בורסה >> אודי אלוני, מנכ״ל פאנדר, ״האופטימיסט״ >> צמד המילים שמאיים על המשקיעים בבורסה "הגל השני"

המשקיעים במניות בבורסה מפחדים עכשיו מצמד המילים הנוראי ”הגל השני". הגיע הזמן להסביר למה הפחד הזה לא רציונאלי לכם כמשקיעים בבורסה !

 

 
אודי אלוני צ_עמי ארליךאודי אלוני צ_עמי ארליך
 

אודי אלוני
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
15/06/2020

 
מי שראה בימיו משברים רבים, ראיתי לנכון לקפוץ ראש, בראשית המשבר, לתוך עמדת המייעץ/מפרשן בסדרה של מאמרים וסרטונים שעלו באתר פאנדר (בנוסף לפייסבוק ובשלב מאוחר יותר בערוץ מיוחד ביוטיוב) בימי הנפילות הגדולות בשווקים על מנת להציג בפניכם עמדה שנראתה, לשעתה, מעט תמוהה, שהמשבר בשווקים הינו משבר זמני שאנו עתידים לצאת ממנו בזמן קצר יחסית ומי שלא חייב לממש נכסים במחירי שפל מומלץ לו "להחזיק חזק" לנשוך שפתיים ולא לצאת. לשמחתי התיקון בשווקים הגיע מהר ובעוצמה והראה גם לפסימיים ביותר שיש עוד אפשרויות מלבד משבר בסגנון 1929....
 
ההערכה הרווחת בקרב הציבור היא שבחורף הבא תחזור הקורנה. אכן, יש אפשרות כזו, וזה מתאים למה שאמרנו כל הזמן, הקיץ משבש את יכולת ההפצה של הווירוס וכיום רואים זאת היטב במדינות כמו ישראל. אולם בניגוד לפעם הקודמת והראשונה שבה ווירוס הקורונה הגיח לעולם, הפעם העולם מכין את עצמו טוב יותר ל"גל השני".
 
בדיקות, בדיקות, בדיקות
 
פעולה ראשונה, היא יצירת מלאי בדיקות וכמו שבנדל"ן הכלל הכי חשוב הוא "מיקום, מיקום, מיקום" כך במלחמה בקורונה החלק החשוב הראשון הוא "בדיקות, בדיקות, בדיקות."
 
בדיקות סירולוגיות, אלו בדיקות דם שמגלות את הנוגדנים שנוצרו אצל מי שהיה חולה בקורונה. לאור העובדה שיש חולים שלא מזהים אצלם סימפטומים של המחלה, יש הערכה שכמות הנידבקים גבוה בהרבה מהידוע. הבדיקות יגלו זאת ויגידו לנו בעצם כמה מהאוכלוסיה "מחוסנת באופן טבעי" מהווירוס. יש הטוענים שיש אפשרות להידבק שוב אבל זה לא הוכח באופן מדעית.
 
בדיקות RNA,  הן הבדיקות הרגילות שאנו שומעים עליהן ללא הרף למציאת חולים. היכולת של ישראל ולמעשה כל מדינות העולם לבצע בדיקות שכאלו גדלה בצורה אקספוננציאלית, כמו שאוהבים להגיד. אם בסיבוב הראשון הקורונה תפסה אותנו בלתי מוכנים (בלי מטושים בלי רכיבים כימיים וכו’) הפעם העולם מכין לה הפתעה. מגוון ענק של בדיקות וגם כאלו שמניבות תוצאות תוך דקות.
 
ביצוע בדיקות בהיקף משמעותי, מאפשר מידע מקדים על התפרצויות במהירות. התרגולת של ריחוק חברתי ובידוד, הם שיאפשרו הורדת התחלואה בצורה מהירה. כולם מבינים היום את מה שלא הבין “המוכר בפיראט האדום” – אסור לצאת לעבודה אם יש לך תסמינים!
 
תרופה? יש כבר!
 
בתחום הציוד הרפואי העולם פועל ללא הרף לייצור של מכונות הנשמה (הנשיא טראמפ חייב כמעט בצו את ג'נרל מוטורס לייצר מכונות הנשמה). המכונות שכל כך חסרו בגל הראשון יאפשרו מרחב תמרון גדול יותר למקבלי ההחלטות, בגל השני.
 
בגל הראשון הודו וסין חסמו יצוא של חומרי גלם לחלק מהתרופות, ורק אחרי לחץ לא מתון של טראמפ וביבי, מודי (נשיא הודו) התרצה ושחרר את חומר הגלם לייצור Hydroxychloroquine הפעם חברות התרופות פועלות במרץ ליצירה של מלאי שיספיק גם ל"גל שלישי".
 
‏חברות התרופות פועלות במרץ לייצר מגוון רחב של תרופות ל־COVID19, כגון התרופה הראשונה שאושרה – רמדיסיביר, של חברת Gilead. בגל הראשון היו בידי החברה כמה מאות מנות בלבד, עד לחורף היא צפויה לייצר כמיליון מנות. בנוסף, בעולם מיוצרים המון תרופות כך שהמחסור שהיה בגל הראשון לא ייווצר בגל השני. לא בכדי חברות תרופות הציגו תוצאות טובות ברבעון הראשון של השנה.
 
חיסון? יש כבר!
 
יש ארבע חברות שכבר החלו ניסוי על בני אדם לבדיקת חיסון לווירוס הקורונה, פרי פיתוחן. יש חברה אחת לפחות שכבר החלה גם ביצור המוני של חיסון זה למרות שעדין לא אושר.
 
