מגזין פאנדר >> מסגרת הזמן >> אולי זה כל הסיפור

אין כמו תקופות כאלה, להדגיש את החשיבות של ייעוץ מקצועי, שמגיע מתוך זווית רחבה של הדברים. זה נכון שבאמצע מרץ קשה היה לשמור על קור רוח, אבל גם אם אף אחד לא חשב שהדברים יסתדרו כל כך מהר

 

 
 

משה מימון
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
16/06/2020


משבר הקורונה היה משבר מיוחד. זה בעצם מה שאומרים על כל משבר כשהוא מגיע, שהוא מיוחד. זה המשבר שלא היה כמותו קודם. מהלכי ירידות עוצמתיים, שלא נראו עד כה בשווקים, עם תיקונים חסרי תקדים. עליה ברמת התנודתיות, קצב אירועים של שנה שנדחס לתוך פחות או יותר חודש של פעילות.
 
עכשיו, לכו אחורה בזמן, אם הייתי אומר לכם, ב־23.3, שבתוך טווח זמן של פחות מחודשיים, מדד הנאסד”ק יעמוד במרחק נגיעה מהשיא שאותו קבע ב־19 בפברואר? הייתם אומרים לי שאני חולם, או הוזה. והנה, כבר באמצע אפריל, המדד היה במרחק נגיעה מרמת ה־9000 נקודות, והמשיך לעלות לתוך חודש מאי. זה אומר שאם היה משקיע, שהיה עוזב את התיק שלו, וצופה בו באינטרוואלים של חודש, הוא אולי היה נבהל קצת, אבל לא מחזיק את הראש בידיים, במחשבה שזהו הגיעה הקטסטרופה.
 
המשברים ומהלכי הירידות האחרונים, הגיעו במהרה, ואף הסתיימו במהירות. השווקים צנחו בחדות, אבל גם ידעו להשלים עליות מהירות. חזרה גנרלית לקראת הירידה הזו, קיבלנו בסוף 2018, עם מהלכי ירידות, שלאו דווקא היתה בגינם סיבה אמיתית. אבל הירידות האלה, של סוף 2018, אותתו על משהו שהשתנה בשווקים.
 
המשקיעים, בין אם בשל נגישות גבוהה יותר לשווקים, בין אם בשל מערכות מסחר זמינות ומהירות יותר, מגיבים כהרף עין לחששות שמגיעים – זורקים מהר מאוד את הסחורה, ומעיפים החוצה את המשקיעים.
 
מה אפשר לעשות עם התזזיתיות הזו?
 
אם אתה משקיע מקצועי, שנמצא על השווקים, יתכן ואתה יכול לנצל את התנודתיות הזו לטובתך, יש מכשירים שמסייעים לכך. כמובן שאפשר גם לצאת במהירות מהשווקים, ולחזור כשהדברים חוזרים למסלול.
 
אבל, וזה אבל גדול, למשקיעים פרטיים רבים, שלא נמצאים על השוק, שלא מקבלים החלטות השקעה יומיומיות, התזמון של השווקים בעייתי לאין ערוך. לאור זאת ראוי ש...פשוט לא יעשו דבר. שיישארו בפנים. אפשר לראות את ההבדל בין מכשירי החסכון הארוכים יותר – קופות הגמל וקרנות ההשתלמות, לעומת קרנות הנאמנות ותעודות הסל. אם באפיק הראשון המעבר בין מסלולים ובין גופים מנהלים כרוך בבירוקרטיה, שרבים מעדיפים להימנע ממנה; באפיק השני, השינוי מיידי, מהיר קל ונוח. רואים את התזזיתיות של המשקיעים – בעיקר ביציאה החוצה מתוך האפיקים האלה. לאחר היציאה החפוזה, המשקיעים חוזרים לאט, לאט, בהססנות, ובדרך מפסידים לא מעט.
 
אין כמו תקופות כאלה, להדגיש את החשיבות של ייעוץ מקצועי, שמגיע מתוך זווית רחבה של הדברים. זה נכון שבאמצע מרץ קשה היה לשמור על קור רוח, אבל גם אם אף אחד לא חשב שהדברים יסתדרו כל כך מהר, עדין ראוי להזכיר למשקיעים, שהשמש תמיד תזרח, וכפי שאומר מנכ”ל FUNDER אודי אלוני בטור שלו – אל תהמרו נגד האנושות.
 
שלכם, משה מימון

 

x