שוקי המניות || ת"א 35 ו-S&P500 || לאן הולכים המדדים הגדולים ?

תחושה חמימה של Déjà vu עוטפת את כותב שורות אלו כאשר הוא בוחן את מה שקרה בשוקי המניות מאז הסקירה הקודמת. חזרנו למצב ביצועי החסר בינינו ובין חו"ל...

 

 
Image: Dreamstime.comImage: Dreamstime.com
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
21/02/2021

חושה חמימה של Déjà vu עוטפת את כותב שורות אלו כאשר הוא בוחן את מה שקרה בשוקי המניות מאז הסקירה הקודמת. ומהי תחושה זו? מה שקרוי: "Buy the rumor – Sell the news". אם אתרגם לעברית את כוונתי, ובצורה חופשית למדי, אומר זאת כך: הביטוי מציין תופעה שעל פיה משקיעים על בסיס תקווה למשהו ממשי, שאמור לקרות בעתיד, וכאשר הדבר עצמו קורה, "ממשים" את ההשקעה. מעין הימור על העתיד, ותשלום על תוצאה מוצלחת של אותה תחזית.

זה קורה כל הזמן, ובכל סוגי הנכסים. גם בכבדים והנרחבים ביותר כמו מדדי מניות ובכלל זה: ה"שוק" בכללותו. ההימור הכללי יכול להיות מכל סוג: אירוע גיאופוליטי, אירוע כלכלי גלובלי, או שינוי מבני וטכנולוגי. במקרה הרלוונטי לנו בימים אלו, מדובר באירוע רפואי או ליתר דיוק: מגפה עולמית. מה כאן התחזית לעתיד? שווירוס הקורונה ינוצח על ידי מדיניות חיסונים-תרופות. ועיקר החשיבות במשפט האחרון היא המילה: "ינוצח".

וזאת, כמובן, ברמה הגלובלית ולא רק במדינה זו או אחרת. אין זה כל כך רלוונטי אם נצליח לדכא את הווירוס בשכונה, עיר, מדינה או אפילו יבשת. חייבים להגיע לתוצאה עקבית ברמה העולמית. זה היה ההימור הגדול אשר נראה, לעיתים, קשה מאוד להשגה עקב שלושה גורמים בסיסיים: אופן התגובה השונה לטיפול בווירוס בכל אזור ואזור (משמעת-אכיפה-אמצעים וכו...), ייצור והפצה לא מהירים מספיק של החיסונים העומדים בפני מוטציות, ולבסוף, קצב גילוי מוטציות אלימות ועמידות יותר.

למרות כל אלו, ההימור לעתיד טוב יותר, בזירה הפיננסית, התקיים ומתקיים עד ימים אלו. למעשה, מאז ה-18 למרץ של 2020, וזאת, כמעט ללא הפסקה. הפחד הגדול היה שעונת החגים של סוף השנה, פלוס תקופת ההמתנה שאחריה, יביאו לנו גל עולמי חזק במיוחד. והנה, קרה ההיפך. לפניכם גרף מעודכן של כמות הנדבקים החדשים (עד ה-19 לפברואר) מטעם ארגון הבריאות העולמי:



משום מה, ואני חייב לומר שאני בעצמי מופתע מעקביות הירידה הניבטת מן המוצג, קצב ההדבקות יורד בהתמדה מאז תחילת השנה. כל זה, ללא קשר לקצב התחסנות עולמי די צולע, להופעת מוטציות מצמררות (דרום-אפריקאית וברזילאית), ועייפות כללית של האוכלוסייה הגורמת להפרות לא מעטות של משמעות הריחוק החברתי. בכל אופן, ומבלי להיכנס ולנסות לתת הסבר לעניין עצמו, אנו חוזים עכשיו במה שאני מכנה "הגעת התקווה שנצפתה למימושה". התחלת ההתגברות על הווירוס נראית ממש מעבר לדלת.

האם המגמה החיובית הרחבה, והגדולה כל כך, בשוקי המניות תתחלף עכשיו בחלק "Sell the news", דהיינו מימוש רווחים רחב? האם זהו השלב שבו נראה את המשקיעים של הטווח הקצר מחליטים להיות "ראשונים בדלת החוצה"? על פי מה שקרה עד זמן כתיבת שורות אלו התשובה עדיין שלילית אבל כמו שציינתי בתחילת הדברים: המערכת מזכירה מצבים דומים שראינו, וחווינו, בעבר.

הבה נבחן עכשיו את החלק הטכני של הדברים.



