למה השווקים ירדו אתמול, ולמה הפד לא מצליח להרגיע את השווקים?

השווקים אמש (חמישי) חשבו שהפד ירגיע אותם, אבל כשזה לא קרה יצאו למימוש | רק להזכיר, מימוש אמור היה להגיע, הוויכוח עם הפד זה רק התירוץ

 

 
 

משה מימון, עורך FUNDER
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
05/03/2021

הנה אנחנו בסיבוב נוסף של הדיון בין השווקים לבין הפד. כאמור אולי הגורם המשמעותי ביותר על השווקים. במאמר מלפני יומיים, הסברתי את הגישה שלי על השווקים. הגישה אומרת ששווקים לא נעים בקו אחד. אף פעם. תמיד יש תנועה על המטוטלת בין עליות לירידות. בין מהלך עליות למימושים, או בין מהלך ירידות לתיקון חיובי. כל זה מגיע כי הדעה של השווקים אף פעם לא אחידה. אנשים נעים כל הזמן על הטווח שבין תקווה ורצון להרוויח, לבין חשש שהמציאות תתהפך עליהם. כך כל הזמן.
כאשר מתבצע מהלך עליות, כפי שקרה עד לפני שבוע, מהלך ששבר שיא של כל הזמנים במדדים, מגיע זמן מימוש, ואין כמו הפד כדי לספק לנו סיבה למימוש.

מה קרה אמש – הפד בא לברך, יצא פחות מרגיע
מי שהקשיב לשיחה של ג'רום פאול אמש, ראה כמה הוא לא ממש מבין מה השווקים רוצים ממנו. הוא אמר, וחזר ואמר, ושב והדגיש כמעט בעצבים – "אין עדין אינפלציה". הוא גם הדגיש שזה מאוד הגיוני שהנתונים הכלכליים יראו האצה בקצב ביחס לשנה שעברה, כי, בואו, בכל זאת, שנה שעברה היתה כאן קורונה, והכלכלה כמעט נעצרה.

פאוול שב והדגיש, שהוא רוצה לראות נתוני אינפלציה מבנית, מה שנקרא גרעינית, למשך תקופה של לפחות שנה, והוא לא רואה את זה קורה לפני 2023.

אבל השווקים ירדו אמש, למה?
כי השווקים הם קצת כמו נרקומן, שקשה לו להיגמל מהסם. הסם הוא כסף זול, אשראי קל ונגיש, שערי ריבית נמוכים, והדפסת כסף מטורפת. אמנם הפד אמר שהוא לא מתכוון לצמצם את הצעדים המרחיבים שלו, אבל השוק עדין מפחד. ממש כמו מסומם שמפחד שיקצצו לו את המנה הבאה, למרות שמבטיחים לו שלא יקצצו. הוא עדין אוגר, לא מאמין לאף אחד.

בנוסף, הטריגר אמש, היה הציפייה של המשקיעים, שמקורה בשמועה, שהפד יאריך את הורדת מגבלת ההון העצמי על הבנקים.
נבהיר, הבנקים, כל הבנקים מחויבים להיקף הון עצמי מסוים, יחס רזרבה, ביחס לפקדונות שנמצאים בחוץ. הפד הקטין את החבות הזו, לא ניכנס איך ומה, אבל בגדול הקל על הבנקים לתת אשראי. ההקלה הזו פוקעת ב-31 במרץ. ונפוצה שמועה שאולי פאואל יגיד שהוא מאריך את ההקלה בעוד 6 חודשים. כשזה לא קרה, השווקים התאכזבו. ממש כמו הנרקומן, שמצפה שיעזרו לו יותר ממה שעוזרים לו כבר, והוא ממש מפחד מכל צעד מצמצם.

קטונתי מלחוות דעה על עניין יחס הרזרבה בבנקים, אבל אני חושב שאתם בעצמכם מבינים שיש מצב שהשווקים מחפשים פשוט סיבה לרדת, ויצרו לעצמם סיפור שפאוול ירגיע אותם, ויתן להם את מנת האדולן היומית (אדולן, תחליף לסם).

