הסיפור המוזר שזעזע את וול סטריט

הסיפור המוזר של CBS ושל דיסקאברי שזעזע את וול סטריט || סיפור של מניות שעפו ב-170% מתחילת השנה אבל הסיום השפיע על הבנקים הגדולים בוול סטריט | סיפור ה- Margin Call שזיעזע את השווקים

 

 
Dmitry Vinogradov | Dreamstime.comDmitry Vinogradov | Dreamstime.com
 

משה מימון, עורך FUNDER
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
31/03/2021

מי מכם מכיר את ערוץ דיסקאברי? כן כן, אותו ערוץ נחמד שיש בו תוכניות טבע, מגזינים נחמדים ומעניינים. תתפלאו אולי לשמוע שמניית הערוץ זינקה במעל 160% מתחילת השנה. מפתיע? בהחלט. וזה לא כל הסיפור. מניה נוספת שזינקה בפראות מתחילת השנה היא מניית CBS, או בשמה המלא ViacomCBS, אותו תאגיד שידור שמשדר בעיקר בארה"ב. מניותיה זינקו במעל 175% מתחילת השנה. מפתיע? לגמרי.

הסיפור של שתי המניות האלה מתקשר למשהו שמזעזע את וול סטריט בימים האחרונים. טוב, אולי מזעזע זו לא המילה הנכונה, אבל עושה גלים, בשוליים של וול סטריט.

נתחיל מהתחלה - עליה לא מוסברת
למה שמניות תאגידי השידור האלה יעלו בחדות כל כך? אם כן, מסתבר שזה מתקשר לתאגיד Family Office, כלומר בית השקעות שמנהל ומנטר השקעות לבעלי עושר פיננסי משמעותי. התאגיד הזה Archego נוהל על ידי Bill Hwang, ובין היתר תפקידו היה לנהל נכסים של בעלי עושר פיננסי משמעותי, ולרכז עבורם את ביצועי התיקים השונים והנכסים שהם מנהלים. גם בארץ יש גופי Family Office, שבעצם עוקבים עבור לקוחותיהם על קרנות השקעות, קרנות גידור, השקעות בנדל"ן ומנהלי תיקים שמנהלים את ההשקעות של הלקוחות שלהם. מן הסתם הם גם מייעצים ללקוחות להיכן כדאי לנתב את הכסף. חלקם אף מבצע השקעות בעצמו בין באופן ישיר, ובין באופן עקיף באמצעות קרנות השקעה בבעלותם.

Bill Hwang ניהל את Archego, תחילה כקרן גידור, אבל לאחר האשמות על מסחר במידע פנים, שינה את הייעוד של הקרן מקרן גידור ל-Family Office. עקרונית, למרות השם, הקרן עדין נוהלה כקרן גידור, ולא כקרן Family Office. עיקר ההשקעות בקרן היו ההון הפרטי שלו.

בצד הלא נכון של המינוף
ביל יקירנו, היות ובעיקר ניהל את כספו, אמנם דרך קרן השקעות, יכול היה להיעזר במינוף. הכוונה היא שאתה מבקש מהבנק שאתה עובד דרכו להפקיד בטחונות, נניח בהיקף של מיליון דולר, אבל הבנק יאפשר לך לפעול בחשבון בהיקף של 5 מיליון דולר. או במקרה של ביל היחס היה 1:20, כלומר הוא הפקיד מיליון דולר, אבל יכול היה לפעול ב-20 מיליון דולר. האמת, במקרה של ביל, המספרים היו במיליארדים, לא במיליונים, כן?

CBS ודיסקאברי – מניות השנה? איך?
כאן אנחנו מגיעים למניות החביבות על שוק ההון ואלה שהשיאו תשואה מדהימה השנה – CBS ודיסקאברי. מסתבר שתיק ההשקעות של ביל הכיל מניות אלה, יחד עם מניות נוספות של חברות סיניות – Baidu, Tencent. כל זה טוב ויפה, רק ש...כאשר הפוזיציה פועלת לרעתך, המינוף אוכל אותך.

נסביר. אם אתה משקיע דולר אחד, ופותח פוזיציה של 20 דולר. עליה של 5%, כלומר דולר אחד, משמעותה מבחינתך היא עליה של 100% ברווח. הצד השני גם רלבנטי, והוא כאשר המניה יורדת בדולר אחד, אתה מפסיד 100% מההשקעה. זה המשמעות של המינוף. הוא מגדיל את התשואה שלך, אבל הוא מוחק אותך כשהמניות הולכות בכיוון הפוך.

