קרן נאמנות במוקד || סלע קנאביס || הקרן הטובה בסקטור ובכלל...

כל הקרנות המנוהלות בתחום הקנאביס נמצאות בין 5 הקרנות המנוהלות הטובות ביותר בכלל (נכון ליום כתיבת המאמר)

 

 
Image: Dreamstime.comImage: Dreamstime.com
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/04/2021

יש באתר כלי מאוד שימושי: בדף הראשי, בצד שמאל, מתחת לטבלה הראשונה המראה מה עשו הקרנות לאחרונה, תמצאו את המילים: "כל קרנות הנאמנות". ולחיצה על משפט קצר זה ייתן לכם את רשימת כל קרנות הנאמנות בשוק ההון הישראלי. כלי זה מאפשר לעשות כמה דברים: ראשית לכול, לעבור על כל המרחב של עולם הקרנות הישראלי. ועל ידי כך, להגיע לקרנות שאנו מעוניינים לנתח. אבל, במיוחד חזקה כאן פעולת המיון. ומה המיון האהוב על המשקיע הממוצע? ניחשתם נכון: הביצועים של הקרנות על פי טווחים שונים. עשיתי את מה שאני מתאר, ומה התוצאה? הנה היא לפניכם (אחרי ביטול הצגת הקרנות המחקות):



על פי מיון של ביצועי הקרנות, מאז תחילת השנה, אנו רואים שב-5 הקרנות הראשונות אנו מוצאים 3 קרנות העוסקות בקנאביס. השתיים האחרות אמנם מוגדרות "מנוהלות" אבל בעצם ממונפות על מדדים (פי 3). וזו הסיבה לבחירת הקרן למעקב בסקירה הנוכחית: מבט מורחב על כל הנושא הזה של תחום הקנאביס, דרך סגמנט הקרנות העוסקות בו, ועל פי הקרן המובילה. הבה נתחיל.

פרטי הקרן



כאמור, מדובר בקרן הטובה ביותר, מתחילת השנה. מעל כל הקרנות האחרות, בכלל, ולא רק בנושא הקנאביס.

זו אחת מן הקרנות שבהן ישנה הפרדה בין מנהל הקרן (פסגות) ומנהל ההשקעות (סלע). היא כבר אתנו מאז סתיו 2018 כך שניתן להציג עבורה כמות נתונים מספיקה בהחלט. מאז אותו תאריך הקמה של 16-10-2018, לא היה בה שינוי מדיניות מהותי. זו בהחלט נקודה לחיוב, כאשר באים ודנים בקרנות נאמנות בכלל, וקרנות המכילות מניות סקטוריאליות בפרט. יש לזכור שה"חשק" של מנהלי השקעות "לשפר את המקצה של המנדט" הרבה יותר אקטיבי באזורים האלו של שוק ההון. בכל אופן, כאן זה לא קרה.

היא לא קרן גדולה בכלל. תחת הניהול בה נמצאים 26.9 מיליוני שקלים בלבד. זה ממקם אותה שנייה מבין שלושת הקרנות המנוהלות בתחום, אחרי זו של איילון. היא היקרה מבין השלושה, עם 1.85% דמי ניהול שנתיים, כאשר הקרן של אי-בי-אי לא גובה דמי ניהול כלל (?). עם תשואה שנתית של 48.15 אחוזים, יש כנראה הצדקה לדרישה הגבוהה הזו.

כל הקרנות העוסקות בנושא הזה מאוד תנודתיות, והקרן של סלע אינה יוצאת מהכלל, עם סטיית תקן די דרמטית של 6.77%. ומה אנו למדים מהחשיפות בתיק של הקרן? שהיא אכן ממוקדת במניות הקנאביס בחו"ל (96.85% מניות עם 91.95% מט"ח) וקצת בארץ. אם תסתכלו על התיק עצמו תמצאו גם חשיפה של כ-19% למדדי הסקטור.

