האם הביטקוין מגיע לוול סטריט?

מדד חדש של חברת S&P-Dow Jones על מטבעות קריפטו - האם נראה בקרוב ETF על קריפטו?

 

 
 

משה מימון, עורך FUNDER
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
05/05/2021

מדד חדש של חברת S&P-Dow Jones על מטבעות קריפטו - האם נראה בקרוב ETF על קריפטו? התשובה הקצרה היא – לא. תשובה ארוכה יותר היא – עדין לא.

אחד התחומים החמים ביותר בעולם ההשקעות הוא המטבעות הקריפטוגרפיים, או בשמם המקוצר – קריפטו. משקיעים מחפשים דרך להיחשף למטבעות התנודתיים האלה, ולנסות את מזלם בתחום המאוד ספקולטיבי הזה.

כשמסתכלים על מטבעות הקריפטו, מן הסתם ערכו נובע מהערך שאחרים משייכים אליו. אם לוקחים את Cathie Wood, המנכ"ל ומנהלת ההשקעות הראשית של ARK Investments, הרי שקריפטו הוא תחום העתיד, וכבר היום רואים בביטקוין סממנים של מטבע רזרבה (למטבעות קריפטו אחרים). 

כלכלנים אחרים, בין היתר עומר מואב, שהתבטא בעניין בבלוג שלו, עדין ספקנים בעניין, וסבורים שהסיכוי שביטקוין ודומיו יגיעו למקום שבו מתייחסים אליהם כאל מטבע רזרבה הוא נמוך עד כדי לא קיים, ולכן ערכו הוא מה שנתפס כערך בעיני מי שסוחרים בו, ולכן ערך זה בהחלט יכול להגיע לאפס.

משקיעים צריכים לזכור שעולם מטבעות הקריפטו כולל מאות מטבעות שונים ומשונים. משקיעים לא באמת יודעים הרבה על כל מטבע, ולא מכירים את האלגוריתם שעומד בבסיסו. היות וכל מה שיש למטבעות זה האלגוריתם, קשה מאוד לאמוד איזה מטבע יגיע גבוה ואיזה לא. איזה מטבע יקבל יחסי ציבור מעולים מאלון מאסק (דודג'בול) ואיזה לא יקבל שום התייחסות. כל המידע שמגיע בקשר עם המטבעות האלה הוא אקסוגני מטבעו, כלומר חיצוני למטבע עצמו – בין אם זה סגירת בורסת מטבעות בסין, או ציוץ של סלב כזה או אחר. כך שפעמים רבות השינוי בערך מגיע על סמך שמועות מזדמנות.

המשמעות היא שמי שקונה מטבע כלשהו, קונה כי הוא מעריך שהמטבע יעלה. למה שהמטבע יעלה? כי אחרים יקנו אותו, ולמה שהם יקנו אותו? כי הוא עולה, וכך חוזר חלילה. או שמא נאמר, חס וחלילה. כפי שניתן לראות בגרף המצורף, תשואת מטבעות הקריפטו (וכאן לקחתי רק מתחילת השנה), מדהימה לגמרי. כל מטבע כאמור מסיבותיו הוא. העניין סביב מטבעות קריפטו ולו רק מהסיבה הזו, כל הזמן גדל. כל נכס הופך מעניין יותר ויותר ככל שמחירו עולה. זה המצב עם מטבעות הקריפטו.

ובכל זאת, משקיעים מחפשים חשיפה לביטקוין
כתבה אחרת שכתבתי, דנה באריכות באפשרויות החשיפה הקיימות היום לביטקוין ודומיו – קישור לכתבה. המסקנה שעולה מהכתבה ההיא, שנכתבה לא לפני זמן רב, היא שאין ממש אפשרות להיחשף למטבעות קריפטו. יש כמה תעודות סל על זה – ETF, אבל אלה פתוחות למשקיעים כשירים בלבד.

מסקנת הכתבה היתה ללכת ל-Second Best Thing שזה בלוקצ'יין, כלומר חברות שעוסקות בטכנולוגיה שעל בסיסה מתקיים הביטקוין, וכך להיחשף באופן עקיף לתחום. יש 4 תעודות על בלוקצ'יין, אפשר לראות את הדיון על כך בכתבה עצמה.

מדד חדש – מדד מטבעות הקריפטו
היום התבשרו המשקיעים כי חברת S&P Dow Jones משיקה מדד על מטבעות קריפטו. עיני המשקיעים אורו, שכן השקת מדד היא הדרך לקראת תעודת סל, או קרן סל, ETF על הקריפטו, נכון? אז זה שלא. כמה סיבות.

סיבה ראשונה – נכס הבסיס
מטבעות קריפטו לא סחירים באופן סדיר. מחירם אמנם מתפרסם כל הזמן, אבל רמת הסחירות במטבעות האלה מוסדרת בעיקר בשוקי OTC לא מוסדרים. זה מאוד מקשה על חברה שתרצה להשיק תעודה על המטבעות האלה להתכסות בנכס.
הרי כשחברה משיקה תעודת סל, היא בעצם מתחייבת שהיא תיתן למשקיע תשואה דומה למדד. הבעיה היא שכדי לעמוד בהתחייבות הזו, החברה צריכה להתכסות בנכס הבסיס, וכאן יש קושי רב שכן מטבעות קריפטו לא סחירים כאמור באופן סדיר. עצם העובדה שיש למשהו מחיר, לא אומר שרמת הסחירות שלו מאפשרת למנהל התעודה לפעול כדי להתכסות בנכס הבסיס בהתאם לצורך.

פעמים רבות מנהלי תעודה מתכסים בנכסים נגזרים, כמעין אלטרנטיבה למסחר בנכס הבסיס עצמו. למותר לציין שזה לא קיים כאן כלל.

סיבה שניה – הרשות לניירות ערך
כפי שציינתי בכתבה מינואר, הרשות לניירות ערך האמריקאית מקבלת מדי פעם בקשות להשקת תעודת סל על ביטקוין. עד כה כל הבקשות הללו נדחו, בין היתר בשל הסיבה הראשונה – הקושי לקיים את ההתחייבות למשקיעים להתכסות בנכס הבסיס, כדי שיבטיח שהמשקיעים יקבלו חשיפה נאותה למטבע, או למדד.

לכן, העובדה שחברה מכובדת כמו ה-S&P משיקה מדד, זה נחמד. אבל יש הבדל משמעותי בין להשיק מדד – שמתכנן את המתודולוגיה שבה יפעל המדד, כמה מכל מטבע ייכנס למדד, ואת מתודת השיקלול של המטבעות השונים במדד, ואת אופן החישוב שבו. אל מול ביצוע בפועל של תעודה שתחקה את המדד הזה – כאן כבר צריך להתכסות כאמור בנכס הבסיס, וזה במטבעות קריפטו מאוד לא פשוט.

לסכם את הדברים - מדד זה נחמד, ואפילו רצוי. זה עוד צעד בכיוון לנרמל את השיח על קריפטו. זה יתן גם מישור ייחוס לעולם הזה. אבל כאמור, בין זה לבין תעודה על הקריפטו, הדרך עדין ארוכה. המשקיעים עדין צרכים להמתין.

ביצועי מטבעות קריפטו נבחרים מתחילת השנה
(נתונים: Investing.com)



x