קרן נאמנות במעקב || מיטב מניות ESG || המחויבות למניות בסטנדרט גבוה לא גרעה מן הביצועים

הפעם נעסוק בקרן שנבחרה בגלל אופי ההשקעה שלה הרבה יותר מן הביצועים שלה. מיד נאמר: הביצועים שלה בסדר גמור, ומתמודדים ממש טוב עם מתחרות מהענף הכללי שנמצאת בה הקרן.

 

 
Image: Dreamstime.comImage: Dreamstime.com
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
24/02/2021

הפעם נעסוק בקרן שנבחרה בגלל אופי ההשקעה שלה הרבה יותר מן הביצועים שלה. מיד נאמר: הביצועים שלה בסדר גמור, ומתמודדים ממש טוב עם מתחרות מהענף הכללי שנמצאת בה הקרן. אבל, כאמור, הסיבה לבחירתה היה באופן עבודתה. על פי פילטר מהיר, ישנן 3 קרנות עם הציון ESG בשמן, ורק שתיים מהן מספיק וותיקות כדי להיות מנותחות. סקירה זו עוסקת באחת מהן, ממיטב, כאשר אין כאן השוואה מול השנייה אלא מבט על מה היה מקבל משקיע שמונע ממניעים המוגדרים במונח ESG.

רגע אחד, מה בעצם עומד מאחורי המונח עצמו? דף הויקיפדיה מתאר זאת לאורך ולרוחב אבל אתמצת כאן זאת עבורכם בכמה מילים, ואלו הרוצים להרחיב יכולים למצוא אינסוף הרחבות על כך ברשת. ובכן, חברות הנמצאות תחת מטרית כינוי ESG הן חברות העומדות בסטנדרטים של ניהול אחראי בכמה אספקטים: דאגה לסביבה, לעובדים, ניהול תקין ומבוקר מאוד המונע שחיתות, ופעילות חברתית תורמת. בקיצור, חברות אלו מנסות להיות דוגמה של התנהלות והתנהגות כלפי הסביבה העסקית שלהן, עובדיהן, והשפעתן על החברה שבה הן חיות. יש הרואים זאת כדרגה גבוהה של מוסר, ויש הרואים זאת גם כניהול עסקי נבון. כזה האומר שחברה הפועלת פנימית וחיצונית בסטנדרטים גבוהים תשרוד ותצליח הרבה יותר. בכל אופן, זהו הרקע לבחירת הקרן, והבה נראה עתה איך היא התמודדה עם ביצוע המשימה.

פרטי הקרן



הקרן מגיעה אלינו מחברת מיטב, ויש לה היסטוריה מעניינת של מדיניות השקעה: היא הוקמה בסוף 2013 אבל רק באביב 2018 נקבעה מדיניות ההשקעה האחרונה שלה. אינני יודע אם לפני 2018 היה מרכוז השקעות סביב חברות ESG אבל בטוח שלאחר שינוי המדיניות זה קרה. האם שינוי המדיניות מהווה נקודה לרעת עבור הקרן? האמת היא שזה כבר לא כך משנה כי עברו כמעט 3 שנים מאז. בכל אופן, אנו מסתכלים על שנתיים, ולעיתים, גבולית, שלוש שנים אחורה בקרן הזו, כי לפני כן אין אנו יודעים מה היו מניעי הפעילות בה.

כמות ההון תחת ניהול אינו גדול במיוחד, עם 73.5 מיליוני שקלים, אבל עומדת ממש באמצע תחום הגדלים בקטגוריה שלה: מקום 27 מבין 60 הקרנות בענף "מניות בארץ - מניות כללי". סטיית התקן שלה גם היא אינה מיוחדת במינה כאשר משווים את ה-1.58% שלה עם הסביבה המנייתית. ומה קורה בעליות? האם 1.5% זה הרבה או מעט? ובכן, דמי הניהול האלו ממקמים אותה במקום ה-39 מבין 60 הקרנות המנוהלות בתחום. בקיצור, אף אחד לא יימנע מקניית הקרן עקב העלויות הגבוהות בה.

ואז, נשאר לדבר על חשיפות ותשואה. בנקודה האחרונה, אין תלונות: 23.16% בשנה האחרונה. לגבי החשיפות, הן מאשרות את שאנו הבנו מן השם: מדובר בקרן המשקיעה בעיקר בארץ (כ-18% בחו"ל מתוך השקעה מנייתית של 92.98%), וזאת במניות העומדות בקני המידה של ESG. אחוז האג"ח זניח (2.89%) ובעל איכות גבוהה (AA). אלו עיקרי הקרן והגיע הזמן לבחון אותה מול מתחרות ונכסי ייחוס.