ביצועי הקרן



הגרף הזה מראה את המסלול הפתלתל שעבר הסקטור, בשלוש השנים האחרונות. משיא במרץ 2019, ראינו נפילה חדה של 79% (!!) עד מרץ 2020, וחזרה של 336% (!!) מהתחתית ההיא ועד השיא של פברואר 2021. מאז, ירידה חוזרת, למצב הנוכחי. קרוסלה ממש. לא פלא שיש בקרן סטיית תקן כה גבוהה. אוקי, אז זה גורלו של המשקיע הרוצה ליטול חלק בתחום הקנאביס. איך כל זה נראה ביחס לסביבה הפיננסית הכללית? על מנת לקבוע זאת, הנה שני גרפים. הראשון מציג את המדדים העיקריים, מול הקרן, בשנתיים האחרונות:



הקרן של סלע (אדום) פשוט שלילית קשה, כאשר מודדים אותה בטווח הזה: 33.44%- מול תשואות דו ספרתיות בכל המדדים בחו"ל ובארץ. אגב, כמדד מקומי בחרתי בת"א 90 (ירוק), אשר הביא למאמיניו 55.99% בשנתיים. עשיתי זאת כי המניות המדוברות (של סקטור הקנאביס) אכן שייכות לדרג השני והשלישי של הזירה המנייתית בשוקי ההון. והגרף השני? הוא מציג את אותם הנכסים מאז תחילת השנה:



אפשר לומר שמדובר בתמונת ראי של ממש, של הגרף הקודם: כאן, סלע (חום) מובילה בצורה מדהימה עם 42.56%, כאשר כל המדדים כולם נעים בתשואות בין 7.85% (ת"א 90 – כחול) ו-14.16% (ירוק – ראסל-2000). וכאן אנו עדים שוב לחוסר הקורלציה שבין הסקטור והזירה המנייתית הכללית. הכול טוב ויפה אבל איך הקרנות העוסקות בתחום נראות ביניהן? הנה הגרף, מתחילת השנה:



לדעתי, זהו הגרף המעניין יותר, מבין כל הגרפים העוסקים בביצועים. הוא מראה את יכולת הניהול היחסית בכל קרן וקרן, כאשר הרקע של הסקטור זהה עבור כולן. ומה אנו רואים? סלע מובילה ללא רחם (כחול) עם אותם 42.56%, כאשר אחריה אנו מוצאים את אי-בי-אי (כתום) עם 28.89%, ואיילון (אדום) עם 27.91%. יחד עם המנוהלות, רציתי גם להראות נקודת ייחוס, בעזרת קרן מחקה מאי-בי-אי, וזו (ירוק) הניבה 28.78% בלבד מול היכולות של סלע.

גיוסים ופדיונות



האם ציבור המשקיעים מגיב נכון תנודתית למה שהקרן עושה? על פי צמד הגרפים לעיל ניתן לומר, באופן כללי, שכן. יש בהחלט זרימת הון לקרן, כאשר הסקטור חיובי או חיובי מאוד, ואפילו הפתעה בדמות של פדיונות קטנים יחסית, כאשר הסקטור בירידה. ה"מאמינים" כאן אינם ממהרים לצאת כל כך, כאשר משווים את העמודות של הגיוסים מול אלו של הפדיונות.

כמו כן, שימו לב שגרף נכסי הקרן דומה מאוד למה שהצגתי בגרף המחיר של הקרן בפסקה הקודמת. ומה זה אומר לנו? שיש מעט מאוד השפעה של הגיוסים על נכסי הקרן, ורוב התנועה נובעת מהשפעת מחירי המניות שבקרן. זו נקודה אופיינית לקרן שבה המשקיעים באים לכאן להשקעה ארוכת טווח ולא ל"סיבוב" מהיר. הגרף הבא מעניין גם הוא:



לפניכם הגיוסים של שלושת הקרנות המנוהלות בנושא הזה, בשלוש השנים האחרונות. אפשר גם כאן לראות את 4 התקופות השונות של הסקטור: ההיסטריה החיובית (1), הפחד מן התיקון החריף (2), ההמתנה לחידוש החיוב (3) ואותו חידוש מגמה חיובית, כאשר בתקופה האחרונה אנו רואים במחירי המניות בסקטור, שלוש גלים יורדים של תיקון טכני קלאסי. מעבר לכך, ניתן בהחלט לומר שהקרן של סלע (כתום) נמצאת בתודעה, ונעה כחשובה מבין השלושה. המון הצלחה לכולם בסקטור כה תזזיתי.

  
x