עלה הסיכוי לתיקון של 10% בסקטורים מסוימים

מתוך דברים של טל קדם וירון דייגי מהראל פיננסים, בוועידת דאנס 100 הבוקר | ב-2021 לא נכון יהיה לשאול אם אנחנו בשוק דובי או שורי, אלא אם בחרנו את הסקטורים הנכונים

 

 
טל קדם, הראל, צילום: יחצטל קדם, הראל, צילום: יחצ
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
24/01/2021

מה צפויות להיות המגמות המרכזיות בעולם ההשקעות ב-2021?
טל קדם
, מנכל הראל פיננסים: "2020 היתה שנה מאוד תנודתית אבל בשורה התחתונה סגרנו שנה מאוד חזקה ברוב השווקים. אנחנו רואים את המשך המגמה הזו גם לתוך החודש הראשון של 2021 ועם כניסת ביידן לתפקיד יש הרבה מאוד ציפיות לתוכניות גרנדיוזיות שלו. 
סביר שגם ב-2021 האפיק שיניב את התשואה הטובה ביותר יהיה מניות – אבל היום אנחנו כבר לא יכולים לדבר על השוק כשוק. כלומר ב-2021 לא נכון להגיד השוק עלה, השוק ירד, שוק שורי או שוק דובי. בשנים הקרובות אנחנו נעבור לדבר בשפה של סקטורים – סקטורים שעושים ממש טוב וסקטורים שעושים גרוע. ראינו את המגמה הזו כבר מהשנה שעברה גם בתל אביב וגם בעולם. אצלנו למשל ראינו איך תא 35 יורד 11% ותא 90 קפץ 18%. מדד תל אביב טכנולוגיה זינק 38% וסקטור האנרגיה ירד 44%, בזמן שהבנקים ירדו 22%, מניות התקשורת קפצו 22%, הנדלן ירד והתעשייה עלתה. בדיוק אותן מגמות גם ראינו בעולם.

בחודשים האחרונים ראינו עוד קפיצת מדרגה בביצועים של כל השווקים. בשלושה חודשים האחרונים הנאסדק עלה 20%, סקטור האנרגיה עלה כמעט 50%, אנחנו נכנסים לעונת הדוחות והמכפילים בחלק מהחברות בסקטור הטכנולוגיה וגם במקומות אחרים גבוהים ויהיה להן קשה לא לאכזב משקיעים – כך שלהערכתי הסיכוי לתיקון או מימוש של 10% בסקטורים מסוימים עלה.

איך מתמודדים עם המצב הזה?
לפי ירון דייגי, משנה למנכל הראל פיננסים, אנחנו במצב בו המשקיעים צריכים להתמודד עם תשואות לפדיון שליליות במק"מים. כל עוד הריביות יהיו אפסיות, נראה זרימה של כספים למניות.
ב-2021 נכון יהיה במניות לפזר גם מחוץ לארה"ב, כולל שווקים מתעוררים וגם לגוון במניות חברות קטנות ובינוניות. אנחנו רואים את זה בנתונים האחרונים שפורסמו למשל בסין שמהם עולה כי מבחינה כלכלית לפחות סין השאירה את רוב המשבר הזה מאחור. רואים את זה גם בשווקים מתעוררים אחרים הנהנים מגידול באוכלוסיה והגדלת נגישות לכלכלה עולמית. 

אחרי שנים שבהן ראינו ביצועי חסר בכל מה שהוא לא מניות ארה"ב או טכנולוגיה, השנה יש פוטנציאל רב בסקטורים ומדינות נוספות. 

לדברי קדם, סקטורים מרכזיים נוספים שצריך להסתכל עליהם במבט קדימה הם תחומים כמו כלכלה ירוקה וESG (סביבה, חברה וממשל תאגידי). כלומר אנחנו מסתכלים על ההתנהלות של החברה בשורה ארוכה של פרמטרים וכאן המטרה היא לא רק להיות טובים לסביבה, אלא גם להיות טובים יותר לעובדים, להתנהל נכון יותר. למשל, בתקופה האחרונה דיברו הרבה על העדכון של ווטסאפ שיאפשר לפייסבוק לשאוב הרבה מידע על המשתמשים. זה למשל פוגע בדירוג   esgשל פייסבוק. חברה שבה מתקבלות בדירקטוריון החלטות מוזרות, עסקאות בעלי עניין מפוקפקות – זה פוגע בדירוג ה-ESG של החברה. אני אומר דירוג כי זה בדיוק כמו מה שאנחנו מכירים בדירוג אשראי. החברה מקבלת ציונים על עמידה בפרמטרים שונים.

בשנה שעברה בכנס דיברנו על תחום ה-ESG. ההיקף הכספי של השקעות אחראיות לפני שנה היה כ-30 טריליון דולר והיום אנחנו כבר מתקרבים ל-40 טריליון. המגמה הזו צפויה להמשיך במיוחד תחת ממשל ביידן שהבטיח לפעול בכיוון של כלכלה ירוקה והשקעות אחראיות ולכן כל התחזיות מדברות על כך שבעשור הקרוב ההשקעות האלה יגדלו ב90 טריליון דולר ולכן אנחנו אומרים שחייבים להיות שם.

זה נכון שחלק גדול מההשקעה בESG היא באירופה. ארה"ב, שהיא השוק הגדול והמשוכלל בעולם נמצא רק בחיתולים בתחום הזה והעידן של ביידן צפוי להקפיץ אותה קדימה בכמה צעדים. המון משקיעים מוסדיים יגדילו את החשיפה שלהם לתחום הזה. בכל הסקרים שעורכים אומרים מעל 80% מהמנכלים שהם רוצים לפעול בכיון הזה כי הם מבינים שזה חשוב ללקוחות ולמשקיעים.

אנחנו רוצים להרוויח ללקוחות שלנו וזו בדיוק הסיבה שהתחום מעניין אותנו. 

x