השוואת קרנות >> סקטור האנרגיה >> קרנות מעניינות בסקטור במצוקה

 

 
קרנות נאמנותקרנות נאמנות
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
03/05/2020

הקדמה:


תופעת הלוואי הבולטת ממשבר הקורונה העולמי הינו פיחות מחירו של משאב האנרגיה המפורסם ביותר: הנפט. כבר נכתב רבות על כך בדפיו המרובים של אתר זה, כולל ווידאו מטעם עבדכם הנאמן. ובכל זאת, שילוב הקריסה במחיר, כתוצאה מהקטנת הביקוש לסחורה והריבים בין המדינות המפיקות מביאות את הענף כולו למצב שלא היה כדוגמתו זמן רב מאוד. לצורך המחשה הנה גרף שבועי של חוזה הנפט האמריקאי (WTI) שבו כל נר מייצג פעילות של שבוע שלם:





בו, אנו רואים את אזורי המחיר החשובים המודגשים, ואיך המחיר ירד מרמת התמיכה החשובה שהייתה בסתיו 2001 (!!), סביב ה-18$. אגב, ציירתי כאן רמות השפל (בסגול) והשיא (ירוק) שהמחיר צריך להתגבר עליהם כדי לחזור לשיא כל הזמנים, ורמות מחיר חשובות המשלבות שיאים ושפלים כאלו כתמיכות והתנגדות כלליות יותר (קווים). בכל אופן, התצוגה הזו מדגימה את עומק הבור שבו הנפט נפל והרקע המדאיג עבור התעשייה הזו. כל זה כרקע לא פחות מעורר מחשבה עבור הקרנות העוסקות בחברות של הסקטור. קרנות המהוות את הנושא של הסקירה הנוכחית.


הנה פרטיהן העיקריים של הקרנות:





בגדול, יש לנו שלוש קרנות המצהירות בהתמקדות עיקרית בסקטור. אחת ממיטב, אחת מהראל, ואחת מקסם. צמצום ההיצע בתחום מאפשר לראות אם יש באמת הבדל משמעותי ביניהן, וכמו שנראה, אין כזה משמעותי אבל יש עדיין עניין בבחינה של הפרמטרים שלהן כאשר יש בהחלט נואנסים של עלויות וביצועים. מיד נציין שבגלל שינוי מדיניות שבוצע ב-אמצע 2018, לקרן של קסם אין עדיין נתונים רבים מדי להשוואה מול התחרות המגיעה משתי הקרנות האחרות. 


כמו שאתם יכולים לראות, הקרנות האלו מנוהלות ואינן זולות במיוחד. כמו תמיד, אנו מצפים ממנהל קרנות קצת להוזיל דמי ניהול כאשר הביצועים הופכים להיות בעייתיים אבל, בסקטור הזה, המנהלים אינן חושבים כך, וממשיכים לקחת יותר מ-2% עבור הפריבילגיה להחזיק ביחידות הקרנות האלו. 


כמו כן, סטיות התקן של כל הקרנות "מתפוצצות" כלפי מעלה ומצביעות על תנודתיות עצומה וזאת, כמובן, עקב ההתפתחויות האחרונות במחירי הנכסים שבהחזקות הקרנות. תנודתיות כזו לא נראתה באמת הרבה זמן! 


על פי ביצועי שנה, קסם הפסידה הכי פחות אבל יש לתת קרדיט למיטב על מה שקרה בטווח היותר ארוך. מבין כל הקרנות מיטב היא הגדולה מכולן, וזאת בכפי-3. אבל, בסה"כ, מדובר בכסף לא גדול עם כ-11 מיליוני שקלים סה"כ. לסיום נציין שמיטב מחזיקה הכי פחות מניות ועם החשיפה הגדולה יותר לחו"ל עם כמעט 5% מן האחזקות. לדעתי, זה דווקא מועיל לה עכשיו עקב ההשפעה הממתנת של הדולר העולה בזמני משבר. 


ביצועי הקרנות:





ברור שמן התמונה הזו מיטב מובילה בביצועים מבין שלושת הקרנות. היא זו שעלתה הכי הרבה בזמנים הטובים וירדה הכי פחות בזמנים הפחות טובים. ולמרות שאנו יכולים להבחין במגמה הכללית הדומה של תנועת המחיר בשלושת הקרנות, אין מנוס מלהבחין בהבדלים חשובים בתקופות מסוימות שיכולים להתבטא עד כדי 5% של הפרש ביצוע. למשל כמו באביב 2019, כאשר ראינו הפרש כזה בין הקרנות של מיטב ו-הראל והקרן של קסם. 


מאז תחילת משבר הקורונה, אין ספק שכולן סבלו קשות אבל שוב אין ספק שהנכסים השונים המוחזקים על ידי מנהלי הכספים יצרו את ההבדלים הקטנים שבין הקרנות. כרגע, אנו מדברים על מרווח הפסדים של 30-40% עבור המשקיעים כולם. מה קורה בעצם כאן? אין כאן קורלציה ישירה עם מחיר הנפט עצמו אלא השלכה של מחירו על רווחיות חברות העוסקות בתחום בארץ ובחו"ל. 


ככל שהחברות האלו מושקעות ומרוויחות יותר מתחומים כמו חיפוש אנרגיה, ניצול בארות, הפקה ושיווק של מוצרים, כך המכה גדולה. אין צורך להזכיר את תנודתיות המניה של קבוצת דלק בארץ כדוגמה בולטת של משהו המושפע מן התהפוכות של הסקטור. היכולת של מנהלי הכספים של הקרנות להימנע מהפסדים די מועטה כאן, ונמצאת בעיקר בגיוון של התיק, ובהליכה למזומנים-אג"ח מדינה לעת-מצא. וזה מה שראינו במיטב, כאשר שם מושקעים הכי פחות מנייתית. 


איך כל זה מתכנס לכיוון של גיוסי כספים?





למרות שינוי המדיניות ב-2018 שבקרן של קסם, החלטתי בכל זאת להציג גיוסים של שלוש שנים אחורה עבור שלושת הקרנות עקב העובדה שאמון של משקיעים נבנה לאורך זמן ואינו נפסק לרגע עקב שינוי מדיניות. בכל אופן, כמו שאתם רואים בגרף אי אפשר להצביע על שינוי משמעותי בתחום הגיוסים באותה קרן של קסם, לפני ואחרי, אותו מועד שינוי מדיניות כאשר רמת ההתעניינות באותה קרן לא השתנתה כלל ונשארה נמוכה מאוד.


לעומת זאת, בקרנות של הראל ומיטב התנודתיות בקצב זרימת ההון גדולה ומעניינת. בקיץ 2019 הייתה יציאה דרמטית למדי של הון מן הקרן של הראל אבל חוץ מן האירוע הספציפי הזה אנו רואים דמיון גדול אבל לא מסונכרן בתנועות ההון של שתי הקרנות. הכול נעשה בתנועות של פלוס או מינוס 2 מיליון שקלים לערך. 


למה זה לא קורה בו זמנית בשתי הקרנות? אינני יודע וזו נקודה מעניינת למחקר. בכל מקרה, כרגע, דווקא הראל מציגה אמון גדול יותר של משקיעים וכניסה של כספים כאשר במיטב עומדים על הגדר. וזה כאשר שוקי המניות של הסקטור פשוט נופלים.... מחפשי תחתיות? אולי, אבל זה מה שקורה, ובהצלחה לכולם בזמנים קשים אלו. 

x