האופטימיסט >> אודי אלוני, מנכ"ל FUNDER - אתר קרנות נאמנות, קרנות השתלמות, קופות גמל ופנסיה, בתחזית אופטימית "לעולם אל תהמרו נגד האנושות!"

האופטימיסט >> אודי אלוני, מנכ"ל FUNDER - אתר קרנות נאמנות, קרנות השתלמות, קופות גמל ופנסיה, בתחזית אופטימית " לעולם אל תהמרו נגד האנושות ! "

 

 
אודי אלוני צ: עמי ארליך מנכל אתר קרנות השתלמות אודי אלוני צ: עמי ארליך מנכל אתר קרנות השתלמות
 

אודי אלוני
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
04/05/2020

"הקורונה באה בזמן". כן תתפלאו לשמוע אבל הדבר שהכי מפתיע במגיפת הקורונה הוא הטיימינג המושלם של המגיפה למין האנושי. רבים חושבים שהעולם הולך להשתנות מהקצה אל הקצה. למשל, יש כאלו שאומרים שהנדל"ן והתיירות גמרו את הקריירה ושילדים יחזרו לקרוא ספרים וכולנו נחזור לגור בכפרים. אז כן יהיו שינויים, רובם לטובה ולא כל כך מהר צריך להספיד את התיירות או את הנדל"ן. 

אבל בואו נחזור קצת אחורה, לפני שנקפוץ להשפעות המיידיות וארוכות הטווח של הקורונה על הכלכלה והחברה. בואו נביט קצת לאחור, טרם נחתה הקורונה בכדור הארץ.


השנה שנת 2019, מיליארדים של אנשים מחוברים און ליין לרשת אחת בשם WWW. מיליארדים של אנשים מחוברים בתוך הרשת הזו על פלטפורמות של רשתות חברתיות, רכישות און ליין. שיחות ווידאו אומנם עדין לא מנהג כל כך נפוץ אבל התשתית כבר קיימת. כמעט לכל אחד ואחת כמעט על כדור הארץ יש 'מחשב על' קטן שמשמש אותו לשיחות ומציאת כל מה שיחפוץ בו בלחיצת כפתור. הסמארטפון.

נמשיך לבנקאות, לכל אחד כמעט יש חשבון בנק ולכל אחד יש אפשרות לקבל כסף  (מהממשלה או הלוואה או תרומה) בלחיצת כפתור. זה אומר שאם הממשלות מחליטות, יש להן את האפשרות להקל על מצב הנזילות של כל אחד ואחת. ההתחברות לחשבון כבר ממזמן און ליין. שוקי ההון און ליין כבר עשורים.

נעבור לחקלאות, את המזון שכולנו אוכלים מייצרים אחוזים בודדים מהאנשים. 95% מהאנושות לא עוסקת ביצור מזון כך שגם בשעת משבר כמו קורונה לא צריך לצאת לעבוד את האדמה.

סופרמרקט און ליין, התשתית להזמנת מזון כבר מוכנה ורבים מקבלים את המזון באמצעות הזמנה און ליין.......

אני חושב שכבר הבנתם אותי "הקורונה באה בזמן" כי האנושות כבר מוכנה להתמודד איתה בצורה כל כך טובה שהממשלות ברחבי העולם יכלו להרשות לעצמן לפעול בשיטה הסינית של סגרים – בידודים – וריחוק חברתי. בשיטה הזו עקומת הנפטרים בחודשי המגיפה כבר לא יעמדו על 300 מיליון (כמו פרופ שריג) או 100 מיליון כמו השפעת הספרדית או אפילו 1 מיליון! כשבאחוזים זה (עצוב להתייחס כך לנפטרים) זניח. 
אבל כן, העולם הולך להשתנות ודרכי הפעולה של האנושות משתנים כל הזמן, אבל האם נהיה צנועים יותר ? 
לא נראה לי. 
האנושות הולכת להיות הרבה יותר חצופה ושחצנית. 

שימו לב, יש כבר 70 מיזמים רציניים לפיתוח תרופות וחיסון לקורונה. בעוד כמה חודשים האנושות כבר תחזיק בידיה חיסון אפקטיבי שיצור אצל בני האדם את התחושה "אנחנו בלתי מנוצחים" אנחנו SUPER HUMEN . 

תרופה ? 

יש!

