התנגשות המעצמות - איך ניתן להרוויח מהמאבק בין סין לארה"ב ?

במרץ השנה התקיימה פגישה מתוחה במיוחד. המיקום : אנקורג' אלסקה, הנמצאת במחצית הדרך בדיוק בין בייג'ין לוושינגטון .המשתתפים : מזכיר המדינה האמריקאי ומקבילו הסיני

 

 
נועם נקש, צילום דן לזרנועם נקש, צילום דן לזר
 

נועם נקש, מייסד ומנהל השקעות קרן IMA
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
02/08/2021

הימים ימי תחילת כהונתו של ג'ו ביידן כנשיא ארה"ב ובאוויר תקוה לשינוי מדיניות אמריקאי כלפי הסינים לאחר לכתו של הנשיא טראמפ, תקווה שהתבדתה מהר מאד. למעשה, כבר במסיבת העיתונאים שלאחר פגישת שרי החוץ תקפו הנציגים האמריקאים בחריפות את המדיניות הסינית בתחומי זכויות אדם, הונג קונג וטייוואן וכן את המדיניות הכלכלית הסינית הכוללת גניבת קניין רוחני , מתקפות סייבר ויצוא בהיצף.

הסינים דחו על הסף כל התערבות אמריקאית בטענה שאלו עניינים סיניים פנימיים ואף הרהיבו עוז וטענו שלמעשה ארה"ב היא זו אשר מפרה באופן שיטתי זכויות אדם במדיניות הפנים והחוץ שלה. 

הפגישה המחישה את החששות האמריקאיים מסין. חששות שהתגברו מאד גם לאור כך שהממשלה הסינית דיכאה את מגפת הקורונה במהירות תוך שימוש באמצעים אוטוריטריים נוקשים.

כל זאת ועוד לצד ההתאוששות הכלכלית המרשימה בסין לאחר המגיפה והמשך צמצום פערי התוצר מול ארה"ב, עד כדי איום על הובלתה של ארה"ב בכלכלה העולמית. 

באפריל השנה הוצג "חוק התחרות האסטרטגית 2021" בסנאט האמריקאי .חוק שהינו חלק מסדרת חוקים שמטרתם להחליש את סין ולהקטין את השפעתה והתחזקותה במגוון מישורים. החוק , אשר צפוי לעבור בקרוב, זוכה לתמיכה דו-מפלגתית  ומקריאה שלו ניתן להבין ולחזות את המדיניות האמריקאית כלפי סין בהווה ובעתיד הנראה לעין.

בחוק מספר היבטים חשובים: 

על ארה"ב לפעול באופן הסברתי על מנת להטיל את האחריות לפרוץ המגפה על הסינים ואף הופנו לכך תקציבים יעודיים. 

יש לפעול להעברת מפעלים בבעלות אמריקאית מסין למדינות אחרות. ידידותיות יותר לארה"ב. 

יש להעצים את הנוכחות הצבאית של ארה"ב ובעלות בריתה באיזור המזרח הרחוק כולל חימוש מאסיבי של מדינות האיזור אשר תומכות בארה"ב. (טייוואן, הודו)

יש למנוע שיתוף פעולה של ארה"ב ובעלות בריתה עם סין במגוון תחומים טכנולוגיים מתקדמים על מנת לפגוע בהתפתחות הטכנולוגית של סין ולמנוע ממנה להמשיך ליטול קניין רוחני. 

מניעת גיוס הון סיני בבורסות ארה"ב וסנקציות כלכליות הכוללות איסור על השקעה בחברות סיניות שקשורות לדעת הממשל לגורמי צבא סיניים.

מדיניות ארה"ב בחודשים האחרונים חפפה לרוח הדברים שנכתבו בהצעת החוק וניתן להניח שכך יהיה גם בהמשך. 

לצד תהליכים אלו, בגבר מאד החשש לתרחיש קיצון כלשהי סביב טיוואן או סביב הריבונות בים סין הדרומי. תחומים אשר לאורך שנים שנויים במחלקות ורגישים מאד בעיניים סיניות. 

גם בשני תחומים אלו חלו בשבועות האחרונים התפתחויות משמעותיות:

ארה"ב ובריטניה הגבירו לאחרונה את הפגנת הנוכחות של הצי שלהן בים סין בצעד שנתפס ע"י הסינים כפרובוקציה מכוונת.  

