצלו מוחזקים מזומנים ופקדונות של הקרן

טיוטה להערות ציבור - הוראת שעה בדבר גילוי בשם הקרן

 

 
ענת גואטה-יור רשות נירות ערך  צילום ענבל מרמריענת גואטה-יור רשות נירות ערך צילום ענבל מרמרי
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
16/04/2020

כללי
בימים אלה פוקד את העולם אירוע בעל השלכות מאקרו כלכליות, שמקורו בהתפשטות נגיף הקורונה במדינות רבות ברחבי העולם. מדינת ישראל נוקטת בצעדים משמעותיים בעקבות אירוע זה בניסיון למנוע את התפשטות הנגיף, וכך גם מדינות נוספות.
השבועות האחרונים מתאפיינים בירידות חדות במחירי ניירות ערך בשלל בורסות מרכזיות ברחבי העולם ובבורסה לניירות ערך בתל אביב, תוך עלייה בתנודתיות במחירי סחורות ונכסי סיכון שונים.
ענף קרנות הנאמנות סופג היקפים מצטברים חריגים של פדיונות בקנה מידה שלא ידענו בעבר, גם במשברים קודמים, ובנוסף לכך, בהתאם למגמת השווקים, נכסי הקרנות סופגים ירידות שווי. 
נוסף על אלו, ניתן לחזות בתחילתה של תופעת הורדות של דירוגי אג"ח, וקיימת סבירות כי היא  תיעשה משמעותית בעתיד הקרוב, על רקע השלכות המשבר שיוצרת התפשטות הנגיף. לכך תהיה השפעה ישירה על קרנות נאמנות אשר על פי מדיניות ההשקעות שלהן לא ניתן לייצר בהן חשיפה לאג"ח שאינה בדירוג השקעה או שחשיפה כאמור מוגבלת לשיעור אשר אינו מחייב הוספת סימן קריאה בשם הקרן.
 
הוראה למנהלי הקרנות בדבר גילוי בשם הקרן אודות חשיפה אפשרית לאג"ח שאינן מדורגות בדירוג השקעה ולתאגיד בנקאי אצלו מוחזקים מזומנים ופקדונות של הקרן עיגנה את עמדת סגל הרשות בדבר משך הזמן אותו רשאי מנהל קרן לקבוע במדיניות השקעות של קרן הכוללת הגבלה על שיעור חשיפה לאג"ח שאינו בדרוג השקעה, כי ימשיך במהלכו להחזיק באג"ח שדירוגן ירד מתחת לדירוג השקעה, בניגוד להתחייבותו בעניין זה, ובאילו תנאים יחזיק בהן, מבלי שהדבר יחייב הוספת סימן קריאה בשם הקרן. ככלל, נקבעה בהוראה תקופה מרבית של עשרה ימי מסחר מיום שהחלה החריגה, שניתן לקבוע כ"חריגה מותרת" שאינה בגדר הפרת האיסור לחרוג ממדיניות ההשקעות של הקרן. לעניין זה ההוראה קובעת כי מנהל קרן אינו רשאי
לקבוע במדיניות ההשקעות תקופה ארוכה יותר להחזקת אג"ח כאמור. יחד עם זאת, ההוראה קבעה כי במקרים מסוימים תקופת החריגה המותרת תוכל לעמוד על שלושה חודשים. זאת בקרנות אשר נחזות להיות פחות סולידיות ומסווגות תחת הכותרות המאפיינות "אג"ח בארץ- כללי", "אג"ח בארץ – חברות והמרה" או "אג"ח בחו"ל", ואשר מדיניות ההשקעות שלהן כוללת התחייבות שלא ליצור חשיפה לאגרות חוב שאינן מדורגות בדירוג השקעה כלל, ובכפוף לתנאים
הבאים:
א. מנהל הקרן הגיש לרשות ולבורסה דוח בדבר החריגה עד תום יום חישוב המחירים השני לאחר היום שבו החלה, וזאת במידה והחריגה לא תוקנה עד מועד זה; 
ב. דירקטוריון מנהל הקרן (או ועדה שהואצלה לה סמכות זו) קיים דיון ביחס לחריגה ואישרה, לאחר שהניח את דעתו באמצעות מידע כלכלי עדכני, דוגמת אנליזה, הערכת שווי וכיו"ב, בדבר הסיבות להמשך ההחזקה באג"ח, וזאת עד ליום חישוב המחירים העשירי לאחר היום שבו החלה החריגה. דבר החריגה וכן פירוט הדיון דווחו לנאמן;
ג. שיעור שווין של כל האג"ח המוחזקות בקרן, שדירוגן ירד לדירוג הנמוך מדירוג השקעה, לא עולה על 2.5% מהשווי הנקי של נכסי הקרן, ושיעור שווין של כלל אג"ח כאמור שהוציא תאגיד, לא עולה על 1% מהשווי הנקי של נכסי הקרן;
ד. לתיאור התחייבות מנהל הקרן, בתשקיף או בדוח, לפיה הקרן לא תיצור חשיפה לאג"ח שאינה מדורגת בדירוג השקעה, נוספה התייחסות לכך שמקום שירד דירוג אג"ח המוחזקת בקרן לדירוג הנמוך מדירוג השקעה, באופן שהשקעות הקרן חרגו ממדיניות ההשקעות שלה, יתאים מנהל הקרן את השקעות הקרן למדיניות ההשקעות לא יאוחר משלושה חודשים לאחר היום שבו החלה.
לאור האפשרות כי המשבר המתמשך יביא להורדות דירוג אג"ח בהיקפים גדולים יחסית, נדרש לבצע איזון בעת הזו, בין הצורך בקביעת מדיניות השקעות ברורה ומובהקת, ללא החרגות, בקרנות אשר בהן ציפיות בעלי היחידות הן להתנהלות סולידית ופחות תנודתית, לבין מניעת נזק לבעלי היחידות, שעלול להיווצר בעקבות דרישת מימוש מהירה של אגרות חוב וללא שיקול דעת בבחירת העיתוי האופטימלי. איזון זה יתקבל על ידי מתן האפשרות לקרנות נוספות להאריך את תקופת "החריגה המותרת" הקבועה בהוראה מעשרה ימים לתקופה של חודש ימים בלבד, בכפוף להתקיים התנאים לחריגה הקבועים היום בהוראה. הדבר יתאפשר אך ורק בקרנות אשר התחייבו במדיניות ההשקעות שלהן לא לייצר כלל חשיפה לאגרות חוב שאינן בדירוג השקעה, מאחר שבקרנות אשר בהן רשאי מנהל הקרן, לפי מדיניות ההשקעות, ליצור חשיפה לאגרות חוב שאינן בדירוג השקעה בשיעור מוגבל, קיימת ממילא גמישות מובנית למנהל הקרן להחזקה כאמור ומרחב תמרון המאפשר לו לבחור איזו אג"ח לממש כדי לעמוד במגבלות.
יובהר, כי ההוראה מלכתחילה אינה חלה ביחס לקרן כספית. זאת מאחר שהמגבלות בדבר רמת דירוג האג"ח המותרת בהחזקה בקרן כספית מקורן בתקנות השקעות משותפות בנאמנות נכסים שמותר לקנות ולהחזיק בקרן ושיעוריהם המרביים, התשנ"ה -1994 ולא בקביעה עצמאית בידי מנהל הקרן במדיניות ההשקעות.
אין באמור כדי לגרוע מחובתם של מנהלי הקרנות להמשיך ולהקפיד על עירנות רבה וזהירות ביחס לסיכונים הגלומים בפעילות הקרנות שבניהולם ולפעול להערכת סיכונים אלו וצמצומם.
 