החברה האמריקאית 
גיליאד קיבלה אישור בזק מה FDA  לתרופה רמדיסיביר לטיפול ב COVID19  והיא כבר הודיעה שיהיו בידיה לפחות 1 מיליון מנות לטיפול עד סוף השנה ועוד יותר מפי שלוש מכך עד לסוף 2021. אם זה לא מספיק לכם כדי להיות אופטימיים אז תשמעו עוד סיפור. אוניברסיטת אוקספורד כבר החלה בשיתוף אסטרא-זנקה בייצור של מאות אלפי חיסונים. כן החיסון עוד לא השלים את הניסוי על בני אדם אבל הם כבר בשלב היצור כי הם כל כך בטוחים בו. ואם אתם עכשיו רצים למסכים לבדוק את המנייה של אסטרא-זנקה אז תנוחו היא כבר השלימה V (תיקון מושלם לירידות) וקחו בחשבון שכל עוד יש הגדרת "מגיפה" אוקספורד חייבה אותם לפעול ללא מטרת רווח. למען האנושות. (יש עוד תרופות שנמצאות במחלוקת לגבי יעילותן, כמו גם רמדיסיביר, כגון קוקטיל משולב הכולל 
הידרוכלורוקווין אבץ ואנטיביוטיקה.)


נחזור להשפעות הקורונה על הכלכלה 

המקרו כלכלה

הכלכלה בחודשים מרץ-אפריל האטה בחריקת בלמים. ואנשים רבים איבדו את עבודתם ועבודת השיקום מתחילה במאי ותוך שני רבעונים נראה את הרוב הבעיות נפתרות, אבל לא את כל העובדים חוזרים לעבודה. היום פורסם שהצריכה הפרטית בישראל היא כבר 85% מהיקפה טרום הקורונה כך שעד אמצע יוני היא תגיע להיקפה המלא. מדהים. התחזיות של הכלכלנים היא לחזרה מלאה לפעילות עד סוף השנה.

הבורסה

הבורסה היא לא מראה מדוייקת של הכלכלה, אולי דווקא הפוך היא מראה מעוותת כמו בלונה פארק במתקן המראות הרזה – שמן, הנמוך גבוה. הכל בבורסה עלול להראות הפוך בטווח הקצר ולפעמים גם בטווחים בינוניים. בבורסה נמצאות רק החברות החזקות ביותר. הטופ של הטופ. הם לא דוגמא לעסקים הקטנים או העצמאים שזקוקים לעזרה מיידית. החברות בבורסה גם הרבה יותר חזקות מול הממשלות ויכולות לקבל סיוע הרבה יותר מהיר ועוצמתי.
המדדים בנויים בהמון סוגים של חברות ורק חברות החזקות שורדות. 


באופן פרדוקסלי פיטורים, אבטלה פשיטות רגל של חברות קטנות ? כל אלו עוזרים לחברות הגדולות בג'ונגל של הבורסה לעשות עוד יותר כסף. 
זה לא אומר שחברות גדולות לא יכולות ליפול ראו מקרה נוקיה וקודק ועכשיו אולי נראה את הרץ או חברות נפט נופלות, אבל לעומתן גם נראה חברות הייטק - גורילות שמזנקות מעלה מעלה והמדדים נוסקים.

צונאמי של כסף זורם לשווקים

הזרמת כספים על חשבון הדורות הבאים, היא שיטה שהחלה למעשה לפני פחות ממאה שנה (את ג'ון מיינארד קיינס, מכיר כל בוגר בכלכלה) והשתכללה ב 2008 עם הזרמת טריליונים לשווקים. למעשה אפשר להגיד שאם הקורונה הייתה באה לפני 2008 יתכן שהכלכלה הייתה עכשיו מרוסקת עד כדי כך שאי אפשר היה לצאת מהמשבר רק אחרי שנים רבות מאוד.
בימים האחרונים אני שומע על הרבה אנשים שרוצים להשקיע את ההלוואות שהם לוקחים בשוקי ההון. לא המעשה הכי חכם, אבל רק שתבינו שיש הרבה נזילות שמציפה את השוק. אולי בעתיד זה יחזור בבומרנג. בינתיים זה מעלה את השווקים.


בריאות

אין ספק שחברות ציוד רפואי ותרופות וביוטכנולוגיה יזנקו. בדומה לחברות הבטחון שהצליחו לשכנע ממשלות לרכוש ציוד ביטחון גם אם אין מלחמה באופק....גם חברות הציוד הרפואי והתרופות הולכות לשכנע את כולנו שחשוב שנחזיק מלאי גדול של ציוד רפואי ותרופות, מי יודע אולי יבוא גל שני, שלישי וכו' 
כבר עכשיו חברות ציוד רפואי ותרופות רבות כבר השלימו V מדהים בבורסה והעתיד שלהם נראה וורוד, לפחות עד אשר תגיע רוויה ועודף ציוד שתדחוף לצמצום כי החיים הם גלגל של: מחסור, צמיחה, עודף צמצום וחוזר חלילה.


