מדדי המניות S&P500 ות"א 35 - מבנה גלים ותצורת המגמה מחזקים תיקון יורד משמעותי רק ב-2022

החיוב ממשיך להיתמך על ידי גורמי כלכלה

 

 
צילום פאנדרצילום פאנדר
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
21/11/2021

כפי שעשיתי זאת בעבר, הפעם אציג גרף שבועי (כל נר הוא פעילות של שבוע) של שוק המניות האמריקאי. ולא גרף יומי כבימים ימימה. מדוע? כי אני חושב שאנו רואים, בצורה הזו, את התמונה הטובה יותר של המגמה הכללית של הקומפלקס המנייתי במעצמה ההיא. בגדול, מדובר במגמה קלאסית, וחזקה, אשר בנויה לתלפיות של חמישה גלים עולים. זאת, כאשר אנו נמצאים בשלב החמישי שלה. וזה מסתדר היטב עם המוסכמה הקיימת היום בקרב האנליסטים: סיום 2021, ותחילת 2022 חזקים מעלה, כאשר בהמשך שנת 2022 נראה, כנראה, תיקון יורד משמעותי אמיתי. מעבר לצורה של הגלים, עליה ארחיב בקטע הטכני, על מה מבוססת אותה סברה? על שני אלמנטים גדולים של פונדמנטליזם ומקרו-כלכלה:

הראשון, בנוי כולו מהיציאה האיטית, אבל המתמשכת, מהקורונה מבחינה כלכלית. לכאורה, הצד הרפואי ממשיך להטריד ולעצבן. בזמן כתיבת שורות אלו קראתי שאוסטריה רוצה להטיל סגר מלא ולחייב חיסון בגלל החשש הגדול מהעלייה בתחלואה. כל אירופה, וחלקים נרחבים אחרים של העולם, עדיין נלחמים בעלייה החוזרת של כמות המאומתים. אבל, וזה האבל הגדול: הפתרון נמצא בידיים של קובעי המדיניות והוא החיסונים, ואמצעי הריחוק החברתי. בעזרתם, ניתן לקיים את המשוואה המתקבלת יותר ויותר הדוגלת ב"חיים עם הווירוס". והמשמעות הכלכלית היא חזרה לצמיחה, תעסוקה, ויזמות, ככל האפשר. זהו הבדל עצום מול מה שהיה כאשר הווירוס הופיע לראשונה (תחילת 2020) ובוודאי כאשר לא ידעו עד כמה הוא יהרוס לטווח בינוני-ארוך את שרשרת המזון החברתית-כלכלית בעולם כולו, ובמדינות הספציפיות. עכשיו, נשאר רק נושא אחד והוא תגבור האכיפה של הפתרון הנמצא: החיסונים. בתי החולים כבר לא בסכנה.

הגורם השני, שעליו מבוססת הראייה האופטימית, הוא אלמנט הנזילות הגבוהה הממשיכה להיות דלק להרבה דברים טובים ורעים כאחד. הריביות הנמוכות, וההדפסות בעולם, ממשיכות להיות הסיבה העיקרית לגידול באינפלציה כאשר קיימים עדיין צווארי בקבוק בייצור ובהובלה של המוצרים והשירותים. לא מדובר רק באנרגיה! חומרי גלם רבים עולים בצורה דרמטית בגלל השילוב של חוסר בכוח אדם ובחוסר כדאיות של התפיסה שהייתה עד כה: העולם ככפר קטן כאשר מיקום הייצור אינו בעייתי אלא רק גורם של כדאיות יתר. עכשיו, כאשר ישנה זמינות נמוכה של האוניות, נהגי המשאיות, ובכלל בגלל יוקר התעבורה המתגבר באופן כללי, מיקום גיאוגרפי רחוק יכול לגרום לאי כדאיות מוחלטת של התהליך כולו, וסגירת מקורות הפקה שהיו עובדים קודם. וכך, יש יותר מתמיד כסף שמופנה לגידול הוני מאשר לגידול בצמיחה האמיתית של הכלכלה. תוסיפו את אישור תוכנית התשתיות של ממשל ביידן, של כטריליון דולר של הוצאה, וקיבלתם משהו שעוד ישליך רבות על החברות הנסחרות בבורסה.