אגב, כדי להימנע ממחיקה של חשבון ההשקעות שלך, אתה יכול להגדיל את הבטחונות, וכך להישאר עם הפוזיציה שלך. אם אתה לא מצליח להוסיף עוד כסף, אז מי שאיפשר לך את המינוף, כלומר הבנק או בית ההשקעות שעבדת באמצעותו, רואה שהבטחונות שלך נעלמים, הוא פשוט לוקח לך את הנכסים, וסוגר לך את חשבון ההשקעות. 

ההשקעה של ביל במניות האלה, יצרה רווחים משמעותיים, בטח בשתי החברות המדוברות שלנו. בשבוע שעבר, החלה ירידה דווקא במניות הסיניות. הירידות החלו מכמה סיבות – חשש אולי למחיקה של החברות הסיניות מהבורסות האמריקאיות, הורדת דירוג לחברות CBS, דוחות פושרים ב-CBS, ומהלך מימושים טבעי אחרי ריצה של כמעט 170% בשתי המניות החביבות האלה.

בסיפור שלנו הבנקים המרכזיים שנפגעו היו Credit Swiss ו-Nomura. מניות שתי הבנקים האלה, ירדו באחוזים משמעותיים (13-14% ביום שישי) בעקבות ההפסדים שהם חוו. בנקים נוספים – Morgan Stanley ו-Goldman Sachs הצליחו לפעול מהר יותר, ובעקבות זאת מנעו מעצמם הפסדים.

אגב, עיקר ההפסדים נבעו מכך שהבנקים האמורים לקחו את הנכסים, ופשוט מכרו אותם בשוק במהירות במה שנקרא – Fire Sale. החשש העיקרי של הבנקים היה שלבנקים אחרים יש אחזקות נוספות במניות האלה, כך שכל אחד רצה למכור אותם כמה שיותר מהר, כי לא ידע לאן המניה יכולה לרדת.

הרגולטורים מתעוררים
על הדרך עולות לא מעט שאלות – איך הבנקים מאפשרים לגוף ספציפי היקף מינוף גבוה כל כך? איך זה אפשרי שמישהו פעל מול גופים שונים, קיבל מינוף מכל אחד מהם, מה שאיפשר לו פעילות בהיקף כל כך משמעותי, בלי שהאחד ידע על האחר? האם היתה כאן תקלה של הבנקים? האם גילוי מידע יכול היה למנוע זאת? איך יתכן שמוסדות פיננסיים גדולים כל כך סופגים הפסד כל כך משמעותי, בקרן גידור אחת בלבד? האם הבנקים עדין כל כך פגיעים ורגישים? מה קורה עם ניהול הסיכונים של המוסדות האלה? עיקר החשיפה של Archego למניות האלה, היתה באמצעות מכשירים פיננסיים, שלא מחייבים גילוי מלא לגבי החשיפה עצמה, כך שגם זה גורם להרמת גבה אצל הרגולטורים.

אז הנה לנו סיפור, שמראה שלפעמים מניות מזנקות בלי סיפור אמיתי, כפי שראינו בעבר את GameStop ו-AMC, שגם שם היה סיפור של קרן גידור – Marvell Capital, עם פוזיצייה כבדה במניות האלה, שיצרה גלי השפעה ברחבי וול סטריט. והנה שוב עולה סיפור על קרן השקעות, היא נקראת Family Office אבל בתכלס התנהלה כקרן גידור לכל דבר, שגם היא מייצרת חשיפה משמעותית ויוצרת גלי השפעה ברחבי וול סטריט.

מה המסקנה מכל זה?
חפשו את הסיפור. אם למניה אין סיפור, תיזהרו ממנה. מניה יכולה לעלות, ואפשר לרכב על גלי עליות, מבלי להבין למה ואיך, אבל צריך להיזהר ולממש רווחים בהקדם, כי כפי שהגרפים מראים לנו, מי שלא יצא בזמן ב-CBS, או בדיסקאברי, וגם ב-GamStop וב-AMC לא ראה כמעט תשואה.

האם הקרנות שלנו יושפעו מכך?
אז בדקנו את האחזקות של קרנות הנאמנות במניית Viac ובמניית Disc. רק בחברת CBS יש קרנות שמחזיקות את המניה. המניה מוחזקת בשתי קרנות של בית ההשקעות מוניטר, בהיקף של קצת פחות מ-400 א' שקלים. מוניטר גמישה מחזיקה ב-VIAC ב2.06% מהקרן, וקרן מוניטר 30/70 - נקובה ב-$ מחזיקה ב-VIAC ב0.69% מהקרן. האחזקות נכון למועד הדיווח האחרון של האחזקות בקרנות (31/12/20), ויתכן כי מאז היה שינוי באחזקת הקרנות.


גרף מניות ViavoCBS ו-Disc מתחילת השנה כולל הנפילה


הגרפים באמצעות אתר Investing.com
x