לגבי טייואן – אשר במשך עשרות שנים היה הס מלהזכיר את הקשרים עימה בשל חשש מתגובה סינית, בוצעו לאחרונה ע"י ארה"ב מספר צעדים אשר עשויים להתפרש כפגיעה בסטטוס-קוו. כגון הנחתת מטוס צבאי (פעמיים) בטאיפיי בירת טייואן, אירוע שזכה לגינוי סיני ובנוסף החלו תהליכים להוספת טייוואן למספר ארגונים בינלאומיים. 

יש לזכור, כי סין רואה בטיוואן, אשר מעולם לא הכריזה על עצמאות בצורה פורמלית, חלק אינטגרלי ממנה ושואפת לאיחוד עימה בדומה לאיחוד שהושג עם הונג-קונג לפני מספר שנים. מקריאת תקשורת סינית ניכרת תסיסה סביב הפרת הסטטוס קוו בנושא ע"י ארה"ב, תסיסה העשויה להוביל לצעדים צבאיים מתוכננים יותר או פחות בזירה זו. 

במקביל, ובשילוב עם החוק שצויין מעלה, החל באיזור מירוץ חימוש הכולל אף הצהרות סיניות בדבר הרחבת היכולת הגרעינית של המדינה.

איך אפשר להרוויח מתהליכים אלו? 

ראשית ובאופן כללי יש לשקלל בשיקולי ההשקעה  את הסיכונים הגלומים בהשקעה בחברות סיניות ו/או מוטות יצוא לסין בעיקר בתחומים רגישים כגון שבבים , מחשוב מתקדם וכו'. 

חשוב להבין כי שיקולי ההשקעה אליהם היינו מורגלים בשנים האחרונות אינם בהכרח תקפים היום  לאור האינטרסים הפוליטיים הן בצד האמריקאי ובצד הסיני העשויים לגבור על שיקולי ערך ושווי בהשקעה. 

ניתן לראות זאת למשל בהחלטות הרגולטור הסיני שהתקבלו ממש לאחרונה ומוטטו את מניות חברות ההשכלה הסיניות בעשרות אחוזים או ב"סיכול הממוקד" שבוצע בדידי, חברת ההסעות הסינית מייד לאחר ההנפקה בארה"ב. 

למשקיעים מתוחכמים אף כדאי לחפש הזדמנויות לשורט בחברות סיניות אשר חלקן נסחרות עדיין במחירים גבוהים אשר אינם מגלמים את עליית פרמיית הסיכון הנדרשת עקב השינויים האחרונים.

בצד זה, קיימות גם הזדמנויות צמיחה בחברות אשר כבר מרוויחות משינויים אלו,  כך למשל חברת התקשורת נוקיה (NOK) שנהנית לאחרונה מביקושים ערים לציוד התקשורת שלה במערב – בשל החרמת Huawei הסינית ע"י ארה"ב ו וגם ע"י רוב מדינות אירופה בעקבות הלחץ האמריקאי. וכן מעליית מחירים בשווקים אלו עקב יציאת גורם מחולל תחרות כאמור.  

מאידך נהנית נוקיה מביקוש גובר בסין עצמה על חשבון אריקסון, מתחרתה השבדית , אשר נענשת ע"י הממשל הסיני בשל גינויה של סין באו"ם ע"י שבדיה. 

הזדמנות מעניינת נוספת נוצרה להערכתי בתחום האנרגיה הסולארית, לפני מספר שבועות, הכריז הממשל האמריקאי על חרם על חברות סיניות בתחום הסולארי אשר ממוקמות בחבל האויגרים בסין בו כביכול מבוצעות הפרות שיטתיות של זכויות אדם ע"י השלטונות הסיניים , החברות באיזור זה מייצרות את רוב תפוקת הפאנלים הסולאריים העולמית , מדובר על לוחות עשויים מסיליקון המשמשים לתעשיה זו. 

בסריקה של תעשיה זו בארה"ב ניתן לראות כי החברה היחידה שאינה מייצרת בטכנולוגיה זו ולא משתמשת כלל ברכיבים סיניים היא first solar  FSLR אשר עשויה להנות מהקטנת התחרות ישירות ובעקיפין. החברה הודיעה לאחרונה על הקמת מפעל ענק בהודו בתחום והגדלת יכולת היצור עשויה לבשר על קפיצת מדרגה בפעילותה.

תחום נוסף שעשוי להנות מההתחמשות המואצת באיזור הוא הסקטור הביטחוני. 

לסיכום, העולם נכנס למלחמה קרה (במקרה הטוב היא תהיה קרה) חדשה ומשמעותית, כל מנהל השקעות ומשקיע חייבים לקחת זאת בחשבון בשיקולי ההשקעה שלהם ובצורך לגדר את התיק מפני תרחישי קיצון. 

x