התיקון המוצע
בתקופה שבין מועד פרסום הוראה זו, ועד ליום י' באב התש"פ (31 ביולי 2020) בהוראה למנהלי הקרנות בדבר גילוי בשם הקרן אודות חשיפה אפשרית לאג"ח שאינן מדורגות בדירוג השקעה ולתאגיד בנקאי אצלו מוחזקים מזומנים ופקדונות של הקרן, בסעיף 1, לאחר המילים "תהא שלושה חודשים" יבואו המילים: "ובקרנות המסווגות תחת הכותרות המאפיינות "אג"ח בארץ – מדינה", אג"ח בארץ – שקליות" ו"אג"ח בארץ – מט"ח" אשר מדיניות ההשקעות שלהן כוללת התחייבות שלא ליצור חשיפה לאגרות חוב שאינן מדורגות בדירוג השקעה – חודש ימים והכל", באופן שנוסח ההוראה לאחר התיקון יהיה כלהלן:
"1. מקום שירידת דירוג אג"ח המוחזקות בקרנות לדירוג נמוך מדירוג השקעה מביאה לחריגה ממדיניות ההשקעות של הקרן, לא יחשב המשך החזקתן בקרן כהפרת האיסור לחרוג ממדיניות ההשקעות למשך עשרה ימי מסחר מיום שהחלה החריגה. מנהל קרן אינו רשאי לקבוע במדיניות ההשקעות תקופה ארוכה יותר להחזקת אג"ח כאמור לעיל. עם זאת, תקופת החריגה המותרת בקרנות אשר מסווגות תחת הכותרות המאפיינות "אג"ח בארץ- כללי", "אג"ח בארץ – חברות והמרה" או "אג"ח בחו"ל" ואשר מדיניות ההשקעות שלהן כוללת התחייבות שלא ליצור חשיפה לאגרות חוב שאינן מדורגות בדירוג השקעה תהא שלושה חודשים, ובקרנות המסווגות תחת הכותרות המאפיינות "אג"ח בארץ – מדינה", אג"ח בארץ – שקליות" ו"אג"ח בארץ – מט"ח", אשר מדיניות ההשקעות שלהן כוללת התחייבות שלא ליצור חשיפה לאגרות חוב שאינן מדורגות בדירוג השקעה – חודש ימים, והכל בהתקיים התנאים הבאים...".
x