סקירת שווקים >> ניתוח של מדדים מובילים ומט"ח >> אנחנו עדין בשלב הבנת המשמעות של המשבר

מבט על תא-35 שקל/דולר וה-S&P500 | המבט השבועי הזה משלב קצת פונדמנטלי עם קצת טכני, וגם מסתכל קדימה | דווקא הדולר נותן אינדיקציה אופטימית משהו

 

 
ניתוח שווקיםניתוח שווקים
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/04/2020

הקדמה


אנו עדיין בסערה הראשונית של הדברים. כמו בכל משבר, ישנו הרגע של ה"מכה", ישנו הרגע של העיכול וההפנמה של משמעויות העניין, וישנו הרגע המתמשך של השיקום מן האירוע. לצערי, אני חושב שאנו עדיין בשלב השני של הדברים ושכל השלכות המשבר לא נתגלו לנו עדיין. למרות זאת, אין להתכחש לעובדה שהמדדים והמט"ח, הנסקרים מטה, מצביעים על סוג של תקווה לחזרה מהירה מעלה. 


למעשה, רוב המדדים העיקריים נמצאים באזור הכרעה בין הקביעה הזו: שלפנינו תיקון טכני עולה של מגמה יורדת ארוכת טווח, או התחלה עוצמתית של מגמה עולה חדשה. כל זאת כאשר ההכרעה תיקבע גם אם התחתיות נקבעו בסוף מרץ ותחילת אפריל. מן הבחינה הזו אין הרבה הבדלים מהותיים בין השווקים המנייתיים המקומיים והעולמיים. יש פשוט עוצמה ומיקום טכני שונה. 


לעומת זאת, הדולר מצביע על משהו קצת אחר, יותר אופטימי עבור המקווים לסיום קרוב של המשבר. אם המשבר היה נתפס כדבר מאיים לטווח הארוך מאוד, עבור המערכת הפיננסית במיוחד, אני מניח שהיינו רואים את נכס המפלט הזה מצליח להתייצב ברמות הרבה יותר גבוהות ממה שהוא נמצא בהן כיום. 


בחזית המט"ח אין עניין של סקטורים טובים או פחות, חברות יעילות יותר או פחות. יש ייצוג נטו של נכס המקבל גב חיובי כאשר בעולם העסקי-פיננסי יש בעיה יסודית. דוגמה לכך ראינו כאשר הדולר שלנו נסק ל-3.9. החזרה לסביבה של 3.55, המוכרת לנו כל כך, מרמזת על התקווה וההשערה, מצד המשקיעים וקובעי השוק, שלפנינו "פחד גדול", אשר יתפוגג תוך חודשים ולא שנים ארוכות. התנהגות הדולר במשבר 2007-9 יכולה להעיד על מה שהגיוני שיקרה כאשר יש פחד ארוך טווח כזה. הבה נראה עכשיו כל נכס ונכס כדי לקבל תחושה על הנקודות הטכניות הספציפיות שלו. 





תא 35


בינתיים, שוק המניות שלנו הינו חלש יחסית למה שנראה בהמשך, במדדי ארה"ב. המהלך היורד, מן השיא של 1750 ועד התחתית של ,1140 התאפיין במהירות ועקביות די מדהימים כאשר רק סביב 1600-20 ראינו סוג של היסוס רגעי. ואז, עד 1280 לא היה שום עיכוב לירידות ומשם התחילו להיות לחוצים הברקסים עד התחתית הסופית של 1140. 


מה כל זה אומר? שבדרך למטה לא היו עכבות למשקיעים לחשוב שלפנינו משבר אמת, ארוך טווח, ופוגע לא רק בצד הפיננסי אלא גם בכלכלה האמיתית ממש. ואז הגיע ה-24-03. אז, בעזרת העולם, אך בעיקר גם בעזרת שחקני האופציות על המדד, ומה שהוצג כמה שהממשלה מוכנה לעשות עבור המשק, ראינו היפוך של V. 


רמות המחירים של חלק מן החברות, אשר ירדו כ-60-70 אחוזים, ואף יותר, נראו כמציאה של ממש אם חושבים שלפנינו משבר יזום על ידי הממשל ולא הנובע מאלמנט בסיסי של מקרו כלכלה או קריסה פיננסית. ומאז, המהלך העולה התנהג טכנית למופת. כמו שנראה, מבנהו כמבנה של המהלך העולה האמריקאי וזה די מעניין לאור העובדה שכמעט כל האוכלוסייה הייתה בסגר, ושהיה לנו חג משמעותי כחג הפסח באמצע התקופה. 


בכל אופן, החזרה עד כה הגיעה עד לקצת יותר משליש בלבד (40%) מן הירידה כולה. סרגל ה-פיבונצ"י מראה את הרמות היטב, כאשר אנו נזכור שתיקון טכני לגיטימי יכול להשתרע בין שליש ושני שליש. למה אנו נמצאים בנקודת הכרעה? הרי יש עד סביב 1520 (61.8% תיקון) כדי להתלבט לגבי מהותה של התנועה העולה? העניין הוא במה שקרה ממש בימים האחרונים. ועל כך, אני אפרט בסקירה של המדד האמריקאי כי שם זה נראה הרבה יותר בבירור. 





דולר-שקל


כמו שהזכרתי בהקדמה, שוק המט"ח המקומי, ועולם הדולר בכלל, מסמל לנו יותר מאשר מהותו של המטבע האמריקאי כסמן של כלכלת המעצמה, אלא מביא לנו הצצה לא קטנה לתוך הפסיכולוגיה של המשקעים המקומיים והעולמיים. מה בעצם העניין? כמו שאמרתי פעמים רבות, הדולר מהווה נכס קלסי של מפלט, כאשר קיים פחד גדול ביחס למערכת הפיננסית-כלכלית. 