S&P500

קשה לומר שיש משהו חדש הניבט מן הגרף הזה. למעשה, השיא האחרון, סביב 3950 נעצר בדיוק בגבול העליון של היתד העולה הענקית שנבנתה מאז התחתית של נובמבר 2020. גם אינדיקאטור המומנטום אינו מציין לנו סטייה שלילית בין השיאים של המחיר ואלו של האינדיקאציה. אבל, למרות שאנו ממשיכים בעמידה המתודולוגית הטכנית שלנו, האומרת שכל עוד המגמה חיובית אין סיבה להטיל ספק בה, יש תחושה של "עייפות" קלה סביב הניסיון לכבוש את הרמה העגולה של 4000. משהו כנראה פסיכולוגי עוצר את המשקיעים מלתת את ה-Push  הקטן הזה.

בימים האחרונים אנו רואים נרות קטנים (הססנות) ואופקיים (שכנוע עצמי כיווני נמוך). האזור של 3870 (בסגול) הוא התמיכה המיידית שאנו צריכים לשים עליה לב כי שם נקבע השיא הקודם במגמה, ושם נקבע השפל של הנר האלים ביותר של השבוע האחרון. בקיצור: המוסיקה ממשיכה לנגן אבל עם מציאות של קניות יתר, יחד עם קרבה יתרה ל"התנגדות" פסיכולוגית של רמה עגולה חשובה.

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:
לחיוביים: אין הרבה מה לחדש כאן. אין שום סיבה לנקוט בשינוי עמדה כאן חוץ מן העניין שציינתי בפתיח, וגם בשורות על המדד עצמו: חשש, שעדיין לא התממש, לקיים הפסקה, ואולי תיקון של ממש, עבור מה שקרה עד כה מאז התקומה מן הירידות של מרץ 2020.
בגדול, 3870 הוא האזור המיידי של התמיכה החשובה לכם (מלבן סגלגל).
לשליליים: מה שמהווה תמיכה לחיוביים הוא גם המשימה שלכם: שבירה של 3870, כאשר היעד הברור הוא ירידה ברורה מתחת ל-3700, אשר היוותה את התחתית בניסיון האחרון לייצר מימוש רווחים רחב יותר ממינורי.



תא 35

בשוק שלנו, המצב הרבה יותר בעייתי מאשר המדד האמריקאי שראינו לעיל. איך נאמר: כל הגורמים הטכניים שנראים שם טוב, נראים כאן ממש גרוע. נתחיל במגמה: אצלנו, היא בפירוש עברה ממצב של מגמה עולה למצב של מגמה מדשדשת. להזכיר: מגמה מוגדרת על ידי רצף של שיאים ושפלים עולים, ואין כאלו במדד הישראלי מאז שהוא אינו מסוגל לעבור את 1630 שוב. לא רק זאת, אלא שהמחיר מצייר מלבן ברור בין האזור של השיא ההוא, סביב 1630, ותחתית סביב 1560, כאשר הנר היומי האחרון היה רחב במיוחד לכיוון מטה.

שנית: שימו לב למניפת קווי המגמה הכחולים העולים, אשר נשברו כאשר המדד החל את דרכו האופקית. מניפה של שלישיה כזו מציינת לעיתים קרובות מאוד מהלך שהסתיים, ומוכן לתיקון יורד. שלישית: יש לנו סטייה שלילית בין השיאים של המחיר ב-1630, ואינדיקאטור המומנטום בחלון התחתון. שם, השיאים יורדים. בקיצור: הרבה מאוד סימנים שאותה תופעת "קנה תקווה, וממש בקיומה" התחילה כבר להתקיים במקומותינו.

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:
לחיוביים: סביבת רמת התמיכה של מלבן הדשדוש, סביב 1560, חייבת לעמוד איתן עבורכם. אחרת, יש מעט מאוד דברים שיכולים לעמוד בדרך של המדד מטה: קו המגמה הכחול, וזה כמעט הכול. ברור שוול-סטריט עדיין מאוד חשובה לכם, ולשליליים, על מנת לקבל קריאת כיוון כללית. אבל, העובדה שהמדד נראה כך אצלנו, כאשר שם הוא עדיין במגמה חיובית ממשית, אינו מנבא טובות כל כך.
לשליליים: אין מה לומר: המטרה ברורה מאוד והיא שבירה של 1560. חוץ מזה הכול דיבורים. יש לכם רוח גבית לא קטנה מן התצורה הטכנית של המדד מול מה שקורה בעולם. תנצלו זאת. בינתיים יום אחד של "פחד" אדום אינו מספיק, ואתם חייבים לתת גושפנקא נוספת על ידי שבירתה של 1560 כהוכחת יכולת.

x