ביטוח || תשלומים של חברות ביטוח || האם הגיע סוף עידן משלוח תשלומים בהמחאות בדואר?

חברות הביטוח יחויבו לשלם תגמולי ביטוח באותו אמצעי בו נגבו הפרמיות

 

 
הדיון בועדת החוקההדיון בועדת החוקה
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
20/08/2020

"פרמיות הביטוח נגבות על ידי חברות הביטוח באמצעות כרטיס אשראי או בהוראת קבע, אך כשהן צריכות להעביר כספים למבוטחיהן הן עושות זאת באמצעות המחאות במשלוח בדואר"

חברות הביטוח דורשות מהמבוטחים לקבל את תשלומי הפרמיות בשתי דרכים – או בכרטיס אשראי או בהוראת קבע בבנק. אבל כשהן אמורות לשלם תגמולים למבוטחים על תביעות, הן עושות את זה באמצעות צ'קים בדואר, שאף מוגבלים בזמן למשיכה.

התוצאה לא פעם היא שהצ'קים לא מגיעים למבוטחים שאולי לא עדכנו כתובת או מסיבות אחרות, או שמגיעים למבוטחים אחרי שנה ויותר, והחברות נהנות בינתיים ממאות מיליוני שקלים בחזקתן.

ועדת החוקה חוק ומשפט שמה סוף לעניין כשאישרה לקריאה ראשונה את הצעת חוק חוזה ביטוח (תיקון - דרך תשלום תגמולי ביטוח), התש"ף-2020, שיזמו חברי הכנסת מיכאל מלכיאלי ומשה אבוטבול.

לפי הצעת החוק, חברות הביטוח ישלמו את תגמולי הביטוח באותו אמצעי תשלום בו שולמו דמי הביטוח כדי להבטיח את הגעת התגמולים למבוטחים.

מאות מיליונים שוכבים בחברות הביטוח 

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "חברות הביטוח מותירות בידיהן מאות מיליוני שקלים השייכים לציבור, בלא לעשות מאמצים אמתיים להחזיר את הכסף לציבור. פרמיות הביטוח נגבות על ידי חברות הביטוח באמצעות כרטיס אשראי או בהוראת קבע, אך כשהן צריכות להעביר כספים למבוטחיהן הן עושות כן באמצעות המחאות במשלוח בדואר. בנוסף, הן מגבילות את תוקף ההמחאות ל–60 עד 90 ימים. מכיוון שבידי החברות נמצאים פרטי כרטיסי האשראי או הוראות הקבע של לקוחותיהן יש בפניהן דרכים פשוטות לשלם למבוטחיהן, אשר יבטיחו את הגעת הכסף לידי המבוטחים".

 יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), אמר בדיון שזה "חוק נכון וחשוב שעושה צדק". 

 ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס): "עד היום המזוכה מקבל את הכסף המגיע לו בשיק ועד שהוא מקבל השיק פג תוקף. הכי הגיוני שחברות הביטוח ישלמו את הכסף באותו אמצעי תשלום בו גבו את דמי הביטוח". 

 ח"כ משה אבוטבול (ש"ס): "הצטרפתי להצעת החוק בגלל מקרה שחוויתי עם אחד האזרחים שהיה אמור לקבל החזר מהביטוח וקיבל אחרי שנה וחצי בשל שינוי הכתובת. הצעת החוק עושה צדק עם רבים. באותה דרך שנותנים, מקבלים". 

רשות שוק ההון בעד

 אוהד מעודי מאגף שוק ההון באוצר
ציין: "הצעת החוק נכונה וחשובה. אנחנו בעידן שניתן לשלם בטכנולוגיות מתקדמות וההצעה מתחברת למדיניות שלנו".

 עו"ד אלעזר שטרן מהייעוץ המשפטי לוועדה, הסביר, כי "הצעת החוק תוקנה כך שחברות הביטוח לא יוכלו להתנות על ההסדר שהוועדה מחוקקת אלא אם זה לטובת המבוטח. כמו כן, ברירת המחדל תהיה שהתשלום של תגמולי הביטוח הוא באותה דרך בה שילם המבוטח אלא אם המוטב בוחר אחרת ביוזמתו.

בנוסח המקורי האפשרות לשנות את דרך התשלום הייתה מוגבלת למועד חתימת החוזה ואנחנו משנים כך שאין הגבלה והמבוטח יכול לבקש לשנות את אופן התשלום בכל זמן שהוא, וכן ניתן יהיה לפנות טלפונית לשם כך ולא יהיה צורך בבקשה בכתב".
 
גיל סלומון מאיגוד חברות הביטוח
, העלה בפני חברי הוועדה סוגיה מעניינת לגבי "מה קורה במקרה שהמבוטח אינו זה שמשלם את הכסף בעצמו?" על כך, אמר, "נצטרך לחשוב בהמשך הדרך". 

x