בעת סכנה כזו אנו נראה ירידות במניות, ירידות באג"ח הפחות מדורג, עלייה די דרמטית בדולר, עליות באג"ח הממשלתי הקצר, ונכסים נוספים כמו זהב ואף בביטקוין. וזה מה שאכן קרה בתחילתו של המשבר הזה. ראינו את הדולר אצלנו קופץ ללא מעצור מ-3.4 ל-3.9. ואז הגיע ההיפוך במניות שלווה בהיפוך בדולר. 


היפוכים אלו הצביעו על ההקלה שחשו המשקיעים כאשר הם הבינו שקובעי המדיניות מוכנים לשים את היד בכיס כדי לעזור. בעיקר בעולם אך גם אצלנו. וכמו שאמרתי בהקדמה, הדולר משקף הכי הרבה את תחושת ההקלה הזו. לעומת חזרה של קצת יותר משליש במניות המקומיות ראינו קריסה וחזרה של כמעט 80% (!) מן העלייה בדולר המקומי. 


זה כבר מעבר לתיקון טכני לגיטימי, ובעצם, מצביע על ביטול אלמנט המפלט שהזכרתי. יתר על כן, כאשר חושבים שלפנינו דולר הנסחר מול השקל, דהינו מטבע הכלכלה המקומית שלנו, אנו רואים שהמשקיעים מאמינים מאוד ביכולת הכלכלה המקומית להיות חזקה, ובעלת ביצועי יתר, מעבר לממוצע העולמי. וזה מעניין ואופטימי במיוחד. 





S&P500


והנה הגענו לשוק המניות הקובע מכולם והוא השוק האמריקאי. אין ספק שלפנינו סיפור הצלחה לא קטן. תחילה נזכור את הירידה: מן השיא של 3400 ועד התחתית של 2178, ראינו מהלך יורד אכזר אך מסודר להפליא: שימו לב לתיקון העולה בין 2850 ו-3130, ולמרות שלא רואים זאת כאן היה גם מהלך מתקן לא קטן סביב 2700-50. כך, שהאופי המדכא של המהלך כולו לא עצר את המשקיעים מלבצע אותו בסדר מופתי של 5 גלים יורדים. לא הייתה כאן זריקה חסרת רסן של סחורה אלא מהלך יורד עם סדר גלים יפה דווקא. אנשי אליוט שפעלו עלפי תורתם יכלו בהחלט להרוויח המון מן הצפי של מה שיקרה. 


ומאז התחתית? שוב סדר וניקיון תנועה: עלייה דרמטית עד אזור השליש פיבונצ"י של 2640 כגל 1, ירידה קטנה כגל 2, חזרה מעלה מהירה עד התנגדות הטבעית של 2865 (שהיה שפל של המהלך היורד הראשון במדויק!), והתייצבות של המהלך ממש בחצי ה-פיבונצ"י (!) כגל 3. כל הדברים ממש על פי ספר טכני מן המאה הקודמת. 


ולמה זה מקום של הכרעה עבור המדד הזה, ועבור המדד המקומי אשר סקרתי לעיל? בשני המקרים אנו לפני הכרעה אם כעת נבנה גל 4 אופקי, שאחריו גל 5 מסיים קטע מגמתי עולה, או שאנו עומדים לפני התייצבות לפני חזרה מטה. במקרה הראשון הדבר יצביע על חידוש מגמה עולה של גל גדול 1, ובמקרה השני אנו מדברים על סיום תיקון של שני שליש לגיטימי שאחריו חידוש הירידות הגדולות. עם סיכוי של שבירה של התחתית. 


אכן הכרעה טכנית גדולה. לדעתי, אמצע שבוע הבא יאמר לנו אם כך או כך, כאשר אין סיבה כרגע לחזרה מהירה לשוק דובי דווקא.  בכל אופן, במהות הדברים הלא טכניים, חייבים לקרות שני דברים בטווח הקצר כדי שנוכל לקוות לטוב באמת: התייצבות וחזרה לסביבת 25-30 דולר במחיר הנפט, והמשך ירידה של המתים והמונשמים בעולם, ללא גל שני משמעותי. בטווח הארוך, הגעת תרופה וחיסון, והעזרה הממשלתית לאזרחים, יעשו את העבודה. 


הערה כללית לגבי הגרפים:
אחרי שנים רבות של שימוש במערכת גרפית משלי, החלטתי להשתמש במערכת גרפית של אתר, אשר מספק את מיטב הטכנולוגיה לכך, ובחרתי באתר Investing.com. היותו אתר שמאפשר מבט גם על נכסים ישראלים רק הוסיף נקודות לבחירתו, ואני חושב שהשינוי מהווה התקדמות, ואף בהירות יתר, על מצבם הטכני של הנכסים. 


כל הגרפים המוצגים ימשיכו להיות יומיים, דהיינו שבהם כל נר מייצג יום של מסחר, אבל יהיו מוצגים על בסיס נרות Heikin-Ashi על מנת לקבל תחושה מגמתית הרבה יותר ברורה ומספקת למשקיעים וסוחרים העובדים על בסיס מתודולוגיה קרובה לזו. לבסוף, אני מזמין את הקוראים להתנסות בצד הגרפי של האתר ובכל שירותיו המגוונים והמעניינים.   

x