תקשורת

חברות התקשורת ובעיקר יצרני מערכות תקשורת ישגשגו ללא ספק. דור 4 דור 5 ובעתיד דור 10 כי אין ספק שהאנושות זקוקה לתקשורת מהירה זמינה ועוצמתית. אלו האוטוסטרדות של העתיד אלו הרכבות המהירות והגשרים על פני האוקיינוס בלעדיהן אנחנו כבר לא יכולים לחיות.
אינטרנט, בנקאות, מסחר, לימוד

הרשתות החברתיות הוציאו אותנו מהבדידות. תארו לכם סגר בלי פייסבוק, בלי לינקדאין, בלי טוויטר, בלי ווצ'אפ ?! תארו לכם. אי אפשר לתאר את העוצמה של האנושות היום בלי הרשת ובלי יכולות החיפוש, בלי יכולות הרכישה מרחוק, בלי הלמידה מרחוק.
הרשת היא הפלטפורמה הכי עוצמתית שהאנושות יצרה מאז ומעולם. היכולת לתקשר על הסיב האופטי או באוויר בים וביבשה היא יכולת שרק חייזרים אולי יכולים להבין את עוצמתה. כמות התחומים שעושים עכשיו קפיצת ראש לתוך הרשת היא עצומה: לימוד (ברשת), בדיקות רפואיות (ברשת), בנקאות (ברשת), מלחמות (ברשת), ייעוץ (ברשת) הכל כולל הכול עושים מהבית ברשת. באמת שיש אנשים שלא מרגישים שהיו צריכים לצאת מהבית.
כל החברות שיכולות לפעול מול הלקוחות שלהן מרחוק ירוויחו. הבנקים יתייעלו, המסחר יתייעל, האינטרנט יצמח עוד ועוד.


העובדים והנדל"ן

הרבה חברות עומדות לעבור למודל של עבודה מהבית ויהיו המון עובדים שיהפכו בזכות זאת לפרילנסרים שנותנים שרות לעוד חברות. לכן פלטפורמות כמו פייבר יצמחו. יצמחו גם זכויות הפרילנסרים. הם חייבים לקבל זכויות על מנת שכושר הייצור שלהם לא ילך לאיבוד בגלל חודשיים ארורים של קורונה או אפילו חופש אחד ארוך פעם בשנה.
בנייני משרדים – אין ספק שתהיה פגיעה משמעותית ושהחברות לא הולכות לאכלס כל כך הרבה בנייני משרדים בכל כך הרבה עובדים. השינוי הגדול הוא לא בגלל החשש מהידבקות אלא יותר בגלל השתכללות העבודה מרחוק באמצעות תוכנות כמו ZOOM ו CRM ברשת שמאפשרות לעבוד מהבית. 
האם בנייני המשרדים ישארו ריקים ? לא. 
בניין משרדים ריק יהפוך לבניין מגורים. גם כשעובדים מהבית....צריך בית!


בתים 

בתי המגורים יעברו שינוי. הם כבר לא רק בית. הם גם משרד. יש פה עבודה לאדריכלים שידעו למצוא את העיצוב המנצח שישלוט בדירות החדשות! יש פה עבודה להמון סטרטאפים של "הבית החכם" או "הבית -משרד החכם". 

מחירי הדירות

מחירי הדירות גבוהים.  לא יזיק לאף אחד אם הם ירדו קצת. הרגולציה תשתנה והמיסוי יהיה קל יותר על המשקיעים כפי שהוא עלה בתקופות גאות אז עכשיו הוא הולך לרדת. למשל מס רכישה של 8%-10% ירד לכ 5% בשלב ראשון. 
אם מחירי הדירות ירדו זה יקרה בגלל הקשחת התנאים למשכנתא ופחות בגלל הריבית עלייה. הממשלה תהיה חייבת לתת בטוחות לרוכשי דירה ראשונה.


פריון 

מונח שמתייחס לתנובה שמניב העובד פר שעת עבודה. התנובה הזו גדלה עם השימוש בעבודה מרחוק ולמידה מרחוק. העובד מניב יותר פר שעת עבודה אבל יש לו גם זמן חופשי יותר כי הוא לא מבזבז זמן נסיעה או בטלה במשרד. סוף סוף ימדדו את כולם לפי תפוקה ולא לפי שעון.
קחו דוגמא ליועץ עצמאי שעובד בזום: 
הוא יכול לתת יותר שעות ייעוץ מהבית ליותר אנשים, לגבות על כל שעה פחות ולהרוויח בסך הכל הרבה יותר. כולם מרוויחים יותר. זה פריון גבוה.


מודל היופי

פעם חשבו שצעיר זה יפה. אחרי הקורונה צעיר זה לא סתם יפה זה גם הרבה יותר בריא. לצערי אני כבר לא צעיר אבל במהלך הקורונה התחלתי לחשוב שאולי השתלת שיער לא תזיק לי....תחשבו איזו מחלה ארורה זו קורונה, היא פוגעת בעיקר במבוגרים ואם חשבנו שיש תהליך שבו היופי המבוגר הולך ותופס מקום ונוכחות גבוה יותר ושהעולם שייך למבוגרים כי התוחלת עולה....אז חשבנו. 
יש פה הזדמנות לפלסטיקאים, מאמני כושר, תזונאים וחוקרים ביוטכנולוגים שעובדים על תרופות להאטת ההזדקנות. האמת זה אחד המקומות לעשות בו הכי הרבה כסף גם אחרי שהקורונה ז"ל (זכרונה לקללה).