ביצועי הקרן



כאשר מסתכלים על הגרף השנתי הזה קשה שלא להתפעל מיכולות מנהלי הכספים בה. הם הצליחו לתת למשקיעי הקרן תחושה של רציפות עולה גם כאשר היו זמנים של דשדושים ותיקונים יורדים מינוריים. זאת, מאז השיא השלילי של ירידות הקורונה (18-03-2020) ועד עכשיו. חוסר התנודתיות היחסית שראינו כמספר בסטיית התקן מתבטאת ויזואלית כאן בצורה חדה ובהירה. האם הרצף התשואתי ישנה משהו מן הקביעה הזו? הנהו:



ממש לא. לפנינו  רצף די קלסי. חוץ מן הטווח הקצר מאוד של עד שבועיים, הקרן מציגה ערכים ירוקים, עולים, והעושים זאת בהדרגה. וזו ההגדרה של רצף טוב. שימו לב שיש לנו כאן 52.43% תשואה בשנתיים, כאשר כולנו יודעים איך השנתיים האלו היו מטלטלות בחיינו ובשווקים גם כן. השלב הבא הוא לראות מה עשתה הקרן בסביבה הטבעית שלה. כנגד קרנות טובות בענף. אבל, הפעם, החלטתי לגוון קצת, ולהציג בפניכם גרף שונה במקצת. עשיתי מיון של הקרנות הטובות בשנה האחרונה, ואז, עשיתי השוואה של 5 הטובות ביותר (שיש להן נתונים ל-3 שנים) עם הקרן של מיטב. והנה התוצאה:



מיטב ESG עומדת בכבוד מאוד עם הקרנות הטובות של הטווח הקצר. בעצם, היא במקום השני (באדום) כאשר רק הקרן של פסטרנק שהם (בירוק) מצליחה להיות מעליה בגדול. כל שאר הקרנות מפסגות, קסם, וסלע, מצטופפות אחורה. לדעתי, עקב האופי המיוחד של מניות ה-ESG, המוביל בהכרח למבט של הטווח הארוך, תצוגה זו מעוררת כבוד והערכה כלפי מנהלי הקרן של מיטב. אבל, ישנה תמיד השאלה החוזרת: האם קרן הכתה את המדד? כתשובה לשאלה הזו הנה גרף מסכם השוואה בין הקרן של מיטב ומדדים שונים. תחילה, מדדי הארץ (כל המדדים מיוצגים על ידי קרנות נאמנות מחקות של תכלית):


ובכן, קשה להאמין, אבל גרף השנתיים הזה ממש צועק הצלחה מול רוב המדדים הרלוונטיים: ת"א 35 (ירוק), תל-בונד 60 (כתום). הקרן (באדום) מפגרת רק במקצת אחרי מדד המניות הבינוניות, ת"א 90 (כחול). ולמה זה מפתיע? כי, לרוב, אנו נזהה את מניות ה-ESG עם חברות מבוססות וגדולות ופחות עם מניות מן הדרגה השנייה. הביצועים אומרים כאן אחרת. בכל אופן, "הכאה" משמעותית של המדדים הכבדים. ומה קרה מול חו"ל? הנה גרף ההשוואה:



גם כאן הקרן של מיטב (כחול) במקום השני. הפעם בהפרש גדול אחרי מדד הנסדק-100 הטכנולוגי. שוב, זה הגיוני מאופי החברות אבל אין ספק שזה דרש אישור. הקרן עדיין נתנה הרבה יותר מאשר מדד המניות הרחב יותר, S&P500 (ירוק) ובמיוחד מול מדד המניות הכבדות באירופה (אדום). לבסוף, מבלי השוואה מול המתחרה הישירה אי אפשר, ולכן, הנה הגרף המשווה מול הקרן של סיגמא. אבל, לפני שתראו את הגרף, יש לומר לטובתה של סיגמא שהיא הגבילה עצמה למניות ת"א 125 בלבד לעומת חופש מנייתי בקרן של מיטב:



וכך, אנו רואים שבשלוש השניות האחרונות, הקרן של מיטב הובילה את המתחרה הישירה שלה. לעיתים בפער קטן ולעיתים ביותר גדול כאשר אנו עומדים כרגע בתקופה של פער קצת יותר רחב. מכל מה שהוצג כאן חייבים לציין עובדה מוכחת אחת: משקיעי ה-ESG, דרך הקרן של מיטב, נהנו מתשואות טובות כאשר עמידת הקרן שלהם הייתה איתנה וטובה מול כל מה שניתן להשוות אותה מולו.

גיוסים ופדיונות וסיכום קצר



כמו תמיד, נשאר להתבונן על הגיוסים, ושינוי בערך נכסי הקרן. בשלוש השנים האחרונות ראינו הרבה יותר חיוב (גיוסים) מאשר פדיונות (עמודות מעל ה-0 במקום מתחת ל-0). רק בסוף 2018 ובאירוע הקורונה ראינו בריחה מן הקרן, וזאת בדומה מאוד לכמעט כל הקרנות כולן. הגיוסים שבאו אחרי התחתית של הקורונה היו יציבים וגדלים עם הזמן ומוכיחים שהמשקיעים חזרו בגדול וממשיכים לתת אמון בקרן הזו. נכסי הקרן לא יצרו מגמה שלילית אפילו. הבה נשווה את הגיוסים מול קרנות דומות לקרן של מיטב בגודל, בענף:



קשה להבחין בזה אבל הקרן של מיטב בולטת ביציבות ובעלייה (בירוק). השאר די תזזיתיות, כאשר הקרן של כוון (כחול) והקרן של אפסילון (כתום) מרכזות פה את רוב ההלוך ושוב. יש לציין שלאחרונה הייתה התפרצות לטובה בקרן של סלע (אדום). בסה"כ, התצוגה הזו אומרת לנו את מה ששיערנו: רוב המשקיעים בקרן של מיטב עושים זאת לטווח הרחוק ואינם נעים הרבה. רק באירועים "מפחידים" באמת הם ממשים אבל, כאשר האופק מתבהר, הם חוזרים, ובגדול.



 
x