מה יהיה היום? נתוני תעסוקה
היום מתפרסמים נתוני תעסוקה, אלה נתונים חשובים שמתפרסמים על ידי משרד העבודה האמריקאי בכל יום שישי ראשון בכל חודש.
עקרונית, אם נתוני התעסוקה חיוביים, כלומר מעל הצפי, זה דבר טוב – המשק יוצא מהבור הכלכלי, וזה דבר שצריך לשמח את השווקים.
אבל, לאחרונה השווקים כאמור, מפחדים שיפסיקו להם את סם הכסף הזול וההרחבות המוניטאריות. אז, בהפוך על הפוך, השווקים אמורים לרדת אם ייצא נתון חזק.

הנתון בפועל יצא – חזק מאוד! 380 א' משרות מול צפי של 180 א' משרות. נתון חזק לכל הדעות. עקרונית זה נתון שהיה אמור לשלוח את השווקים למטה.
והשווקים בתגובה – עולים! כן, ב-pre-market השווקים והחוזים על המדדים העיקריים, חיוביים, ואפילו מאוד.

חפשו גורמים למימוש
מה זה אומר בעצם? זה אומר, שהסיפורים שמספרים לעצמם השווקים, הם רק תירוץ, למימוש שאמור היה להגיע. השווקים ביצעו את מהלך המימוש שלהם, והנתון היום, שאמור היה לשלוח אותם לעוד מהלך ירידות, לא גרם לזה. אני מחזיר אתכם למשוואה של תאוות סיכון ותקווה, מול פחד. יש מצב שאחרי תיקון משמעותי שהשווקים ביצעו עם מעל 10% בנאסד"ק וכמעט 6% ב-S&P השווקים אולי נרגעים. זה גם לא אומר שחוזרים לעליות. אבל זה אומר שהמהלך האחרון הוא תירוץ למימוש. כפי שאמרתי גורמי סיכון.


אגב, זה יאפיין את התקופה הקרובה, מהלכי היציאה מהקורונה, ילווה בחשש של השווקים מפני הפסקת התמיכה של הפד, ושל הממשל, וזה יכול לייצר תנודתיות מוגברת. האם סך הכל ההסתכלות חיובית? כן. אבל עדין, אנחנו ברמות שיא, ותתלווה לזה תנודתיות מוגברת. מי שזה לא מתאים לו, יכול לוותר על השווקים לתקופה הקרובה.

שתי הערות נוספות – 1. הייטק יוצא לפגרה קלה
הערה ראשונה מגיעה להייטק. מניות הטכנולוגיה הובילו ראשונות את מהלך היציאה מהקורונה, והובילו בתשואה. המחירים הגבוהים של החברות האלה, גורמים למשקיעים, שוב – לפי גישת גורמי הסיכון, לממש רווחים, ויש כאלה המון. לכן יש צפי שמניות הטכנולוגיה יספגו קצת תיקונים חדים יותר. משקיעים מממשים רווחים ועוברים לאפיקים שבהם עדין יש פוטנציאל עליות. סך הכל, הגיוני לא?
ראינו מהלך מימוש של מעל 30% בטסלה, אפל נכנסת לטריטוריה שלילית ועוד. זה לא אומר שחברות הטכנולוגיה מסיימות את תפקידן, זה רק אומר מהלך מימוש, תיקון, שיחזיר את המחירים למקום שבו המשקיעים ירגישו בנוח להיכנס שוב.

2. תיקונים הופכים מהירים וחדים
הערה אחרונה נוגעת לתנודתיות בשווקים. כמו שראינו במהלך השנה האחרונה, ובכלל בשנים האחרונות, אין לנו יותר לוקסוס של תיקונים רגועים. תיקונים, אם וכאשר הם מגיעים, יהיו חדים, מהירים ואלימים. המידע זורם מהר, וכך הפעולות בשווקים. השווקים מגיבים מהר מאוד לדברים, ולכן תיקונים יהיו מהירים וחדים מאוד. האם עדיף מהלך של כמה שבועות עם דשדוש כלפי מטה? לא בטוח. אולי עדיף לסיים תיקון של בשבועיים במקום ב-4 חודשים.

x