נפט

מחירי הנפט צללו עוד לפני הקורונה ואז באה הקורונה. למשקיעים שביניכם הנפט הוא אופציית השקעה הגרועה ביותר. גם אם יש לכם כדור בדולח ואתם יודעים מה יהיה מחירו בעוד שנה אין באמת מכשיר שעוקב אחריו כמו שהייתם רוצים. תעודות סל הם אולי מכשיר טוב למעקב אחרי מניות, אולי, אבל בטוח שהם מכשיר זוועה למעקב אחרי סחורות. בנוסף חברות נפט הם חברות עם מבנה משפטי מורכב מידי למשקיעים חובבים. גם אם הבאר של החברה מניבה אתם תראו מזה, הרבה פעמים, פרורים.
התחזית לנפט היא עלייה מתונה אבל יש לסחורה הזו תקרה נמוכה ותנודתיות גבוה מאוד וביקוש הולך ויורד. אז למה להסתבך ?


תיירות

קבלו תחזית מפתיעה
 – התיירות הולכת לחזור ובגדול תוך כשנה. ההערכה שלי שתוך שנה יש חיסון ותרופה כבר יש. הרבה פחות זמן ממה שאומרים כל מיני "מומחים" שמעולם לא נתנו למה שרואות עיניהם לבלבל אותם. מה הקשר בין אישור חיסון בימים רגילים לאישור חיסון לקורונה ? המהירות שבה יעבדו הרגולטורים בנושא החיסון לקורונה הוא הגבוה ביותר בהיסטוריה. למזלנו המגיפה הזו היא של ווירוס מאוד דומה לווירוס אחר בשם MERS ויש כבר הרבה ידע בנושא, גם אצלנו בישראל, מכון בשם "מיגל" בצפון כבר מפתח חיסון וגם במכון הביולוגי בנס ציונה מפתחים. 70 קבוצות פיתוח כבר מזמן יצאו מקו הזינוק, כבר אמרנו.

הסגר והבידוד יצר גרעון אדיר ב"חשבון החברתי" של כל אחד ואחת מאיתנו. יש כמיהה עצומה לחברה אנושית פיזית. כי מה שלא יהיה, פייסבוק וווצ'אפ לא יכולים לספק, באופן מלא, את הצורך בחברה, בחיבוק ועוד כמה דברים שאנשים עושים כשהם נפגשים . הרצון לראות עולם ולראות אנשים לא נעלם אפילו לרגע רק גבר. היום כשכולנו בכל העולם מדברים באותה שפה, "שפת קורונה", המכנה המשותף של כל האנשים בעולם גדל. יש לכולנו עכשיו היסטוריה משותפת. ויש רצון גדול לטוס, לפגוש, לעבוד, לנפוש, לחפוש (לצאת לחופשה).
האמיצים שבינינו ייקחו את המטוס הראשון כאשר האוכלוסיות בסיכון יהיו האחרונים לטוס. הסינים כבר יוצאים לטייל, בסין.
ההערכה שלי היא שבעוד שנה בקיץ הבא (לא זה הקרוב) יהיה קשה למצוא מחיר טוב לכרטיסי טיסה. גם כי חלק מחברות הלאו קוסט יפסיקו לפעול אבל בעיקר בגלל שממשלות ירצו להחזיר לעצמן את ההשקעה בהצלת חברות התעופה המקומיות שלהן ויצמצמו תחרות בשבילן. זה כמו מס על עשירים – הבעיה שכולם ירצו לטוס לא רק עשירים.

כבר גמעתי פה  1800 מילה בלי לדבר על מסכות, מכונות הנשמה אלכוג'ל ושאר מוצרים שילוו אותנו לפחות עוד שנה, שנתיים או עשר מי יודע. כי ברגע שהאנושות נצמדת לאיזה 'מונע מחלות' כגון זה, היא לא מרפה, כמו שטיפת ידיים צחצוח שיניים וכו'. אז הנה אמרתי מילה על אלכוג'ל.


לסיום העולם עומד להשתנות אבל זה לא בהכרח פחות טוב או פחות רווחי או פחות כיף. האנושות מנצחת, בנוק אווט. הצעה שלי לעולם אל תהמרו נגד האנושות! תהיו אופטימיים, כי זה הזמן לעשות את השינוי שתמיד רציתם ולא היה לכם אומץ. קחו סיכון כי הולך להיות טוב, הכי טוב.
x