כלכלני בנק הפועלים >> מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל 2020 ירד בשיעור של 0.3%

האינפלציה צפויה להיוותר נמוכה באופן ניכר מהגבול התחתון של היעד. המדיניות המוניטרית תמשיך להיות מאוד מרחיבה בטווח הנראה לע

 

 
 

כלכלני פועלים
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
18/05/2020

מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל 2020 ירד בשיעור של 0.3% לרמה של 100.4 נקודות. בשנים-עשר החודשים האחרונים ירד המדד בשיעור של 0.6%. המדד ללא אנרגיה עלה בחודש אפריל ב-0.3%, בדומה לעונתיות של חודש זה.
ירידת מחירים בולטת נרשמה בסעיף התחבורה שירד בשיעור של 3.3%,  מחירי הדלקים והשמנים לרכב ירדו בשיעור של 16.5%, וסעיף רכב פרטי ואחזקתו ירד בשיעור גבוה של 4.6%. מנגד, מחירי הפירות והירקות רשמו עלייה של 4.8%. סעיף הדיור (מחירי שכ“ד) ירד החודש בשיעור של 0.2%, ובשנה האחרונה הוא עלה ב-1.9%. 
מחירי הדירות, שאינם משתקללים במדד המחירים לצרכן, עלו בסקר האחרון בשיעור של 0.6% (נתונים ארעיים), ובשנה האחרונה הם עלו ב-4.2%. 
 
תחזית מדד המחירים לצרכן
מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל ירד ב-0.3%, בדומה לתחזית שלנו שהניחה ירידה של 0.4%. המדד השלילי הוא בעיקר בהשפעת הירידה החדה במחירי הדלקים. מספר סעיפים שמשקלם הכולל במדד עומד על כ-7% לא נמדדו בשל הסגר והשינוי במחיר נזקף בהתאם למדד הכללי. סעיף הדיור נמדד כרגיל והוא ירד ב-0.2%. אנו מעריכים כי סעיף זה רגיש להשפעות הקורונה, ובשנה הקרובה נמשיך לראות הוזלה בסעיף זה. מנגד מחירי הנפט בעולם עלו בשבוע האחרון, והם צפויים להשפיע על מדד חודש יוני. אנו מעריכים שהאינפלציה תמשיך להיות נמוכה בהשפעת המיתון. חשוב לציין שהתנודתיות במדדים החודשיים צפויה להיות גדולה ותלויה בהחלטות הלמ"ס לגבי מדידת סעיפים במדד שחוזרים בהדרגה לפעילות.
אנו מעריכים כי עליית שיעור האבטלה, והפגיעה בכוח הקנייה של הצרכנים, ישפיעו בעיקר על סעיף הדיור במדד, ואנו מניחים שהוא יוזל בכ-1.5% בשנה הקרובה. ישנם גם גורמים שפועלים לעליית מחירים כמו רמת תחרותיות נמוכה יותר, ועלויות גבוהות יותר של חברות בעקבות מגפת הקורונה, לדוגמה התאמת הטיסות לחו“ל ושירותי האירוח והמסעדות לתקנות משרד הבריאות.
לאחר שהכלכלה תתייצב, ניוותר עם גירעון תקציבי גבוה, וחוב ממשלתי שיעלה ביותר מעשרה אחוזי תוצר, ויעלה הצורך לבצע התאמה בצד המסים. בשלב זה אנו לא מניחים שהעלאות המסים יהיו בטווח של השנה הקרובה. תחזית האינפלציה ל–12 החודשים הקרובים עומדת על 0.8%. 
 
השפעה על המדיניות המוניטרית
האינפלציה צפויה להיוותר נמוכה באופן ניכר מהגבול התחתון של היעד. המדיניות המוניטרית תמשיך להיות מאוד מרחיבה בטווח הנראה לעין. הריבית תיוותר ברמתה או אולי אפילו תפחת לרמה של אפס. בנק ישראל ימשיך לרכוש אג"ח ממשלתיות, וינסה לשמור על עקום תשואות שטוח יחסית.
כלי המדיניות שבנק ישראל מפעיל כעת דומים לאלו של הפד, מלבד אולי רכישות של אג“ח קונצרניות שמונהגות בארה“ב ולא בישראל. 
 

 

x