יש סיכוי טוב שעד שיא החורף יהיה בידי האנושות חיסון מוכן. זה יהיה גיים צ'ינג'ר אבל גם אם לא, אסור להיכנס לפחד גדול מידי.
 
כאנשים, "הגל השני" מעניין אותנו על מנת לשמור על בריאותנו. אולם כמשקיעים ה"גל השני" מעניין אותנו בעיקר בגלל השפעתו על הכלכלה וספציפית על שוק ההון וההשקעות שלנו.
 
האם גל שני יגרום לנפילה גדולה בבורסה?
 
ההערכה שלי היא שגל שני, אם יתרחש, לא יגרום למקבלי ההחלטות לסגור את הכלכלה, מהסיבות שמניתי, שיאפשרו טיפול מהיר ואפקטיבי יותר במגיפה מאשר בגל הראשון וכתוצאה מכך גם השווקים לא יגיבו באותו אופן כפי שהגיבו בגל הראשון.
 
היבט נוסף שמקל על ההתמודדות עם המגפה, הוא פיתוח "תורת לחימה" חדשה בתחום העזרה הכלכלית המופנית כלפי נפגעים המוניים כלכלית.‏ בגל הראשון נשברו הרבה מאוד מחסומים פסיכולוגיים, גם בצד המוניטרי (עליו אמון בנק ישראל) וגם בצד הפיסקלי (עליו אמון שר האוצר). דרכי הפעולה שנולדו, ישמשו אותנו גם בגל השני וגם במשברים (שנקווה שלא יבואו) אחרים בעתיד.
 
נזכיר רק שני דרכי פעולה: (א) תמיכה באגרות חוב ממשלתיות וקוצרניות בבורסה; (ב) העברה מהירה של כספים למובטלים, עצמאים ועסקים קטנים. אומנם באיחור ועם לא מעט בירוקרטיה, אבל בגדול באוצר ובממשלה הבינו את ההכרח שבתמיכה כספית מהירה במשבר כזה. הניסיון שהצטבר ישמש ללא ספק להקלה של הסבל במשבר הבא.
 
‏מדינות שמבינות שהן פגיעות יותר לקורונה, ‏בגלל גיל אוכלוסייה או בגלל מזג אוויר, או אוכלוסיות חלשות, ‏יודעות שהן צריכות להתכונן טוב יותר. ‏מדינות שבהן מזג האוויר או הגיל הנמוך של האוכלוסייה (כמו ישראל) מציב בפניהם איום נמוך יותר, ינסו להתמודד עם הנגיף, תוך שימוש בכמה שפחות סגרים שנובעים מפחד לא רציונאלי מהלא נודע.
 
‏ איך השוק יגיב?
 
בתחילת המשבר, הפעילים ב‏שוק היו בחוסר אונים שנבע מחוסר ניסיון. אף אחד לא ידע מתי זה יגמר (אפשר לצפות ביוטיוב מה הייתה הערכתי ב־22 במרץ), ולכן הנפילות היו בעצמה מהחריפות שראינו. כיום כבר מבינים את משך הזמן של המגיפה וה‏גל השני לא יהיה ארוך יותר, להיפך, הוא יהיה קצר יותר והטיפול אפקטיבי יותר.
 
באמצע אפריל פרסמתי תחזית להתאוששות השווקים ואכן מרבית המדדים מתאוששים בצורה יפה, כשהמדד המוביל בהתאוששות, הוא מדד הנאסד"ק, ולא בכדי. ההתאוששות בשווקים לא אחידה ולוקחת בחשבון שיש תעשיות שחשופות יותר להשפעות של "גל שני" מאשר אחרות. ולכן מראש השווקים יהיו מוכנים יותר להתפתחות שכזו ולכן גם הירידות לא יהיו באותה עוצמה.
 
חברות שנהנות מזינוק ביקושים בזכות שינוי הרגלים, בעקבות הקורונה, כגון חברות טכנולוגיה וציוד רפואי, עולות בימים אלו אל מעבר לרמת המחיר שלפני "מלחמת הקורונה הראשונה", ומן הסתם הן גם ייהנו מגל שני. חברות שנפגעו מהגל הראשון וקיבלו עזרה מהממשלה יכולות בגל השני להיפגע ולכן גם מחירן כעת עולה הרבה פחות.
 
‏משקיעים למדו את הצורך שבאחזקת רכיב מזומן. להערכתי, רכיב של כ־10% יכול להספיק אבל לא אתפלא אם יש משקיעים שמחזיקים כעת גם רכיב מזומן של 50%. אולם חוסר האלטרנטיבות להשקעה, יאלץ גם את הסולידיים ביותר להגדיל את השקעתם על מנת לייצר תשואה ולו הקטנה ביותר לצורך מימוש השאיפות הכלכליות העתידיות שלהם.
 
‏שמירת רכיב מזומן יכולה לשמש על מנת לנצל הזדמנויות ב"גל השני", מה שבהפוך על הפוך ימנע נפילות משמעותיות כפי שהיה בגל הראשון. אין לי ספק שיש משקיעים שאפילו מאוכזבים מכך שלא ניצלו מספיק את הנפילות בגל הראשון וממתינים על הקווים לכניסה בגל השני. הייתי ממליץ להם לא לפתח ציפיות גבוהות מידיי, יש סיכוי ש"הגל השני" יהפוך להיות "אדווה קטנה" שתזניק את השוק ויצא שכרם בהפסדם.
 
לכן, אומר לסיכום – שמרו על הכללים ואף פעם אל תהמרו נגד האנושות. 
 
הכותב הוא מנכ"ל ובעלים משותף של אתר ועיתון FUNDER
x