וול סטריט - האם הירידות האחרונות מבשרות את בואו של התיקון הגדול ?

מבט על הרקע הפונדמנטלי והמצב הטכני של הירידות האחרונות בשוק החשוב בעולם בוול סטריט

 

 
new york stock exchange udi aloni photonew york stock exchange udi aloni photo
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/09/2021

האם אשר יגורנו בא? או במילים פשוטות יותר: האם התיקון הטכני היורד (ה"מימוש") שאותו חיכינו לו כל כך הרבה זמן, מאז תחתית הקורונה של אמצע מרץ 2020, החל בצורה אמיתית? שאלה גדולה, ובינתיים לא פתורה. למעשה, היא לא תהיה פתורה עד שלא נראה את סיום המהלך על ידי היפוכו מעלה, בצורה מגמתית. אבל, כפי שציפיתם לקרא, יש בהחלט סימנים מדאיגים המהווים את הסיבה לכתבה הקצרה הזו על מצבו של שוק המניות האמריקאי. לפני שנתחיל לראות גרפים, כמה מילות רקע למה שמתרחש לפני, ומאחורי הקלעים.

הרקע הפונדמנטלי

בפלטפורמות של חדשות שוקי ההון אנו יודעים על שני גורמי יסוד לסיכוי של תחילת הירידות: Evergrande הסינית, והמהלך המצמצם של הפד. ולפני שנמשיך לדבר על שני עניינים אלו, אומר כמה מילים יסודיות ששנים רבות בשוקי ההון לימדו אותי: אירועים ידועים וצפויים לא מפילים שוק. הם גורמים נזק של הטווח הקצר בלבד, ובמגמה חיובית כללית, מהווים הזדמנות קניה חדשה. כאלו היו המאורעות שגרמו לכל התיקונים הטכניים מאז השפל של הקורונה ב-18-03 של 2020. כל שפל היה גבוה מקודמו בגלל שהקונים הבינו שהגיע הזמן לממש את אותה הזדמנות שניקרה בדרכם. מה שנראה הפעם קצת שונה.

בכל אופן, אותם שתי מאורעות מצוטטים ואי אפשר שלא להגיב עליהם: חברת הנדל"ן הענקית הסינית, אשר גודל חובה מסתכם בכ-300 מיליארדי דולרים (!!), והמשלמת מאות מיליוני דולרים לבעלי חוב כריבית כל שבוע, יכולה להיות סיבה לדאגה. קריסתה בהחלט יביא לצונאמי של קריסות משנה והשפעות קשות גם על חלק מהמוסדות הפיננסים המערביים. כל זה טוב ויפה ואפילו סביר לולא החברה הייתה ממוקמת בסין.

שם, טובת המדינה שלובה היטב עם טובת המפלגה אשר שלובה היטב ברצון השלטון ביציבות ושקט חברתי. בסופו של דבר, לחור הזה יימצא מילוי מתאים למרות שזה יכול להיות כרוך בעריפת ראשים ותופעות לוואי קשות. לדעתי, המשקיעים האמריקאיים לא רואים בזה ליהמן שני כי כל הגורמים המעורבים, מממשלת סין ועד הפד והממשל האמריקאי, מוכנים לכל תסריט.

ומה לגבי השינוי במדיניות הפד? לכאורה, קיים צפי ל-Tapering (הקטנה של ההזרמות וההדפסות) שיסתיים באמצע 2022. אז, אם הכלכלה תתאושש ואם יהיה עוד צורך בכך מבחינה אינפלציונית, יתחיל תהליך איטי ומדוד של העלאת ריבית. שוב: תהליך ממופה וידוע. למרות שהוא מהווה שינוי דרמטי תפיסתית, בפעם האחרונה שראינו את זה, זה הביא לדשדוש ארוך מאוד בשוק, כאשר הבסיס הנמוך של אותו דשדוש היה כ-5% מהשיא של אותה תקופה.

המבט הטכני

אם כך? מה הבעיה? העניין הוא שהרקע הכללי הזה מצטרף לצורך בהקלה משמעותית בסנטימנט כלפי השוק, ושהמצב הטכני מאותת על שוני בירידות האחרונות. הנה גרף יומי של מדד S&P500:



הנה הנקודות העיקריות של המצב השונה היום מהרגיל:
·  הירידוה האחרונה יצרה שפל מינורי חדש נמוך מקודמו (1). כזה אשר עצר בדיוק (!) ב-50% תיקון מהעלייה מאז אמצע מאי של 2021. וזה חדש. לא היה כדבר הזה מאז השפל של הקורונה.
·  כרגע, השוק התייצב סביב אזור השליש תיקון (4400) אבל היסטורית זה אומר שיש לפנינו עוד רגל מסיימת של תיקון 1-2-3.
·  אם התיקון מיועד לתקן את העלייה מאז התחתיות של פברואר-מרץ 2021, אזי נגיע לבחון את אזור ה-4000 העגול וזה משמעותי. אזור זה הוא השני שליש תיקון הלגיטימי של כל מהלך מתקן.
·  במהלך היורד האחרון, עוצמת המומנטום השלילי הייתה גדולה ממה שראנו באמצע מאי, ובירידות של פברואר-מרץ. עוד גורם המעיד על החרדה של המשקיעים מהרמות הגבוהות של המחיר (3).
·  לבסוף, אציין את הסטייה השלילית בין המומנטום (4) והמחיר. דבר שתמיד יכול להדאיג.

סיכום קצר

כאשר המדד נחת ביום אחד ל-4300, זה לווה בפחד גדול שלפנינו תחילת המימוש הגדול. בינתיים, כל החלקים הפונדמנטליים והטכניים קצת נרגעו אבל לא שינו מצב מהקצה לקצה ועדיין גורמים למחשבות לא קלות אצל המשקיעים. האם זה יהיה בריא שהשוק יחזור ל-4000? כן ולא. ותלוי למי. ברמה הטכנית של הסנטימנט זה בהחלט יקל על הרבה מאוד אנשים היושבים על הגדר כבר תקופה ארוכה. אבל, מי יישורנו תהליך מתגלגל של ירידות חזקות.... לדעתי, 4160 היא רמת קריטית לקביעת הטווח הקצר ו-4000 חייבת לעמוד איתן במידה ו... ובמקרה שכל מה שראינו יתגלה כאירוע סתמי: אנחת רווחה, עד המהלך היורד הבא. המון הצלחה לכולם וחג שמח.



 
x