מניה במוקד || בנק לאומי - סמן לצמיחה במשק הישראלי - המניה מקבלת את אמון מנהלי הקרנות

שיקום נדיר ומהיר אחרי חשש בזמן משבר הקורונה

 

 
בנק לאומי - גרף פאנדרבנק לאומי - גרף פאנדר
 

גל צרפתי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
18/11/2021

הפעם, מדובר בחברה שכולנו מכירים. באמת. אין כמו הבנקים כדי לחדור לתודעה של האזרח והצרכן הישראלי. ומכיוון שהמדינה כה קטנה, אין הרבה "ענקים" בתחום. בנק לאומי היה ונשאר בשלישייה הפותחת של הסקטור כאשר היו שנים רבות בהן הוא היה המוביל. כיום, בנק הפועלים נחשב לגדול מבין כולם אבל אין ספק שבנק לאומי תופס מקום בחייהם של המון אזרחים המקבלים שירותי בנקאות בארץ.

איך נעשה זאת? בפשטות: כמו תמיד. נציג את הצורה שהבנק רוצה שנכיר אותו, נעבור על הנתונים הפונדמנטליים שלו, ונסיים במבט די מעמיק על הצד הפיננסי-בורסאי שלו. כפי שזה משתקף בעיני ציבור המשקיעים, ובעיקר בעיני אלו המוסדיים. למה להציג את בנק לאומי בכלל? בגלל שהוא מייצג, כמו רוב המניות הגדולות של הסקטור, את אחד מהמהפכים הגדולים שקרו בשוק ההון שלנו. אנו נראה בהמשך שהייתה נקודה בזמן, אחרי הקורונה, שהסקטור הבנקאי הכללי היה נראה כנכנס למערבולת קשה. ואז, כאמור, מהפך.

החזון, האסטרטגיה, והקוד האתי של החברה

כרגיל, נציג את מה שהחברה (הבנק) אומר על עצמו. מהות העסק ברורה: שירותים בנקאיים שונים ומשונים, כולל בתחום המשכנתאות, העסקים, בארץ ובחו"ל. אבל, איך עושים זאת? האם יש בו מודעות לשירות והאם הטכנולוגיה מהווה חלק עיקרי בחזון העתידי של הבנק? הנה כמה קטעים מהאתר של הבנק:
"
החזון של לאומי:
להנהיג בנקאות יוזמת וחדשנית עבור הלקוח. בבסיס החזון עומדת השאיפה לעצב מערכת עסקית דינאמית, המשלבת את ערכי הבנק עם חדשנות מוצרית וטכנולוגית. מערכת שתהיה עבור לקוחותינו מקום בו יוכלו למצוא את המענה הטוב והמתאים ביותר לצרכיהם הפיננסיים. זאת תוך חתירה לרווחיות נאותה, שמירה על יציבות הבנק ויצירת איזון עם צרכי העובדים וציפיות בעלי המניות. כקבוצה פיננסית בעלת השפעה מרכזית על התרבות העסקית והציבורית בישראל, לאומי רואה במחויבותו לקהילה עוגן חברתי וערכי שאותו ימשיך לטפח.

האסטרטגיה של לאומי:
לאור המגמות והשינויים המשמעותיים בסביבת הפעילות, אימץ לאומי שני כיווני פעולה מרכזיים שהשילוב ביניהם נמצא בליבת האסטרטגיה של הקבוצה. מצד אחד התאמה של מודל הבנקאות המסורתית, תוך שימת דגש על המשך מתן שירות מקצועי ואיכותי לכל סוגי הלקוחות בהתאם לצרכיהם, העדפותיהם וקצב אימוץ החדשנות הדיגיטלית שלהם, ומצד שני בנייה של "הבנקאות החדשה", המבוססת על הדיגיטל והחדשנות הטכנולוגית (לדוגמא: השקת "פפר" לציבור הרחב). שני כיווני פעולה אלו תלויים ומשולבים עם ההכרח להתייעל ולמקסם את ניצול ההון תוך כדי עמידה ביעדי הלימות ההון.

