ביטקויין Bitcoin || מדוע הביטקויין צריך להשיג שיאים היסטוריים חדשים כל פעם ?

ביטקויין - ספינת הדגל של המטבעות הדיגיטאליים || רמז: הכמות הסופית שלו קבועה על בסיס אלגוריתם מחשובי. לא ניתן לייצר, להדפיס, להמציא, או להתחכם עם הדבר הזה, כמו שעושים הבנקים המרכזיים עם המטבעות המדינתיות.

 

 
ביטקויין אימיג` dreamstimeביטקויין אימיג` dreamstime
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
14/02/2021

בכתבה המצוינת האחרונה על דמותו הססגונית של אילון מאסק למדנו על רכישתו האחרונה הגדולה שלו בתחום המטבעות הוירטואליים: כ-1.5 מיליארד דולר בביטקוין. וכולם מתווכחים אם היה זה הגיוני, או לא, מצידו. כפי שמפורט בכתבה, ה-ביטקוין אינו חלק אינטגראלי מעסקיו של מאסק אבל זה ממש לא עצר אותו לעשות מעשים שהוכחו כנבונים, בדיעבד. לכן, איני נכנס כאן לפרשנות על האדם, אלא על המעשה עצמו ובכלל על מה שקורה במטבע. זה המייצג כבר זמן רב את העולם המיוחד של המטבעות הוירטואליים.

בגדול, תכונותיו העיקריות של ה-ביטקוין לא השתנו: הוא דמוי מזומן, מאפשר לאחסן הון מחוץ למערכת הפיננסית הרשמית, עדיין לא מתקבל כמטבע רשמי עבור רוב הרכישות שאנו מעוניינים לעשות (למרות שזה אכן משתנה בקצב מהיר), ואופן הקנייה והמכירה שלו עדיין מסורבל עבור רוב הציבור (חוזים עתידיים, CFDS, או דרך פלטפורמות מסחר שיצאו עליהן שמועות של חוסר ביטחון ופריצות האקרים). מה שהיה תמיד חסר, ועדיין אינו נראה באופק המיידי, היא תעודת הסל הפשוטה המחוברת למחיר של המטבע. משהו הדומה ל-GLD עבור הזהב. אז מדוע יש כל כך הרבה הו-הא סביב המטבע לאחרונה, כולל השקעותיהם של אנשי עסקים כמו אילון מאסק וחבריו? לפני שננסה לענות על כך, הבה נסתכל על גרף שבועי של המטבע (בעזרת מערכת הגרפים של אתר StockCharts):



אחרי הקריסה הקודמת שהמטבע חווה (עלייה עד סביב 20000$ וחזרה מטה) ראינו אותו מתבסס בשלבים. תחילה, סביב ה-5000$ ובנקודה מסוימת עד סביב ה-3000-3500$. אין ספק שהתנודתיות בנכס הזה עצומה, ורמות המחיר במרחקים עצומים באחוזים אבל זה חלק מן העניין כאן עד שלא נגיע למצב של "מיסוד" הזירה הזו. בכל אופן, במסלול ההתבססות ראינו קניות גדולות של מטבע.

תחילה, בדרך מטה, אבל אחרי ההגעה לתחתית המוחלטת, גם בדרך מעלה (מלבנים כחולים). אין כמו מחזורים גדולים, כאשר המחיר מייצר בסיס מחירים נמוך אחרי בועה, כדי לעורר עניין אצל "אוספי סחורה". האיסוף האחרון, סביב 5000$ במרץ 2020, דהיינו בתחתית הירידות של הקורונה, היה כאן מכריע וסימן את תחילתה של מגמה עולה מדהימה חדשה.

שימו לב לשלושת קווי המגמה העולים בזווית חדה יותר ויותר (מניפה עולה). קווים המדגימים את עוצמת הביטחון העצמי של הקונים. והנה, ה-ביטקוין הגיע ליותר מפי 2 מן השיא ה"בועתי" הקודם כאשר 50000$ היה, ונשאר, היעד הברור לכולם. מה אנו למדים מכל זה? ומדוע יש לנו מצב שכל בועה מביאה את המטבע גבוה יותר מאשר קודמתה, למרות הקריסות הדרמטיות שבאות אחרי כל אירוע של שיא ארוך טווח?

התשובה פשוטה: לא הזכרתי לעיל את אחת מן התכונות החשובות ביותר של המטבע: הכמות הסופית שלו קבועה על בסיס אלגוריתם מחשובי. לא ניתן לייצר, להדפיס, להמציא, או להתחכם עם הדבר הזה, כמו שעושים הבנקים המרכזיים עם המטבעות המדינתיות. ובנוסף: ככל שעובר הזמן, יותר ויותר קשה "לכרות" מטבעות חדשים. כוח המחשוב הדרוש לכך נהיה עצום ורב ובלתי כדאי בעליל כאשר מחיר המטבע אינו עולה מעל לגבול מסוים.

וכאן נכנסת השאלה הנשנית: אבל, אולי כל זה פיקציה ורמאות דיגיטאלית? אולי, בסופו של דבר לא יישאר דבר מן העניין כולו וכל מי שמחזיק מטבע וירטואלי מחזיק בעצם קרח ביום קיץ? זה ייתכן, אבל הסבירות לזה הולכת ונמוגה כל יום מחדש. ראשית, ישנו עדיין זרם בלתי פוסק של לחצים לקבלת סוג זה של כסף (money) ואין ספק שהעתיד נראה טוב יותר לביטקוין כאמצעי תשלום מאי פעם. שנית, טכנולוגיית ה-BlockChain הפכה להיות מאוד מקובלת כתשתית אלגוריתמית מתקדמת. אין קשר מחייב בין המטבעות ואותה טכנולוגיה, אבל זה בהחלט מקרין: כאשר ה-BlockChain יהיה בטוח ומהיר מספיק, לא תהיה טענה של חוסר בטיחות ביחס למטבעות.

אינני חושב שאילון מאסק עושה דברים כדי להרשים, או כדי להקניט. הוא איש של חזון, הרואה למרחקים ארוכים, וכמוהו, אני חושב שככל שמתקדם הזמן, ושהממשלות לא יוציאו חוקים האוסרים במפורש שימוש ומסחר במטבעות הוירטואליים, מחירם (ובמיוחד זה של הנפוץ ביותר – ה-ביטקוין)  הגיוני שישיג שיאים חדשים בצורה של "בהלת-קניה-בהלת-מכירה". אין סיבה לחשוב שהמסלול הרב-שנתי אינו של התקדמות מעלה.

x