ואם נשלב את שני הגורמים נאמר כך: שוק המניות ממשיך להאמין בתהליך השיקום שלאחר המגפה בגלל שהפתרון נמצא בידיי הממשלים. והכסף הזול והזמין מתמיד ממשיך לדחוף את שוקי הנכסים הרבה מעבר למה שהכלכלה האמיתית אמורה להקרין. מה יגרום לשינוי באווירה ב-2022? האטה בשני האלמנטים: הגעה לסוג של איזון בנתוני ההשלמה של הצמיחה והגעתו של ה-Tapering בארה"ב ואירופה, על מנת לרסן במעט את החשש האינפלציוני. בכל אופן, כך נראים הדברים כיום.

אצלנו, הדברים ממשיכים להיות בשיא עוצמת החיוב המגמתי. בסגירה השבועית ראינו כבר את 1900. השאלה הגדולה היא: האם שוק המניות הישראלי ימשיך להיות חזק יותר מאשר חבריו הבינלאומיים? כמו שראינו לאחרונה? חייבם לחכות, ולראות, אבל אין ספק שהוא מציג חוסן שלא נראה זמן רב במקומותינו. גורמים וסיבות? בשתי מילים: למה לא? הכלכלה שלנו ממשיכה לתת תוצאות טובות וניהול המדינה נראה יציב מתמיד. וכאן, כמעבדה מקדימה של העולם, החיסונים ממשיכים להיות חוד החנית של היציבות המשקית.

ועכשיו, הבה נראה איך כל זה נראה בגרפים של המדדים...



S&P500

כאמור, לפניכם גרף שבועי של המדד, הכולל את הציון של הגלים השונים במגמה החיובית שלו מאז שפל הקורונה. אם ההתפתחות הזו נכונה, מבחינת הגלים, אנו נמצאים בתת-גל 1 של גל 5 המסיים את כל הקומפלקס העולה עד שיגיע התיקון הגדול לכל המהלך אסטרטגי הזה. בינתיים, צריך לצפות לתת-גל 2 יורד או מדשדש, 3 עולה, 4 יורד או מדשדש, ו-5 עולה. האם זה יקרה? לא יודע אבל זה מה ש"אמור" לקרות על פי תורת גלי אליוט. במהות הטכנית הפשוטה יותר, קוו המגמה הגדול, ואזור 4250, הם המקום הקריטי לרוגע. שבירתם תהיה הסמן הברור שהגיע משהו אחר שלילי הרבה יותר מהרגיל לשוק הזה.

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:

לחיוביים: שיאים חדשים, כאשר כל ירידה מינורית היא כנראה הזדמנות, עד סיום מערך הגלים.
לשליליים: פחות מירידה מתחת ל-4250 אינו מהווה אירוע מכונן עבורכם.



TA35

מצב של קניות יתר? בהחלט, כאשר נכנסנו אליו כבר מאמצע אוקטובר. אבל, כידוע, מצבי קניות יתר או מכירות יתר אינם מעניינים בכניסה אליהם אלא ביציאה מהם. ועדיין לא נראה שהמדד הזה מעוניין באמת לסגור את העסק, ולתת לנו ירידה משמעותית. כמו שאמרתי לעיל, אין סיבה מהותית פונדמנטלית לכך (נגבו מיסים יותר מהצפוי...) וגם לא טכנית. מקומית או המגיעה מחו"ל. לכן, קוו המגמה התומך את העלייה כולה ממשיך להיות הסמן המשמעותי להמשך, כאשר שבירתו תהיה האזהרה המידית, והראשונית, לשינוי אפשרי.

ולכן זה מה שאומר לשני צידי המתרס:

לחיוביים: המשך חיוב ושבירת שיאים מינוריים חדשים. טכנית, אין סיבה למשהו אחר.
לשליליים: הייתי אומר שרמת המחיר סביב 1875 לשבירה היא הסמן אחרי שבירת קו המגמה.
 
x