דרך לאומי- הקוד האתי וההתנהגותי שלנו
הלקוחות הם לב העשייה שלנו: הם מצפים לשירות מקצועי איכותי, אדיב ויעיל, ולכך שברגע האמת נהיה שם עבורם קשובים עם הצעות ערך מתאימות  ומועילות. "כן, אפשר": היא תפיסת עולם הפותחת בפני רעיונות חדשים את האפשרות לקרום עור וגידים ולהתממש. זוהי תפיסת עולם המוקירה ומכבדת את המתמודדים עם אתגרים והמעמידה במרכזה את העשייה, אך גם מכילה בתוכה טעויות אפשריות. כל זאת מתוך הכרה שרק העושה ומעז מנצח. שיתוף: אנו חיים במציאות שמציבה את ערך השיתוף בקדמת הבמה. כדי לייצר מכפיל כח, נשתף פעולה בין ובתוך יחידות, כשכל אחד מאיתנו חושב "לאומי", וכך נבטיח את השגת מטרותינו. בנוסף,, נגלה פתיחות ונשתף באומץ בדעותינו מחשבותינו ורעיונותינו. דוגמה אישית: כל אחת ואחד מאתנו מהווה מודל לחיקוי עבור מישהו. עלינו לשאוף לכך שבכל פעילות שאנחנו עושים נהווה דוגמה אישית לסובבים אותנו. מצוינות: האתגרים והמציאות המשתנה מחייבים אותנו לשאיפה מתמדת לשיפור והשגת תוצאות טובות יותר כעובדי הבנק, מצוינות עבורנו, היא הידיעה שעבודתנו תרמה ללקוחותינו ויצרה ערך עסקי לארגון.
"
והנה כמה דברים נוספים שהבנק מעוניין להעביר:





בסה"כ, רואים שנעשתה עבודת מטה עבור הממשק מול הלקוחות והעובדים. אבל, בסופו של דבר, רק אלו יכולים להעיד על מימוש כל מה שהבנק מניח לנו כאן כקווים מנחים של התנהגות. הבנק באמת גדול, נותן שירותים בתחומים רבים ומגוונים ופרוס, כאמור, גם בחו"ל. מי שמעוניין לעשות הכרות איתו, מעבר לחוויית ניהול החשבון הפרטי שלו, מוזמן לחלק ההוא של האתר.

המצב הפונדמנטלי:

הנה תמצית דוח רווח והפסד עבור הרבעון השלישי של 2021:



בתיאור הרחב והמפורט הזה ציינתי, במלבנים סגולים, את האזורים שבהם הייתה קפיצה מדרגה בין התקופה הזהה של שנת 2020 וזו הנוכחית. בסה"כ, היה שיפור דרמטי בתוצאות. שימו לב שהדוח מחולק לשלושה חלקים נפרדים: השוואה של רבעון לרבעון (אזור 1), השוואה בין 9 חודשים שהסתיימו בסוף ספטמבר (2), ומספרים של כל שנת 2020. על העמודה הזו נוותר כרגע, למרות שיש בה בהחלט פנינים למי שמעוניים בכך.

בשלושה חודשים נציין את ההכנסות מריבית נטו, כל נושא הרווח לפני מיסוי, הפרשה למיסוי, ורווח לאחר מיסוי, הרווח הנקי וזה למניה. ב-9 חודשים, כל מה שציינתי לשלושה חודשים רלוונטי אבל נוסיף את ההכנסות מימון שאינן מריבית, וסך ההכנסות שאינן מריבית. במקרים מיוחדים אנו רואים גידול אסטרונומי בין מה שהיה ב-2020 ו-2021 לאותה תקופה, כאשר לדוגמה בודדת אקח את הרווח הנקי לפני ייחוס לבעלי מניות עם 1562 מיליוני שקלים ב-2021 לעומת 749 מיליונים בלבד ב-2020 והרווח למניה: 1.07 מול 0.52 לרבעון.

מעבר לכך, הנה עוד טבלה של נתונים אשר מלמדת אותנו עוד יותר על השיפור הדרמטי של הבנק מבחינה פיננסית:



מהטבלה הזו נציין במיוחד את התשואה להון (15.7) והרווח למניה (3.14) עבור 9 החודשים האחרונים. וזה המקום גם להפנות אתכם לכתבה מפורטת הרבה יותר, שסרקה את ההודעה של הבנק, ואשר הבאנו כאן באתרנו.

מבט על הבנק בשוק ההון המקומי

כרגיל, נשתמש בכלים שיש באתר שלנו, פאנדר, כדי לתת לנו מבט חודר למה שהמשקיעים חושבים על המוסד הפיננסי הגדול הזה. נתחיל במי שמאמין בו הכי הרבה, דהיינו הגופים המוסדיים בעולם קרנות הנאמנות המחזיקות הכי הרבה מניות של בנק לאומי:



כל הרשימה מרשימה מאוד. ילין לפידות, מור, אלטשולר שחם, איילון, מיטב תכלית, כל אחד לחוד, וכולם יחד, מהווים את השמנה והסלתה של שוק ההון הישראלי. יתר על כן, שימו לב לעובדה שאין קפיצת מדרגה ביניהם: כולם מחזיקים הרבה, כאשר האחזקה הגדולה הינה של קרוב ל-200 מיליוני שקלים והאחזקה החמישית נמצאת עם 111 מיליונים. אבל, תמונה זו אינה אומרת לנו דבר על המגמה של אותן החזקות, ואיך היא יכולה להעיד על איך שהמוסדיים האלו מסתכלים עסקית על הבנק. הנה הגרף:



בגרף הרב שנתי הזה, שמשתרע מאמצע 2014 ועד קיץ 2021 (08), אנו רואים 4 תקופות מעניינות: 1) המסלול הרגיל של אהבת הבנק ומבט עליו כהשקעות ערך. וזה מה שאנו מקבלים מהגידול המתמיד בכמות האחזקות של מנהלי הקרנות.
2) ירידות הקורונה. מפח נפש אלים וכזרי.
3) תקופת אי הוודאות, שעוד נחזור אליה, כאשר הבנקים היו לסקטור שעתידם היה נתון בערפל קרב אחרי התגובה הקשה הראשונית מהווירוס.
ו-4) הישועה. ההצלה מקובעי המדיניות ("כמה שיעלה") יחד עם הופעתם של החיסונים כאמצעי הברור ליציאה זמנית-קבועה מהמשבר עשו את שלהם, והמוסדיים חזרו להאמין במניה ומה שהיא מייצגת בחוזקה יתרה.

ההתנהלות הזו ממש נראית הרבה יותר טוב כאשר אנו רואים את הגרף הבא, בעזרת המערכת הגראפית של פאנדר:



תמונה השווה אלף מילים. ניתן לראות כאן בבירור שירידות הקורונה (1) נתנו מכה רצינית למניה אבל שהמחזורים בבורסה עלו מבלי שהמוסדיים עשו אז מעשה קיצוני במיוחד. אבל, אחרי סוג של התייצבות, קרתה נפילה נוספת מטה במניה, אשר הכניסה רבים וטובים ללחץ. מה קרה כאן? האם הסקטור הבנקאי הלך ליפול בצורה אסטרטגית בגלל המשבר הרפואי? הרי הוא היה הסובל העיקרי של אי יכולת הפרטיים והעסקים להמשיך את החיים כרגיל. והוא היה הסובל העיקרי מאי יכולת החזר המימון שהוא נתן לציבור כאשר חיינו כרגיל.

בתקופה ההיא (2) האדום קצת יותר שלט אצל המוסדיים והחשש היה גדול. והנה, תקופה (3) הגיעה. לרווחת כל המעורבים בנושא, תקופה זו מסמלת את התגובה הנדיבה (שלא כהרגלם) של קובעי המדיניות והפוליטיקאים. ויחד עם מציאת פתרון החיסונים (הרבה לפני הזמן המקובל להגעתם באירוע של מגפה), כל זה גרם לחזרה המהירה של הסקטור, החברה, והמניה, לכיוון שיאים חדשים. מגמה חיובית שהתקיימה גם כאשר היו גיהוקים שליליים בחו"ל. וזה נדיר.

סיכום קצר:

הבאתי את בנק לאומי כדי לומר דבר אחד: המשק הישראלי בתנופה של צמיחה מחודשת ואין כמו הסקטור הזה, והמניה הזו, כדי להצביע על האופטימיות המחודשת במשק. אינפלציה, קואליציה, כל אלו חסרי חשיבות עד שנגיע שוב לאזורים שבהם השווי התיאורטי, והמעשי, של המניה יתחילו להתנגש בצורה קיצונית. הרבה הצלחה לכולם.

x